Microsoft släpper uppdatering mot musproblem i Windows 8.1

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper uppdatering mot musproblem i Windows 8.1

Efter rapporter om trilskande muspekare i Windows 8.1 släpper Microsoft en ny uppdatering som ska rätta till problemet i en uppsjö speltitlar, däribland Call of Duty-serien, inklusive nya Ghosts.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt för de som har problemet. Tur att man själv inte har haft några problem än så länge.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

om man ändå kunnat uppdatera till 8.1 osså... en uppdatering i windows update "lyckas" hela tiden, ändå e den tbx när man söker om, o utan den kan man tydligen inte få windows 8.1, yippie

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

om man ändå kunnat uppdatera till 8.1 osså... en uppdatering i windows update "lyckas" hela tiden, ändå e den tbx när man söker om, o utan den kan man tydligen inte få windows 8.1, yippie

8.1 ligger i windows store inte i windows update om det är det du menar.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Trevligt med fix, verkar funka för dem problemen jag hade i tex portal och CS:GO.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problem i World of Warcraft efter denna uppdatering :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

8.1 ligger i windows store inte i windows update om det är det du menar.

man behöver en uppdatering från windows uppdate för att win 8.1 ska visa sig i store

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Vad händer om man har problemet? (Har 8.1 och har inte märkt nånting)

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wozzor:

Vad händer om man har problemet? (Har 8.1 och har inte märkt nånting)

För mig så hade jag tillexempel mouse acceleration. Efter jag installerade uppdateringen så är det borta.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av gUZTE:

Har fortfarande problem i World of Warcraft efter denna uppdatering :/

Bara nyfiken och vet ej om det kommer funka, men har du testat att lägga till WoW i registret som nedan beskriver?

Citat:

How to extend the update to other games

Important Follow the steps in this section carefully. Serious problems might occur if you modify the registry incorrectly. Before you modify it, back up the registry for restoration in case problems occur.

The update also includes an extension mechanism to resolve this issue in additional games. If you encounter this issue in games that are not listed in the "Games that the update applies to" section, follow these steps to extend the update coverage:

  1. Click Start, type regedit.exe in the Start Search box, and then press Enter.

  2. Click Yes if the User Account Control dialog box is displayed.

  3. Browse to the following folder:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Layers

    Note If the Layers key does not exist, right-click AppCompatFlags, click New, click Key, and then type Layers to create the key.

  4. Create a new registry entry for the game. To do this, right-click Layers, click New, click String Value, type the full path of the game’s executable file in the box, and then press Enter.

  5. Right-click the value, and then click Modify. In the Value data field, type NoDTToDITMouseBatch, and then press Enter.

  6. Click OK to confirm the change. The registry key in Registry Editor should resemble the entry in the following screen shot.
    http://support.microsoft.com/Library/Images/2908598.png

  7. Open an elevated Command Prompt window. To do this, click Start, type cmd.exe in the Start Search box, right-click cmd.exe in the search results list, and then click Run as administrator

  8. Run the following command at an elevated command prompt:
    Rundll32 apphelp.dll,ShimFlushCache

Permalänk
Medlem

Hade tidigare problem i alla dom cod spel jag testat och nu efter uppdateringen flyter det på hur bra som helst i cod4 iaf.

Permalänk
Medlem

Tänk om musen vore det största problemet i Ghosts...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Någon som vet om dom löst polling raten? Jag fick bara 125-200hz i 8.1 så jag nedgraderade till 8. Märkligt att vissa inte ens märker av problemen, jag har hade problem, med framförallt pollingen i alla spel jag spelade.

Visa signatur

[CENTER]Specs: Define XL, AX1200i, Asrock Z68 Fatal1ty Pro gen3, i7-2700K@4,6ghz, Archon P&P, Asus GTX Titan, 16GB Vengeance HP, Plextor M3 Pro, 840EVO, X-Fi Titanium HD, W8 Pro.
Kringutrustning: Quickfire Rapid, Zowie AM/WMO, AD700/Q701 (Modmic/Fiio E9), LG W2363D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

man behöver en uppdatering från windows uppdate för att win 8.1 ska visa sig i store

sorry läste lite slarvigt eller något, missade det sista du skrev i ditt inlägg.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Hade operativsystemet varit utvecklat med datormus i fokus, hade det här problemet förmodligen aldrig uppstått från första början. Men det är väl tur att det går att rätta till felet i alla fall.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maitreia:

Någon som vet om dom löst polling raten? Jag fick bara 125-200hz i 8.1 så jag nedgraderade till 8. Märkligt att vissa inte ens märker av problemen, jag har hade problem, med framförallt pollingen i alla spel jag spelade.

Vad jag vet så var pollingen korrekt i Raw input och DirectInput men inte när spelet läste position av musen i Windows, detta problem är fixat om spelet är med i listan eller om du lägger till spelet själv.

Permalänk
Medlem

Fixa nätverksproblemen istället så W8 kan bli brukbart...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

om man ändå kunnat uppdatera till 8.1 osså... en uppdatering i windows update "lyckas" hela tiden, ändå e den tbx när man söker om, o utan den kan man tydligen inte få windows 8.1, yippie

Du har nog några korrupta systemfiler / failade uppdateringar som är orsaken till detta.

Gör så här:

Dessa kommandon ska köras som Administratör. Tar ca 15 minuter på en SSD och 1 Timme+ på en normal HD.

dism /online /cleanup-image /restorehealth
Detta kommando kommer gå igenom ALLA dina updateringar, verifiera att de blivit korrekta och updatera listan med alla installerade uppdateringar rätt o.s.v.

När det kommandot är klar, verifiera alla systemfiler
sfc /scannow

Efter detta, starta om, och försök köra windows update igen.

BTW rekommenderar att du kör en scandisk också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Äntligen!! Tillhörde en av dem som upplevde problemen

Visa signatur

| PC | MSI Z77A-G43 | i5 3570K | Corsair Vengeance 8gb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Fractal Design Define R4 | XFX Core Edition PRO550W | WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så har jag gjort denna .reg filen, den lägger till "Fix mouse lag" i kontext menyn så om du har ett spel som har dessa problem men inte finns med i listan av fixade spel så är det bara att höger-klicka på .exe filen till spelet och klicka "Fix mouse lag" - behöver dock administratörs rättigheter!
OBS: Inte kompatibel med något annat register hack som använder "HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas" som tex Take ownership

Windows Registry Editor Version 5.00 [-HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas] [HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas] @="Fix mouse lag" [HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command] @="cmd.exe /c REG ADD \"HKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\Microsoft\\Windows NT\\CurrentVersion\\AppCompatFlags\\Layers\" /v \"%1\" /d NoDTToDITMouseBatch && Rundll32 apphelp.dll,ShimFlushCache"

För att "installera": Kopiera texten i rutan ovan - öppna notepad och klistra in texten - spara som valrfrittnamn.reg - dubbelklicka filen eller höger-klicka och klicka "Merge"

Om det inte funkar så vet jag dock inte om jag kan hjälpa, hade tur att ens få ihop det där inte så kunnig om detta men det fungerar för mig, dock så har jag inte UAC på (har satt "EnableLUA" till 0 i registret) Någon annan kanske kan skriva det bättre.

Permalänk
Medlem

Bara jag som upplever lagg och fps drops med 8.1? t.ex. har jag börjat uppleva lagg i Dayz, i LoL har jag gått från ~300fps till mellan 66-110 nu. Ska testa uppdateringen när jag kommer hem, annars blir det nog en Windows 7 installation. Är 8.1 Pro jag använder.

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk

Jag har problem med musen trotts win 8 pro, mig veteligen inte 8,1... :/
Typ om jag drar musen så helt plötsligt har jag mer eller mindre vänt mig om, fast än den input jag gav inte borde göra speciellt stor rörelse alls...

Edit: stängde av mouse acceleration och motion-blur och nu funkar det !

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Helt OT, men varför köra världens sämsta auto-translate på KB sidan.. samt resten av texten. Brukar väl vara korrekt svenska på allt där?
Anrop av tull: Black Ops
Anrop av tull: Black Ops - flera spelare
Anrop av tull: Black Ops II
Anrop av tull: Black Ops II - flera spelare
Anrop av tull: Black Ops II - Zombies
Anrop av tull: spöken - flera spelare
Anrop av tull: MW2
Anrop av tull: MW2 - flera spelare
Anrop av tull: MW3
Anrop av tull: MW3 - flera spelare
Anrop av tull: MW
Anrop av tull: MW - flera spelare
Counter Strike: Globala stötande
Motverka Strike: Source
Deus Ex: Human Revolution
Deus Ex: Mänskliga revolutionen direktör snitt
Hitman Absolution
Hitman krypskytt utmaning
Halveringstid 2
Metro 2033
Portal
Tomb Raider

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Helt OT, men varför köra världens sämsta auto-translate på KB sidan.. samt resten av texten. Brukar väl vara korrekt svenska på allt där?
Anrop av tull: Black Ops
Anrop av tull: Black Ops - flera spelare
Anrop av tull: Black Ops II
Anrop av tull: Black Ops II - flera spelare
Anrop av tull: Black Ops II - Zombies
Anrop av tull: spöken - flera spelare
Anrop av tull: MW2
Anrop av tull: MW2 - flera spelare
Anrop av tull: MW3
Anrop av tull: MW3 - flera spelare
Anrop av tull: MW
Anrop av tull: MW - flera spelare
Counter Strike: Globala stötande
Motverka Strike: Source
Deus Ex: Human Revolution
Deus Ex: Mänskliga revolutionen direktör snitt
Hitman Absolution
Hitman krypskytt utmaning
Halveringstid 2
Metro 2033
Portal
Tomb Raider

Bing Translate?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Tack för tipset

Denna fix fixade lagget i counter strike source.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du har nog några korrupta systemfiler / failade uppdateringar som är orsaken till detta.

Gör så här:

Dessa kommandon ska köras som Administratör. Tar ca 15 minuter på en SSD och 1 Timme+ på en normal HD.

dism /online /cleanup-image /restorehealth
Detta kommando kommer gå igenom ALLA dina updateringar, verifiera att de blivit korrekta och updatera listan med alla installerade uppdateringar rätt o.s.v.

När det kommandot är klar, verifiera alla systemfiler
sfc /scannow

Efter detta, starta om, och försök köra windows update igen.

BTW rekommenderar att du kör en scandisk också.

tack, men de verkar inte gå... får dehär meddelandet:

Error: 1009

Registret är skadat.

The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log

när jag försöker köra dism /online /cleanup-image /restorehealth

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Trevligt, då kan jag testa att installera 8.1 då.

Edit: Någon som vet någon väg runt att behöva tanka från Microsoft SUPER sega "store" shit?

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Trevligt, då kan jag testa att installera 8.1 då.

Edit: Någon som vet någon väg runt att behöva tanka från Microsoft SUPER sega "store" shit?

Vet inte om det fungerar men varför inte prova:

http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57608376-285/how-to-downl...

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem

Det blir väl såhär i ett OS utvecklat för mobiltelefoner, kantänka.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Om jag förstår det rätt är detta alltså inte en allmän lösning, utan specifika kompatibilitetsflaggor för påverkade spel? Har svårt att tänkta mig att Microsofts hotfix gäller samtliga fall, särskilt när spelen hotfixen åtgärdar är mestadels stora titlar och när de själva lägger ut info om hur man flaggar spel manuellt i okända titlar.

Måste jag nu alltså se upp för muskrångel när jag installerar äldre spel? Och är en manuell registerfix nu alltså ett permanent extrasteg i felsökningen om jag har muskrångel i ett specifikt spel?