TANK 93 | Tangentbord från scratch med euf0ria

Permalänk
Medlem

TANK 93 | Tangentbord från scratch med euf0ria

Att ge sig in på nya forum och skaffa sig nya intressen är som att smittas med nån allvarlig sjukdom som endast botas med medicin i form av att förverkliga de planer man smider i huvudet. Parrallellt med denna tråden bygger jag om ett Filco MJ2 men känner att det är såpass enkla saker kvar i det att det nu är dags att introducera nästa steg i min resa med mekaniska tangentbord som nu är att bygga mig ett eget helt ifrån grunden.

Bakgrund:
Ett typiskt skrivbord hos en cad-ritare är fullt av ritningar, böcker, anteckningsblock, kaffemuggar och rubiks kuber i olika utföranden. Utrymmet för det stackars tangentbordet är ofta begränsat och det hamnar gärna trångt tillsammans med musmattan.

Mål:
Viktigaste målet: Tillverka ett tangentbord med Konstruktören i fokus. Det ska vara kompakt utan att tappa funktionalitet eller bekvämlighet och på så vis ge mer plats på skrivbordet.
Mindre viktiga mål: Testa olika modifikationer av tangentswitchar samt få till dugliga tryck på keycaps.
Eventuella mål: Starta ett groupbuy från Signature Plastics med ISO layout som default plus några modpacks med flera val och storlekar så att paketen passar fler än bara mig med mina speciallösningar.

Syfte:
Lösa problematiken med platsbrist, lära mig nya saker på vägen som tex programmering av firmware till kontrollern, möjligen testa på olika metoder att trycka tecken på keycaps.

Lösning:
Löda en egen matris och konfigurera denna på hårdvarunivå med en Teensy 2.0 som kontroller.

Namnet är inte spikat än men tanken är att det ska etsas in mellan ESC och F1.

Att göra:
[X] Spika layout med hänsyn till tillgängliga storlekar på keycaps
[X] Spika val av stabilisatorer Cherry eller costar (har cherry hemma men kanske gillar costar bättre) COSTAR!
[X] Rita platta som passar layout
[/] Skära plattan i 1,5mm rostfritt stål
[/] Beställa hem saker som saknas
[/] Designa chassi (så minimalt som möjligt, keycaps ska helst utgöra yttermåtten och totalhöjden ska pressas)
[] Ev tillverka handledstöd (platsbrist var det ju, kan även kringgås om brädet bli lågt från början)
[] Löda ihop allt punk till punkt (P2P)
[] Koppla in leds
[] Koppla in Teensy 2.0
[] Programmera Teensy 2.0
[] Montera allt.
[] Fixa passande keycaps för att självklar förståelse av funktion.
---------------------------------------

Att fixa / beställa:
[X] Cherry MX switchar 88-105st
[X] switch stickers
[X] 65g fjädrar / 62 g fjädrar
[X] smörjning
[X] dioder 88-105st
[/] LEDs
[] Motstånd till leds?
[/] platta 1,5mm tjocklek
[] delar till chassi
[] skruv
[X] Usb honkontakt
[X] kopplingstråd
[/] Keycaps
[X] Teensy 2.0

Här kommer ett första förslag på layout. Kom gärna med åsikter och säg vad ni tycker. Kanske gör jag någon dundertabbe som jag inte tänkt på eller så har jag missat något som vore fantastiskt bra. Till exempel är jag helt öppen för förslag när det gäller onödiga tangenter som man kan ta bort, enda kravet är att matrisen ska fyllas för att få en ren look.

Det vita i bilden utgör storleken på ett fullstort tangentbord med vanlig numerisk tangentsats.
Första frågeställningen är: Kommer I/O punkterna på en Teensy 2.0 att räcka till?

Edit. Nu har jag bytt namn på tråden för sista gången.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Liten uppdaterad layout som nu har samma storlek på keycaps som ett Filcobräde, jag har även gjort om NUM hold till NUM toggle då jag känner att det blir mer användbart:

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Bara en liten tanke från mig som sitter som konstruktör/produktutvecklare/cad-apa, jag vill gärna ha mina piltangenter kvar utan att behöva toggla dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffeperkulator:

Bara en liten tanke från mig som sitter som konstruktör/produktutvecklare/cad-apa, jag vill gärna ha mina piltangenter kvar utan att behöva toggla dom.

Den detaljen har jag med funderat över och om du tittar extra noga på hur jag har satt knappar och lager hittills så ser du att:
1. vid normalläge finns pilarna längst ner och längst till höger som man är van vid på ett TKL bräde.
2. När numpad är togglad så har du pilar något förskjutet till vänster, i bilden har jag markerat dessa med grönt för att visa att dom gäller när numpaden är aktiv.

Jag ska nog ändra bredd på tangenterna där de alternativa pilarna hamnar så att de hamnar i raka linjer som man är van vid.

Tror du denna lösning skulle fungera eller är det just detta du tror kan bli en brist? Jag håller nämligen med dej om behovet av pilar samtidigt som man knappar nummer och därav detta förslag på lösning.

Det blir ju ofta att man börjar knappa in ett ritningsnummer med siffror för att sedan knappa sig vidare med pilarna tills man hittar rätt.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Nästa fråga att börja bita i är att få ihop en matris som funkar för det antal knappar som jag vill ha samt möjligheten till 2 LEDs

Här kommer en bild på Teensy 2.0 och dess tillgängliga portar:

Om vi plockar bort portarna för VCC, GND samt en port som är kopplad till intern LED så återstår 23 användabara portar varar 2 går åt till LEDs, nu är vi nere på 21st.

-Önskemålet i layouten jag har ritat upp består av 94 tangenter fördelat på:
rad 5, 17
rad 4, 17
rad 3, 17
rad 2, 16
rad 1, 16
rad 0, 11

-Maximala antalet tangenter för 21 portar blir 11*10=110 vilket betyder att teorin går ihop.
-Idealfallet för mej hade varit en matris på 6x17 vilket skulle ge en fin matris som blir både enkel att löda samt snygg (för en g33k).
-Den matris som för tillfället känns mest optimal är 7*14 (medger 98 switchar) vilket medför att jag kan påbörja varje rad i matrisen enligt hur switcharna sitter men att jag på slutet med den sjunde raden måste trolla ihop de sista 10 switcharna och göra ett "fram och tillbaka-mönster" av den.

Det är nu det roliga börjar och där hjärnan får jobba lite för att verkligen optimera resultatet. Om någon av er är en riktigt guru på matriser och tycker att detta är dagisproblematik så putta gärna in ett inlägg och dumförklara mej / kom med förslag på förbättring. I värsta fall kommer jag ta bort en eller båda LEDs i avseende att optimera matrisen men än så länge håller jag det som som en sista utväg.

Ps.Om det visar sig att jag har skrivit fel gällande antal I/O portar på teensy 2.0 så tar jag mig friheten att ändra i detta inlägg när det isf. upptäcks.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Spännande, detta ska följas. Har sneglat lite på Phantom PCB och KMAC-2 ett tag för att bygga mig ett eget tangentbord, men har inte kommit längre än att bolla lite tankar runt det hela. Ska blir intressant att se hur detta går för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaakessiron:

Spännande, detta ska följas. Har sneglat lite på Phantom PCB och KMAC-2 ett tag för att bygga mig ett eget tangentbord, men har inte kommit längre än att bolla lite tankar runt det hela. Ska blir intressant att se hur detta går för dig.

Dom två brädorna har jag också funderat lite på men p.g.a. att jag redan har ett programmerbart tangentbord hemma så föll valet på att göra allt från grunden och även rikta in det efter ett specifikt syfte, att använda inom jobbet. Sen tillhör jag kategorin människor som alltid måste ha någonting nytt att bita i för att driva sig själva framåt och in på nya områden och därav valet på att programmera Teensy på egen hand och definiera matrisen själv. (Säkerligen kommer jag snegla på kod som redan finns gjord idag av duktiga människor på forumen iofs.)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Layout #2

Dold text

Layout förslag #3:

Denna gången har jag lagt om FNknapparna litegrann och tänkt till hur jag vill ha den sekundära uppsättningen piltangenter. Jag tog även bort knappen under ESC och satte dess funktioner på 1 och 2 p.g.a att jag aldrig någonsin använder §-tecknet samt att bråktalen passar mig bättre att ha där jag lagt dom tillsammans med lite andra symboler jag ofta använder.

Det som stör mig nu är att det ser fult ut med tomrummet som §knappen lämnade efter sig och jag vet inte vad jag ska fylla ut det med riktigt. Ett alternativ är att flytta ner ESC en rad för att göra den mer lättåtkomlig och sen kanske gravera in en störra logga på den större ytan på översta raden. Vad tror ni om det?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Layout förslag #4:

Det som har hänt denna gången är att knapparna högst upp på numpaden har bytt lite plats, ESC har flyttats ner en rad och ger då tomrum där en Mini USB honkontakt borde få plats internt samt gör plats för en större graverad logga. Ett namnförslag som känns både fungerande och lagom fyndigt ser ni i bilden. Uttal på eng. TANK pga att det kommer vara gjort av solida material likt en stridsvagn, siffran 93 är antalet tangenter.

Jag har även funderat vidare på hur jag ska få alla tangenter att fungera då alla måste kopplas in till teensyns 21 portar. Lösningen är som förut en matris men nu har jag kommit på denna lösning: 12*9! Så brilliant! det blir 21 I/O portar och 108 fysiskt möjliga noder plus två LEDs. Nu hoppas jag bara att det stämmer att jag har 23 portar totalt att bolla med. En nödlösning som funkar men som kommer ge en något trasslig matris är 12*8 för 20 I/O och 96 fysiskt möjliga noder.

Tanken är att layouten har 6 rader med max 17 switchar på rad. Dessa delas upp i två stora kolumner och då landar vi på 12 rader med max 9 switchar kopplade på rad. För att förtydliga ännu mer: Ta tangentbordet, klyv det på mitten och lägg sista halvan under den första. Matrisen kommer då bli snygg och prydlig och inga omvägar till fjärran switchar behövs. Nu återsår att ta reda på hur det egentligen ligger till med alla I/O portar och härnäst ska jag läsa datablad och fråga leverantör/tillverkare och sakkunniga i frågan.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Man måste ju gilla att backspace istället heter typo.

Ska bli kul att se hur de gör för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett stycke CRAP BAG blev visst beställt.
En design i datorn är i görningen.
Teensyn ligger och väntar.
Switchar och annat smått och gott är på väg med posten.

Borde kunna bli spännande snart det här!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Var beställer du tangenterna ifrån?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Var beställer du tangenterna ifrån?

Än så länge har inget ehlt set beställts men jag funderar som sagt på ett seriöst set från Signature Plastics i slutändan...beroende på vad det skulle komma att kosta, alternativen i övrigt är: Samla på sig gammalt och mixa, köpa från wasdkeyboards eller ett helt vanligt sett från tex maxfps eller inet.

Det jag nämnde i förra inlägget, "Crap bag" är Signature plastics sätt att bli av med gammla överblivna artiklar och innebär en påse gott och blandat på 2.5lbs (1,13kg). Jag vägde en påse med ett cap set på 88st igår och det vägde 80 gram så man kan ju tänka sig att jag får hem runt 800-1000 keycaps av blandad färg/form/typ/teknik/kvalité. Något roligt borde det medföra och vem vet, jag kanske stannar vid att göra brädan med keycaps enligt "unicorn vomit" principen för att göra det iögonfallande=)

Är det någon av er läsare som har erfarenhet av att designa egen plate eller någon gång har bytt switchar i ett plate mounted bräde? Det jag syftar på är att ni då kanske har mätt upp switchhålens bredd/höjd? Buden börjar bli många och jag vill att switcharna ska passa in precis på hårstrået och sitta riktigt tajt. Detta är vad jag har kommit fram till hittills:
-Cherry mx datablad säger: 13,9446 - 14,0462
-Corsair vengance K65 mäter: 13,93
-Switchen mäter 13,90 - 13,91

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Fast om du menar switcharna så har jag beställt dom från www.originativeco.com
ETT VARNINGENS FINGER FÖR DOM!!

Jag msåte verkligen avråda från att handla av dom och jag kommer personligen inte göra det någon mer gång. Orsaken är att jag beställde ett gäng olika artiklar där stickers var en av de viktigaste då det är svårt att få tag på.

Några dagar senare fick jag ett mail från deras NO-REPLY adress (WTF???)

Dear ********,

There was a slight problem with your order. We had shipped it without the 2 Black Stickers. Is that okay? I refunded you the $12.

Regards,

Originative

Dold text

Med andra ord, inga stickers och inga alternativ som kund. "Är detta ok?, du har fått tillbaka pengarna". De skiter altså i mig som kund och ger mig inget val att kanske välja annan färg på stickers.

Jag skickade detta till dom förra måndagen till deras sales adress iomed att de så snällt skickat från no-reply:

First off, No, This is not ok and I do not agree with a refound. You cant´t simply do a refound without asking the customer first.
Second: Sending this mail from a "NO-REPLY" adress? (no-reply@originativeco.com) What kind of trust does that give?
Third: I need those stickers and have paid you to send them to me. You have made a mistake and now it´s up to you to correct this. My two projects is now halted because of this and a refound will not make them proceed. (the other stickers in this order is not for me since we are two persons behind this order)

Im rather upset with your e-mail and have more things to say, but to keep this on a professional level I stop here.
I want you to send me the missing items.

Kind regards:
********

Dold text

Sedan dess har jag inte hört ett ord från dom, 7 dagar senare...

Så till er läsare är mitt råd, avstå från dom!! Det finns mer återförsäljare där ute och tillochmed vilken random säljare som helst på ebay som är en butik skulle ge mig som kund möjligheten till alternativ vid ett problem! Jag blir så lack och därav min starka avrådan, de behandlade mig dåligt och nu får dom finna sig i att jag behandlar dom lika illa tillbaka och sprider negativt omdöme.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Jag tror du kommer att bli besviken av SP's crap bags om du ska försöka göra ett helt set. Dessutom kommer frakten att bli ännu dyrare nu när de ökat storleken på dem ytterligare.

Skrivet av euf0ria:

Är det någon av er läsare som har erfarenhet av att designa egen plate eller någon gång har bytt switchar i ett plate mounted bräde? Det jag syftar på är att ni då kanske har mätt upp switchhålens bredd/höjd? Buden börjar bli många och jag vill att switcharna ska passa in precis på hårstrået och sitta riktigt tajt. Detta är vad jag har kommit fram till hittills:
-Cherry mx datablad säger: 13,9446 - 14,0462
-Corsair vengance K65 mäter: 13,93
-Switchen mäter 13,90 - 13,91

DWG filer på det mesta finns här

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Än så länge har inget ehlt set beställts men jag funderar som sagt på ett seriöst set från Signature Plastics i slutändan...beroende på vad det skulle komma att kosta, alternativen i övrigt är: Samla på sig gammalt och mixa, köpa från wasdkeyboards eller ett helt vanligt sett från tex maxfps eller inet.

Det jag nämnde i förra inlägget, "Crap bag" är Signature plastics sätt att bli av med gammla överblivna artiklar och innebär en påse gott och blandat på 2.5lbs (1,13kg). Jag vägde en påse med ett cap set på 88st igår och det vägde 80 gram så man kan ju tänka sig att jag får hem runt 800-1000 keycaps av blandad färg/form/typ/teknik/kvalité. Något roligt borde det medföra och vem vet, jag kanske stannar vid att göra brädan med keycaps enligt "unicorn vomit" principen för att göra det iögonfallande=)

Är det någon av er läsare som har erfarenhet av att designa egen plate eller någon gång har bytt switchar i ett plate mounted bräde? Det jag syftar på är att ni då kanske har mätt upp switchhålens bredd/höjd? Buden börjar bli många och jag vill att switcharna ska passa in precis på hårstrået och sitta riktigt tajt. Detta är vad jag har kommit fram till hittills:
-Cherry mx datablad säger: 13,9446 - 14,0462
-Corsair vengance K65 mäter: 13,93
-Switchen mäter 13,90 - 13,91

Haha, okej, ja ett kilo tangenter och annat stuff, det lär ju finnas några användbara tycker man.

I rostfritt är det nog svårt att få det exakt om man inte har tillgång till CNC maskiner av något slag(men du använde väl en CNC till Sensation panelerna?) och även då tror jag man får ta det ett snäpp mindre än brytaren är så får man sitta och slippa hål för hål tills man fått till hårfin passform. Svårt att tro att så grovt material går att stansa ut annars hade det varit ett alternativ om man tillverkar en enklare stansmaskin ifrån en domkraft, dock låter det som ett helt projekt i sig...

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Arazand:

Haha, okej, ja ett kilo tangenter och annat stuff, det lär ju finnas några användbara tycker man.

I rostfritt är det nog svårt att få det exakt om man inte har tillgång till CNC maskiner av något slag(men du använde väl en CNC till Sensation panelerna?) och även då tror jag man får ta det ett snäpp mindre än brytaren är så får man sitta och slippa hål för hål tills man fått till hårfin passform. Svårt att tro att så grovt material går att stansa ut annars hade det varit ett alternativ om man tillverkar en enklare stansmaskin ifrån en domkraft, dock låter det som ett helt projekt i sig...

Omg ett tangentbord i rent aluminium inklusive tangenterna då snackar Vi fin feedback !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag tror du kommer att bli besviken av SP's crap bags om du ska försöka göra ett helt set. Dessutom kommer frakten att bli ännu dyrare nu när de ökat storleken på dem ytterligare.

DWG

Jo frakten gick på en del, jag beställde en påse mest som en kul grej och om jag personligen inte hittar något användbart så lär jag försöka hjälpa andra att komplettera sina brädor. Man skulle ha en öppen tråd för Keycaps byten/annonsering där man fick lägga upp max ett inlägg med en spoiler på en enda jättestor bild med alla sina caps och när man gjort sig av med någon cap så måste denna strykas i bilden. Det är säkert emot reglerna här på swec iomed annonsmarknaden som finns men det kanske finns möjlighet på något annat "geek"igt ställe att skapa denna tråd=)

Den DWGn har jag utgått ifrån idag redan, tyvärr är den ju i tum och konverterat till mm så blir det bra många decimaler och ytterligare bud till listan över "rätt mått".

Skrivet av Arazand:

Haha, okej, ja ett kilo tangenter och annat stuff, det lär ju finnas några användbara tycker man.

I rostfritt är det nog svårt att få det exakt om man inte har tillgång till CNC maskiner av något slag(men du använde väl en CNC till Sensation panelerna?) och även då tror jag man får ta det ett snäpp mindre än brytaren är så får man sitta och slippa hål för hål tills man fått till hårfin passform. Svårt att tro att så grovt material går att stansa ut annars hade det varit ett alternativ om man tillverkar en enklare stansmaskin ifrån en domkraft, dock låter det som ett helt projekt i sig...

Topp plattan kommer vattenskäras i rostfritt 1,5mm. Den verkstad som kommer få göra jobbet kan hålla 2-3 tiondels millimeters tolerans. Vi får se om det räcker...jag ska försöka få till en testskärning för att bedöma detta. Annars måste jag få tag i laser. (hjälp?)

Skrivet av trisse23:

Omg ett tangentbord i rent aluminium inklusive tangenterna då snackar Vi fin feedback !

Då får jag nöja mej med lite lägre feedback=) Det skulle se grymt coolt ut men shit vad det skulle låta att skriva på ett sådant! Jag sitter idag med en backspace i zink och den är pansarvagns-tung jämfört med ABS-capsen som sitter på i övrigt, den låter tokmycket.

Ett tangentbord i rostfritt + aluminium och med caps i ABS/PBT blir det däremot=)
Så fort jag har lite 3dbilder färdiga så får ni se hur designen växer fram.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Topp plattan kommer vattenskäras i rostfritt 1,5mm. Den verkstad som kommer få göra jobbet kan hålla 2-3 tiondels millimeters tolerans. Vi får se om det räcker...jag ska försöka få till en testskärning för att bedöma detta. Annars måste jag få tag i laser. (hjälp?)

Laser till rostfritt är mardrömslikt dock. Extremt dyrt och väldigt långsamt. Jag har bara fått använda en laser CNC på Malmö högskola, men den kunde bara ta trä och plast i tjocklekar upp till 3 mm, visst och aluminiumfolie om man vill prata om metall av någon form. Om toleransen är så liten tror jag inte det ska vara något problem med vattenskäraren. Tror problemet faktiskt blir tvärtom, håller blir för små och du får slippa lite för att få till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att handslipa 1,5mm rostfritt är rejält segt och generellt pilligt när det gäller så små hål som dessa, jag tänker undvika detta till varje pris kan jag redan nu säga;)
Sen hävdar jag bestämt att laser och rostfritt är som gjorda för varandra och går makalöst fort och bra. Det företag jag har använt förut har maskiner som är avsedda för rostfritt och det blir både bra och går fort. Allt handlar nog snarare om hur kraftig lasern är och vad den faktiskt är avsedd för. Prisbilden säger jag dock inget om, det är dyrt med denna teknik=)!

Vattenskärarens toleranser i detta fallet skulle alltså innebär att mitt hål på 13.93mm kunde svänga mellan 13.63 och 14.23 vilket jag anser inte räcka. Hmm, jag måste nog sträcka ut mina kontaktarmar och söka laser trots allt.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Jo frakten gick på en del, jag beställde en påse mest som en kul grej och om jag personligen inte hittar något användbart så lär jag försöka hjälpa andra att komplettera sina brädor. Man skulle ha en öppen tråd för Keycaps byten/annonsering där man fick lägga upp max ett inlägg med en spoiler på en enda jättestor bild med alla sina caps och när man gjort sig av med någon cap så måste denna strykas i bilden. Det är säkert emot reglerna här på swec iomed annonsmarknaden som finns men det kanske finns möjlighet på något annat "geek"igt ställe att skapa denna tråd=)

Den DWGn har jag utgått ifrån idag redan, tyvärr är den ju i tum och konverterat till mm så blir det bra många decimaler och ytterligare bud till listan över "rätt mått".

Använd tum-måtten direkt i caden då? Då blir det ju helt klart bästa resultat

Citat:

Topp plattan kommer vattenskäras i rostfritt 1,5mm. Den verkstad som kommer få göra jobbet kan hålla 2-3 tiondels millimeters tolerans. Vi får se om det räcker...jag ska försöka få till en testskärning för att bedöma detta. Annars måste jag få tag i laser. (hjälp?)

Fan dra iväg de till nån prototypfirma som fräser ut de istället för att hålla på med laser eller vattenskär! Så blir det rent o fint på en gång samt att du kan hålla sjukt mycket bättre tolleranser

Citat:

Då får jag nöja mej med lite lägre feedback=) Det skulle se grymt coolt ut men shit vad det skulle låta att skriva på ett sådant! Jag sitter idag med en backspace i zink och den är pansarvagns-tung jämfört med ABS-capsen som sitter på i övrigt, den låter tokmycket.

Ett tangentbord i rostfritt + aluminium och med caps i ABS/PBT blir det däremot=)
Så fort jag har lite 3dbilder färdiga så får ni se hur designen växer fram.

Vad ska du ha för detaljer i aluminium då? Verkar detta bli väldigt bra så kanske du rentav kan göra 2 tangentbord? Blir de lite billigare samt att ja kan köpa ett av dig

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Vad ska du ha för detaljer i aluminium då? Verkar detta bli väldigt bra så kanske du rentav kan göra 2 tangentbord? Blir de lite billigare samt att ja kan köpa ett av dig

Alu blir till ramen som utgör tjockleken på chassit. Anledningen är mest att det är lättare att bearbeta då min tanke är att göra en enda tjock på 8mm till ram och sedan handbearbeta på något ställe där jag behöver USBkontakt med tillhörande PCB med skruvinfästning. Annars är det ju möjligt att göra flera tunnare lager med alu/rostfritt och göra urtag i bara några lager där man behöver USBkontakten.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Alu blir till ramen som utgör tjockleken på chassit. Anledningen är mest att det är lättare att bearbeta då min tanke är att göra en enda tjock på 8mm till ram och sedan handbearbeta på något ställe där jag behöver USBkontakt med tillhörande PCB med skruvinfästning. Annars är det ju möjligt att göra flera tunnare lager med alu/rostfritt och göra urtag i bara några lager där man behöver USBkontakten.

Ah okey! Jag redigera mitt tidigare inlägg så du inte missa de.. hade glömt o slänga in lite "Quote" tags

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Att fräsa fram hela chassit i et stycke plus en bottenplatta hade ju vart drömmen men då snackar vi verkligen tid och pengar samt att jag inte har några som helst kontakter som kan sådant.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Jo frakten gick på en del, jag beställde en påse mest som en kul grej och om jag personligen inte hittar något användbart så lär jag försöka hjälpa andra att komplettera sina brädor. Man skulle ha en öppen tråd för Keycaps byten/annonsering där man fick lägga upp max ett inlägg med en spoiler på en enda jättestor bild med alla sina caps och när man gjort sig av med någon cap så måste denna strykas i bilden. Det är säkert emot reglerna här på swec iomed annonsmarknaden som finns men det kanske finns möjlighet på något annat "geek"igt ställe att skapa denna tråd=)

Sagd tråd finns redan på det ställe du nämnerm inklusive ett par tidigare rundor av grab bags, som tidigare kallades crap bags, Säg till om du vill ha hjälp med aluminiumchassit.

Skrivet av euf0ria:

Den DWGn har jag utgått ifrån idag redan, tyvärr är den ju i tum och konverterat till mm så blir det bra många decimaler och ytterligare bud till listan över "rätt mått".

Måtten i DWG filerna är exakta.

Permalänk
Medlem

Stort tack lord_moggo!
Jag har sträckt ut en arm under dagen för att ta reda på hur det ser ut t med laser-möjligheter för denna gången. Inväntar svar med spänning!

Kan även säga att jag är glad över min beställning av grab/crap-bag för idag är dom redan slut på beställningsidan!

Ett annat spår jag tänker på för tillfället är att inkludera en liten OLED skärm istället för indikatorLEDs. Hur det blir med det i slutändan återstår att se, det är än så länge bara en vild idé och något som skulle vara riktigt ballt, tanken är isf. att klämma in den istället för logga och sedan visa loggan på displayen... Eller datum... Eller lager och capslock och annat.
Hur då? Det är just det som är frågan, i dagsläget är det ett helt nytt område för mej.

Edit: Grab bag var inte slut, det vara bara hicka någonstans...Jag har iaf fått fraktkvittens på min försändelse.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Idag har jag återfått känslan av att vara 6 år och få en påse med nytt lego, min Crap bag anlände=) hahaha. Dags att sprida ut sig på hela vardagsrumsgolvet och sortera!!!!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Idag har jag återfått känslan av att vara 6 år och få en påse med nytt lego, min Crap bag anlände=) hahaha. Dags att sprida ut sig på hela vardagsrumsgolvet och sortera!!!!

Kräver knolling bilder!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Knolling säger du?

Knolling jag giver dig:

Större bild: LÄNK

Här kommer lite mer bilder från den kvällen då paketet från Signature Plastics anlände:

Ett rätt så stort paket var det och snabb frakt var det också!

Plastpåsen inuti var rejält tilltagen den med och för att visa storleken bättre så ligger galasy S4an där. Det stog specat att det var ca 800 keycaps men jag lär inte räkna detta=)!

Utöver innehållet på den första bilden så fick jag några med färgade caps.

Ett helt gäng med vita och svarta caps som är riktigt användbara.

Långt ifrån komplett men med lite anträngning så ska nog detta gå att få ihop...med tiden.

Måndagsex fick jag också...

Och blandat skräp som jag inte har någon nytta av, annorlunda stammar som ej är cherry MX.

Här började det roliga med att försöka få ihop ett helt bräde och skapa det jag hade hoppats på från början med denna beställning, nämligen en uppsättning enhörningsspya=)

Var det då värt att lägga en beställning på ca 800 blandade keycaps ända från USA med risken att bara få skräp? Tja...det var rätt rogivande att sitta å gå igenom allt i jakten på fynd och användbara keycaps så om man lägger denna utgift under kategorin nördigt tidsfördriv så håller det måttet=). Jag har nu iaf en uppsättning som ser ganska rolig ut och en begynnande seriös uppsättning med enbart svarta keycaps. Jag har även så det räcker till några uppsättningar helt blanka utifall jag skulle vilja tvinga mig att lära mig skriva utan att någonsin kolla på tangentbordet. Värde för pengen det kostade? Svårt att säga, det är ju inga 100% uppsättningar man får men det är ju alltid en start och det lär nog inte bli sista gången man beställer en sådan i hoppet om att kunna komplettera det man fick senast.

För att avsluta detta inlägg så kommer även en bild på tangentbordet på jobbet som fick genomgå ett avsnitt Pimp my keyboard!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Hur går det då med chassidesignen kanske ni undrar? I helgen har jag faktiskt hittat lite tid att sätta mig å rita lite mer skarpt och detta är hur topp-plattan förmodligen kommer att se ut:

Ganska simpel design med hål för COSTAR stabiliserare, en logga trycks dit och ska senare få belysning från insidan för att göra något roligt med detta projekt och sätta lite stämpel på det. Logon ska även få status leds under sig som visar CAPS och NUMtoggle är tanken. Hur detta ska kopplas är inte helt spikat än men jag har en plan ändå.

Såhär kan det se ut med keycaps monterade:

Notera att jag lämnar en spalt på 2mm mellan skrivdelen och pil/numpad delen. Jag märker på mig själv att jag ofta letar efter kanter och höjdskillander med fingrarna när jag ska komma åt vissa tangenter där borta så därför ville jag införa något bryt som säger mig vart jag är.

Ramen kanske kommer bli något mindre runt om också men det beror mycket på hur chassit ska tillverkas. Om det blir ett fräst stycke så kommer footprinten bli mindre men om jag ska krympa ramen med lager på lager tänket så kanske jag måste ta bort möjligheten att kunna ta bort switch-topparna utan löda loss dom helt och det vill jag såklart inte.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll