Citat:
Ursprungligen inskrivet av
xzhaskd
Kul grej för att leka lite hw programmering (skriva en kernel.img och ett eget litet system :-), i övrigt tvivlar jag på dess hajpade förmågor som HTPC och annat, även om grafiken är accelererad och därmed går det bra när filmen väl är uppstartad så är den ju extremt slö i allmänhet.
Läs deras egen faq där de jämför denna 700Mhz ARM processor med en gammal P2 300Mhz, och man ser ju även på deras demo video vilken enorm tid det tar att boota in i systemen.
Men för det priset kan man ju köpa och leka med, men det har blivit så hajpat och undrar om de flesta vet vad de köper egentligen.
Jag kan hålla med om att hype kan få en negativ effekt då många kanske får fel bild av vad den klarar av, precis som du säger. Att den kan köra en "fullstor" linuxdist, spela 1080p video och quake3 gör ju att man kanske får bilden av en ganska kraftfull dator. Vanligt datoranvändande så som office, surfande etc kommer nog fungera, men det kommer inte gå så snabbt som många vill tro.
Jag har lekt en del med easy debian (lxde) på min mobil vilken har en 600mhz(800mhz OC) ARM SoC med 256mb ram och det går att använda, men det går långsamt att starta saker, jobba med menyer etc. Nu kommer nog t ex raspbmc att bli mer optimerat för hårdvaran än easy debian så det är väll dumt av mej att ens sia om hur det kommer prestera =) Det skall bli spännande att följa och jag kommer absolut försöka använda RP som desktop, men bara för att jag tycker det är roligt.