AMD Summit Ridge och Bristol Ridge samsas om sockel FM3

Permalänk
Melding Plague

AMD Summit Ridge och Bristol Ridge samsas om sockel FM3

När AMD introducerar processorfamiljerna Summit Ridge och Bristol Ridge blir det med den gemensamma sockeln FM3, vilken ackompanjeras av sydbryggan Promontory.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

TDP upp till 95 watt på prestandamodellerna? Det låter ju väldigt lågt jämfört med vad AMD faktiskt släppt senaste åren. Kan vi hoppas på en processor med lite kraft för dagens nya spel, men med lågt TDP nu då kanske.

Permalänk
Avstängd

AMD borde ta fram en gemensam sockel med Oracle, IBM, och Fujitsu.

Köra AMD x86 och SPARC på samma sockel, eller AMD x86 och POWER på samma sockel.

AMD har väl någon gemensam plattform för både x86 och ARM på gång.

Permalänk
Medlem

Undra hur stor den kommer bli c: Som FM2 eller kanske som 2011?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Lansera ny processor på 28nm Q3 2016?
Tvivlar på att den kan konkurrera med Intels motsvarighet ens med GPU-delen vid det laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

TDP upp till 95 watt på prestandamodellerna? Det låter ju väldigt lågt jämfört med vad AMD faktiskt släppt senaste åren. Kan vi hoppas på en processor med lite kraft för dagens nya spel, men med lågt TDP nu då kanske.

ser inga problem med det om det är en effektiv arkitektur. 5960x har tdp på 140w och 4790k på 88w.

Permalänk
Medlem

Blir intressant.
Jag tror på detta, känns som det blivit ordentlig ordning på företaget sedan de städade upp i ledningen.

Permalänk
Medlem

Smart att använda samma sockel iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det knappt händer någonting alls under 2015 hos AMD. De kommer bara tappa hela detta året. Om Zen går åt skogen, kanske de försvinner från marknaden helt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Zen kommer prestera. Jag kommer verkligen byta ut både processor och moderkort när det släpps om det kommer tävla med Intel om prestandakronan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tråkigt att det knappt händer någonting alls under 2015 hos AMD. De kommer bara tappa hela detta året. Om Zen går åt skogen, kanske de försvinner från marknaden helt.

Som det ser ut nu så kommer det ju hända grejer ordentligt på grafikkortsfronten iaf.

Permalänk
Medlem

Prestandaserien ser ju potentiellt intressant ut på papperet, så jag hoppas att den blir det i verkligheten också. Det är väldigt länge sedan jag körde AMD-cpu (ok, undantaget är min htpc som har en A10-5700).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

jag känner mig rätt positiv då det börjar hända saker igen:)

jag räknar inte med att de ska gå om intel eftersom de gick ut med att de inte planerar att tävla om högsta prestandan längre vilket gör mig lite rädd för alla swecare som tror att de ska dra ifrån det är en farlig grej med förväntningar och hype,
eller så har de gjort ett nytt uttalande sen dess, Men som sagt jag räknar inte med att de ska gå om inte, Det är knappt intel som går om intel nuförtiden;),

Jag är bara glad om det visar sig vara en konkurrerande arkitektur med bra IPC, Mer intressant för mig är om de får igång full HSA så cpun kan jobba tillsammans med arctic islands^^, men Vad jag vill är att AMD ska ha en bra arkitektur i grunden som de sedan kan förfina och förbättra:)

Permalänk
Medlem

Börjar se ljusare ut för AMD, mycket trevligheter på gång med 380X och Zen :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Som det ser ut nu så kommer det ju hända grejer ordentligt på grafikkortsfronten iaf.

jo, är mer orolig över CPU-divisionen, jag vet inte hur sammansmälta de är som företag, men kan tänka mig att de lägger ner CPU-tillverkningen och fokuserar på GPU om det går åt skogen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

AMD behöver släppa Zen imorgon inte om ett och ett halvt år.
Fortsätter det så här kommer AMD inte ens kunna räknas som motstånd för Intel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

jo, är mer orolig över CPU-divisionen, jag vet inte hur sammansmälta de är som företag, men kan tänka mig att de lägger ner CPU-tillverkningen och fokuserar på GPU om det går åt skogen.

Nä det är sant, floppar Zen så tror jag nog att det är kört för CPU-divisionen. Men å andra sidan har de nog lärt sig av Bulldozer-misstaget. De fokuserade på extrema frekvenser och att få till grym skalning över antalet kärnor. Om de hade kört på 6GHz+ och lyckats få den delade fronten på processorerna att använda en hel modul per tråd så hade det gått undan. Båda idéerna misslyckades fatalt. Hade de bara byggt en vanlig processor med fokus på att få så mycket gjort som möjligt redan vid låga frekvenser och med HT så hade det sett helt annorlunda ut idag, och de är nog väl medvetna om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

AMD behöver släppa Zen imorgon inte om ett och ett halvt år.
Fortsätter det så här kommer AMD inte ens kunna räknas som motstånd för Intel.

Saken är den att vi vet inte hur mycket starkare skylake blir och om amd kan komma med prestanda 20 % under är det fortfarande fantastiskt då det är första iterationen av Zen, intel har gjorde mindre uppgraderingar sen sandy bridge, så jag håller tummarna^^ Om zen sedan kan utnyttja hsa och använda sig utav pirate/arctic islands för ökad prestanda vore det väldigt intressant!

för Med den R&D intel har gentemot amds har jag svårt att se hur de ska kunna slå intel, Kan amd Däremot utnyttja sin Styrka d.v.s deras GPU division som blivit bättre på beräkningar sen tahiti:) till att hjälpa zen i prestanda så är det awesome,

jag är väldigt nyfiken på vad amd kan komma att göra genom att utnyttja det enorma försprånget de har mot intel inom grafikkort;)

jag förstår att latenser och minnen fungerar olika på cpu och gpu, Men om ryktena stämmer och amd Gpu divison sammarbetat med S.K hynix för staplade minnen så innebär de att de kanske uttnytjar ngåra tekniker därifrån,

obs lite galen Meta spekulering inkommande!.

"Den gemensamma nämnaren är den personliga erfarenheten, det långsamma avvänjandet av präglade, förutfattade meningar och det enträgna arbetet med att ta emot ögonblicket som det är - Zen

Saxar man avvärjandet av inpräglade förutfattade meningar skulle man kunna tänka sig det kommer bli spännande hur Zen kommer att fungera tekniskt med deras gpuer och att ta emot ögonblicket som det är skulle kunna vara staplade minnen och deras mycket högre bandbreddxD

Obs slut på galen meta spekulering!.

Permalänk

Jag hoppas verkligen att Zen blir en värdig konkurrent till Intels prestanda segment, Vore riktigt trevligt att köra AMD igen!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen det blir ett KLIV framåt på CPU fronten, inte dessa krypsteg som skett senaste åren.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ser inga problem med det om det är en effektiv arkitektur. 5960x har tdp på 140w och 4790k på 88w.

Men dom är 2014 modeller och det är över ett år innan AMDs nya kommer

Permalänk
Medlem

Det känns lite väl långt till Q3 2016. Det förutsätter att de verkligen kommer med något nytt sen då, så man inte börjar utveckla något som verkar så bra nu sen när det är 2016 så är det inget att ha. Men så dumma kan de ju aldrig vara.

Jag vill så gärna se AMD komma upp på en nivå där de kan fightas med Intel CPUer i både top prestanda och budget. Hade vart kul och då får kanske AMD tillbaka mitt förtroende för det har tyvärr försvunnit mer och mer för varje år som gått nu. Men gissar på att de satsar på Carrizo för att sedan gå på Zen. Men om inte Carizzo går som planerat så är frågan hur det går för AMD att komma ut med något i cpu väg framöver?

Nja jag vet inte, lite orolig blir man och jag vill inte hoppas på för mycket före jag ser vad det presterar.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men dom är 2014 modeller och det är över ett år innan AMDs nya kommer

Fast igen det har inte hänt så mycket på intel cpuer heller de har fått bättre igpu, lite bättre ipc och blivit energieffektivera men det har också blivit mycket varmarexD, om intel hade gett 4790k 40 pcie lanes tror jag det utan tvekan kunnat hantera 3 toppklass kort utan att flaskhalsa^^

Vad jag menar är att vi får hoppas att utvecklingen går så bra den bara kan innan release:)

Permalänk

Det är Zen på 14nm som känns mest intressant av dessa två. Bra med samma sockel borde kunna bli enklare att byta processor då kan man tycka.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Frågan är hur stor GPUn blir i Summit Ridge.

De får antingen göra den stor så att man kan köra CF med ett i övre mellanklassen eller liten så den kan tävla med Intel i ren CPU prestanda.

De måste utnyttja sitt försprång på GPU sidan bättre. De har bra teknologier men de är strypta just nu av olika anledningar.

De har problem med att ligga efter fabriksmässigt. De borde köra på multisockel mer än vad de gjort. En FX plattform!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tråkigt att det knappt händer någonting alls under 2015 hos AMD. De kommer bara tappa hela detta året. Om Zen går åt skogen, kanske de försvinner från marknaden helt.

Det är väl helt upp till ägarna. Abu Dhabi är enskilt största ägaren, de vill nog att de fortsätter använda GF som de också äger dessutom. Så antingen skjuter banker eller ägarna till med mer, det är inte som det är helt tomt i kassan än. En så trasig processor är inte möjlig att lansera igen hur som helst, och kunde de vara utan produkter i 4 år så klarar de sig nog till de får ut en produkt som fungerar för mainstream (det AMD kallar performance). Att de skulle lägga ner processorer är inte troligt, med tanke på hur framgångsrika de var på konsolerna finns det säkert kunder för custom x86/small cores längre fram också.

Sen är det ju ingen annan som kan bygga avancerade x86-kärnor rent licensmässigt förutom Centaur/VIA och skulle de omstrukturera företaget helt skulle det säkert komma in nya intressen.

Tycker det är lite surt att Excavator inte hamna på 20 nm dock. Blir nog poänglöst på bärbara som vanligt. Sen nej, AMDs APUer har inte stark grafik. De är för de mesta nerklockade med avstängda enheter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

jo, är mer orolig över CPU-divisionen, jag vet inte hur sammansmälta de är som företag, men kan tänka mig att de lägger ner CPU-tillverkningen och fokuserar på GPU om det går åt skogen.

Knappast. CPU är ju en del av APU och de lär ju knappast lägga ner APU-tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Smart att använda samma sockel iaf.

Ekonomiskt för AMD ja, men med risk att det påverkar ZEN gällande minnesprestanda. Troligt är att dom håller fast vid 2 minneskanaler.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

jo, är mer orolig över CPU-divisionen, jag vet inte hur sammansmälta de är som företag, men kan tänka mig att de lägger ner CPU-tillverkningen och fokuserar på GPU om det går åt skogen.

Kommer troligen inte att hända, APU är ju enligt utsagor deras bästa sälj segment genom tiderna.

Skrivet av Emil Hansson:

Jag hoppas verkligen att Zen blir en värdig konkurrent till Intels prestanda segment, Vore riktigt trevligt att köra AMD igen!

Gör du inte det nu
Ja vi får hoppas att ZEN blir som hoppats, är bara rädd att den blir begränsad i minneshastighet. Då med tanke på gemensam sockel!

Skrivet av Swedish Berserk:

Det är Zen på 14nm som känns mest intressant av dessa två. Bra med samma sockel borde kunna bli enklare att byta processor då kan man tycka.

Ja, gemensam sockel bör ju borga för att APU och ZEN är pinnkompatibla. Även att ZEN troligen får HMA ihop med en GPU del.
Tyvärr pekar en gemensam sockel på att ZEN då endast får 2 minneskanaler, något som kanske håller den tillbaka.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Synd att det är så långt dit. Men låter iallafall som att det kommer bli möjligt att få deras mer kraftfulla modeller på mindre 'size' moderkort om syd/nordbryggan surrar ihop med CPU.
De va på tiden. Ett mATX för AM3+ med crossfire möjlighet har man saknat.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, gemensam sockel bör ju borga för att APU och ZEN är pinnkompatibla. Även att ZEN troligen får HMA ihop med en GPU del.
Tyvärr pekar en gemensam sockel på att ZEN då endast får 2 minneskanaler, något som kanske håller den tillbaka.

Inte någon större risk att hålla cpu:n tillbaks i alla fall, Intel kör ju 2 kanaler på mainstream plattformen. Menar du GPU är inte faran alls ,för enligt rycken ska den ha internt minne i cpu:n också.

Undrar om Zen ska ha gpu alls när dom kör L3 cache i den. Vet att det inte gick plats i tidigare apuer.

Men är lite tveksam när dom skriver upp till 8 kärnor. Känns som bättre och satsa hårt på 2 och 4 kärnor först och främst. Men lär visa sig närmare lansering hur det ligger till.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar