Google Chromebook börjar säljas i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Google Chromebook börjar säljas i Sverige

I tätt samarbete med Google börjar Acer och Samsung sälja prispressade datorer enligt konceptet Chromebook på den svenska marknaden, med priser från 2 290 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Acer har satt sina sämsta designers på det projektet. Datorn är ju skitful.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt om jag påstår att en chromebook bara är för surf och googles egna tjänster? Varför då inte bara köpa en surfplatta, Nexus 7 till exempel.
/Vcubevb

Permalänk
Medlem

Molnbaserat operativsystem....innebär detta att man måste vara uppkopplad för att få igång datorn? Noll koll på dessa burkar

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Entusiast

Är inte detta lite som Always online DRM? Du kan bara ha nytta av skiten om du är uppkopplad. Så om du ska ut på landet är du körd, kul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Acer har satt sina sämsta designers på det projektet. Datorn är ju skitful.

Jag tyckte ärligt att den såg bättre ut än Samsungs dito

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Acer har satt sina sämsta designers på det projektet. Datorn är ju skitful.

Tycker den såg bättre ut än Samsungs

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Är inte detta lite som Always online DRM? Du kan bara ha nytta av skiten om du är uppkopplad. Så om du ska ut på landet är du körd, kul...

De flesta ser nog ingen anledning i att använda datorn där internetanslutning saknas oavsett vilket operativsystem man har.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Acer har satt sina sämsta designers på det projektet. Datorn är ju skitful.

Håller nog med föregående två om att Acers faktisk ser bättre ut än Samsungs.

Skulle helt klart vilja fingra på en sån här och se vad ChromeOS går för

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag tyckte ärligt att den såg bättre ut än Samsungs dito

Skrivet av Computerguy:

Tycker den såg bättre ut än Samsungs

Håller med, samsungs variant är inte vacker heller. Men jag tänkte mer på sidobilderna på acern. Färgen, plasten och designen hör hemma i början av 2000-talet.

Permalänk
Medlem

Hur kommer stödet för mjukvara som tex steam, vegas och emulatorer fungera?
Skulle kunna vara den perfekta NES/SNES emulator maskinen jag sett!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Snusfri

Det borde väl kunna gå att installera Windows eller Linux på Acern iomed att den har en Celeron prolle.
Isåfall så ser den oerhört intressant ut, speciellt eftersom den även har en 320GB HDD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Vore trevlig dator till mamma/pappa/brorsan så man slipper hjälpa dom med datorn och fixa, och uppdatera, och ta bort toolbars och skit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Det borde väl kunna gå att installera Windows eller Linux på Acern iomed att den har en Celeron prolle.
Isåfall så ser den oerhört intressant ut, speciellt eftersom den även har en 320GB HDD.

Linux stöder ARM också, så det går att installera alternativa distributioner på egentligen allt som det står "Chromebook" på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har inga planer på att hoppa på Google Chrome OS av samma anledning som jag ratar Windows 8.
Jag vill ha koll på vad operativsystemet hittar på.

Permalänk
Medlem

Detta låter mycket interessant, längtar tills man får testköra Chrome OS.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det borde väl kunna gå att installera Windows eller Linux på Acern iomed att den har en Celeron prolle.
Isåfall så ser den oerhört intressant ut, speciellt eftersom den även har en 320GB HDD.

Jag är också nyfiken på detta. Speciellt nån nedskalad variant av Linux borde ju funka?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det borde väl kunna gå att installera Windows eller Linux på Acern iomed att den har en Celeron prolle.
Isåfall så ser den oerhört intressant ut, speciellt eftersom den även har en 320GB HDD.

Tänkte samma sak - har en fullversion av win7 liggande som bara väntar på ett projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ser inte någon anledning till varför man ska använda detta OS, vill man använda Googles tjänster så är det bara att starta webbläsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Mao blir det obligatoriskt med ett 3G/4G modem till dessa datorer? (om man använder datorn utanför hemmet)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

På många sätt så är Chromebook-konceptet det ultimata "köp en dator som bara fungerar"-konceptet. För vad en ohygglig del av datoranvändare faktiskt använder sin dator till så borde den passa bra (inte minst för de som alltid får agera helpdesk åt bekanta… ). Dessutom finns det utrymme som liten "lekdator" för de som gillar att pilla, om än den inte är vettig att använda som primär enhet. För mig hade en Chromebook säkerligen kunnat ersätta allt jag gör med min laptop idag.

Om nätuppkoppling saknas så antar jag att Google Docs funkar i offlineläge. Lägger man till några enkla kortspel eller liknande så har man nog täckt in det allra mesta av vad "vanliga människor" gör.

Betänkas bör också att Chromebooken är tänkt att vara starkt kopplad till Google Drive, vilket de påpekar genom att tom inkludera lagring under ett par års tid med många modeller (inte minst Pixeln för $1300, som inkluderar Google Drive-abonnemang motsvarande $1800). Även om jag personligen helt löser nätverkslagring på egen hand så är det lilla lagringsutrymmet egentligen inget problem. Att strömma media lokalt är ett löst problem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Inga Chromebooks har ordentlig och komplett BIOS. Det finns fulhack för vissa dem däremot. Windows är uteslutet av den anledningen däremot.

Permalänk
Medlem

Om man köper en Chromebook och sedan installerar Thunderbird/Firefox kommer datorn då säga tyvärr så stödjer inte den är datorn dem programmen utan säger, vi på Google har låst in dig som användare till att enbart använda Google program. LOL

Ser väldigt fula ut.

Permalänk
Medlem

Inga större problem att installera Ubuntu på Samsungs arm-baserade modell

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Permalänk

Fula och väldigt begränsade, nejtack. Google Pixel kanske kan bli intressant dock!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

På många sätt så är Chromebook-konceptet det ultimata "köp en dator som bara fungerar"-konceptet. För vad en ohygglig del av datoranvändare faktiskt använder sin dator till så borde den passa bra (inte minst för de som alltid får agera helpdesk åt bekanta… ). Dessutom finns det utrymme som liten "lekdator" för de som gillar att pilla, om än den inte är vettig att använda som primär enhet. För mig hade en Chromebook säkerligen kunnat ersätta allt jag gör med min laptop idag.

Om nätuppkoppling saknas så antar jag att Google Docs funkar i offlineläge. Lägger man till några enkla kortspel eller liknande så har man nog täckt in det allra mesta av vad "vanliga människor" gör.

Betänkas bör också att Chromebooken är tänkt att vara starkt kopplad till Google Drive, vilket de påpekar genom att tom inkludera lagring under ett par års tid med många modeller (inte minst Pixeln för $1300, som inkluderar Google Drive-abonnemang motsvarande $1800). Även om jag personligen helt löser nätverkslagring på egen hand så är det lilla lagringsutrymmet egentligen inget problem. Att strömma media lokalt är ett löst problem.

Håller med. Dock så skulle det nog behövas mer batteritid.
Synd att alla tillverkare fokuserar på snabbhet och design mer än batteri,
känns som om det inte gått framåt alls när det gäller den biten

Permalänk
Medlem

Ser personligen verkligen ingen som helst användning för detta. Behåll den som den är så har den en surfplattas användningsområde med låst operativ, en tredjedel av batteritiden, klumpigare profil och tråkigare interface. Installera windows så har du en trött netbook. Vad ska man ha den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

På många sätt så är Chromebook-konceptet det ultimata "köp en dator som bara fungerar"-konceptet. För vad en ohygglig del av datoranvändare faktiskt använder sin dator till så borde den passa bra (inte minst för de som alltid får agera helpdesk åt bekanta… ). Dessutom finns det utrymme som liten "lekdator" för de som gillar att pilla, om än den inte är vettig att använda som primär enhet. För mig hade en Chromebook säkerligen kunnat ersätta allt jag gör med min laptop idag.

Om nätuppkoppling saknas så antar jag att Google Docs funkar i offlineläge. Lägger man till några enkla kortspel eller liknande så har man nog täckt in det allra mesta av vad "vanliga människor" gör.

Betänkas bör också att Chromebooken är tänkt att vara starkt kopplad till Google Drive, vilket de påpekar genom att tom inkludera lagring under ett par års tid med många modeller (inte minst Pixeln för $1300, som inkluderar Google Drive-abonnemang motsvarande $1800). Även om jag personligen helt löser nätverkslagring på egen hand så är det lilla lagringsutrymmet egentligen inget problem. Att strömma media lokalt är ett löst problem.

Kan inte alls hålla med, ser ingen mening alls med denna burk om man inte köpt google med hull och hår men inte ens då ser jag egentligen någon anledning..
Ser detta som en googlifierad-moln-vidarutveckling av terminalen, xterminalen och om någon minns NC:n som Oracle? mfl försökte lansera på 90-talet.

Helpdesk för allas våra "24x7 livstids supportavtal" dvs "helpdesk för bekanta", hur mycket strul skulle det inte bli....bara till att börja med, var finns Word? Var finns Excel? Du sade att det här konstiga Google docks skulle fungera som office men varför fungerar inte <insert någon av 100 funktioner som inte fungerar precis som i Office", Var finns mitt "insert random software" som inte finns på Chromebook.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Jag tycker att Samsungen är snygg men smaken är som baken! Samsungen är helt fläktlös också vilket är grymt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av highsound:

Fula och väldigt begränsade, nejtack. Google Pixel kanske kan bli intressant dock!

Dyrt och begränsande istället, perfekt!

Skickades från m.sweclockers.com