Permalänk
Medlem

Hur viktigt är ett bra moderkort?

Hej!
Jag tänker köpa en ny dator och jag undra hur viktigt det är med ett bra moderkort?
Jag tänkte ha en bra gaming dator för 10-12k och jag undrar om jag ska lägga mycket pengar på moderkortet eller om jag kan ta det billigaste som uppfyller min krav?
Tacksam för snabbt svar!

//David

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidSS:

Hej!
Jag tänker köpa en ny dator och jag undra hur viktigt det är med ett bra moderkort?
Jag tänkte ha en bra gaming dator för 10-12k och jag undrar om jag ska lägga mycket pengar på moderkortet eller om jag kan ta det billigaste som uppfyller min krav?
Tacksam för snabbt svar!

//David

Skickades från m.sweclockers.com

Ett bra moderkort gör datorn stabil i grunden. Dessutom så brukar de bättre moderkorten ha många smarta funktioner som kan vara väldigt skönt att ha, och vanligtvis även ett bra BIOS (UEFI).

Köp ett Asus Z97-A så blir du nöjd. vill du inte ha det så rekommenderar jag att kolla i 1100-1300kr klassen, det är där man hittar dom mest prisvärda moderkorten.

EDIT: En viktig sak som jag alltid har på mina kort, är en nätverkskrets från intel. Det ska helt enkelt vara intel, inget annat.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En bra moderkort är viktigt... Men de behöver inte vara särskilt dyrt.

Du bör lägga lite extra pengar på moderkortet för att få någon extra USB port och lite sånt... Inte mycket extra pengar, och skulle du behöva dessa så är de guld värda vid de tillfället.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Det var viktigare förut. Men det beror på om du kommer använda en mainstream prolle eller en HEDT prolle. Om det förstnämnda så spelar det inte så mycket roll så länge det har det du behöver, har bra kvalitet på VRM, controllers osv. och kostar över 1000~.

Om det sistnämnda så är det otroligt viktigt.

Permalänk

Köp inget moderkort med killernetwork, total felprioritering. Kan ladda hem ett spel på Origin hur snabbt som helst men youtube funkar nästan inte.

Visa signatur

Stuff