Permalänk

Vad har jag egentligen köpt?

Så jag köpte ett Asrock 990FX för två år sen och trodde det var ett rejält moderkort för spelande. Har suttit och försökt läst mig till varför min CPU throttlar i tunga spel och nu verkar jag hittat varför.

Detta moderkortets VRM är för klent så när den blir för varm klockar den ner processorn!?

Så besviken just nu finns det något man kan göra egentligen?

Har skapat en tråd tidigare ( om att köpa nytt chassi ) men kommer det hjälpa om moderkortet har för dålig kylning på VRM? Har läst om vissa som riktat en fläkt mot VRM kylningen men jag vet inte ens var den sitter! Är det kylflänsen bredvid processorn?

http://www.asrock.com/mb/amd/990fx%20extreme3/

Behöver verkligen hjälp just nu! Vad ska jag göra har varken råd eller lust att inhandla nytt moderkort.

Kom med alla förslag ni kan komma på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Undvik billiga moderkort, de duger för att bygga en kontors/surfdator och inget mer, är mitt enda tips och kan tyvärr inte hjälpa dig

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Undvik billiga moderkort, de duger för att bygga en kontors/surfdator och inget mer, är mitt enda tips och kan tyvärr inte hjälpa dig

Billiga moderkort? Skojar du det kostade 1000 spänn. Tycker man ska få något för det. Någon som har tips på något man faktiskt kan göra? Är det lönt att sätta en fläkt riktad mot VRM kylningen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Japp, VRM:erna sitter runt processor sockeln.
Normalt sett är det inte ett problem, men många som kör med vattenkylningslösningar blir mer eller mindre tvugna att rikta en fläkt mot kylflänsarna för att hålla värmen i schack.

Jag skulle gissa att det inte spelar någon större roll att byta moderkort då min personliga erfarenhet är att VRM:erna blir varma som satan på AMD brädorna när man kör med en lite roligare processor och eller överklockar.

Permalänk
Skrivet av Bustah:

Japp, VRM:erna sitter runt processor sockeln.
Normalt sett är det inte ett problem, men många som kör med vattenkylningslösningar blir mer eller mindre tvugna att rikta en fläkt mot kylflänsarna för att hålla värmen i schack.

Jag skulle gissa att det inte spelar någon större roll att byta moderkort då min personliga erfarenhet är att VRM:erna blir varma som satan på AMD brädorna när man kör med en lite roligare processor och eller överklockar.

Det är verkligen för tråkigt. Tack för svaret. Får kanske byta till luftkylning då eller vad tror du? Ska se om jag hittar någon flökt jag kan rikta mot VRM kylningen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

skulle väl gå att sätt dit minneskylning för vram.
typ: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/32119-zalman_...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

En enkel lösning är att köpa en 40mm fläkt och skruva fast den direkt på kylflänsen, jag är lite osäker på om utrymmet på just detta moderkortet men om det får plats så är det en enkel "fix".

Tänk på att mindre fläktar har en tendens att låta ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte vill köpa nytt moderkort:
Rikta en fläkt mot VRM (den sitter där du tror). Se till att ha vettigt luftflöde i chassit. (mindre viktigt än många verkar tro, men se ändå till att det inte är direkt dåligt)
Hitta sedan gränsen för vad kortet klarar och håll dig under den. Lägg lite tid på att hitta lägsta spänningen en given frekvens klarar sig på, så att du inte håller tillbaka frekvensen med onödigt hög spänning.

Permalänk
Skrivet av frankof:

skulle väl gå att sätt dit minneskylning för vram.
typ: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/32119-zalman_...

Skrivet av Bustah:

En enkel lösning är att köpa en 40mm fläkt och skruva fast den direkt på kylflänsen, jag är lite osäker på om utrymmet på just detta moderkortet men om det får plats så är det en enkel "fix".

Tänk på att mindre fläktar har en tendens att låta ganska mycket.

Wow tack för alla era tips! Kommer den där heatsink kylningen att passa då? Tror jag har några hyfsat stora fläktar liggandes.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Så jag köpte ett Asrock 990FX för två år sen och trodde det var ett rejält moderkort för spelande. Har suttit och försökt läst mig till varför min CPU throttlar i tunga spel och nu verkar jag hittat varför.

Detta moderkortets VRM är för klent så när den blir för varm klockar den ner processorn!?

Så besviken just nu finns det något man kan göra egentligen?

Har skapat en tråd tidigare ( om att köpa nytt chassi ) men kommer det hjälpa om moderkortet har för dålig kylning på VRM? Har läst om vissa som riktat en fläkt mot VRM kylningen men jag vet inte ens var den sitter! Är det kylflänsen bredvid processorn?

http://www.asrock.com/mb/amd/990fx%20extreme3/

Behöver verkligen hjälp just nu! Vad ska jag göra har varken råd eller lust att inhandla nytt moderkort.

Kom med alla förslag ni kan komma på.

VRM är det du ser ovanför processor sockeln där framför allt MOSFETsen under kylflänsen blir väldigt varma då dessa har som funktion att justera spänningen till CPU från vad nätagget matar till vad du har ställt in för Vcore.

Kortet i fråga verkar ha rätt snålt med faser till CPU för att vara rated för 140W CPUer så det är därför det blir varmt framför allt om du har överklockat och höjt vcore en del. Att åtgärda problemet borde dock vara lätt genom att rikta en fläkt specifikt mot kylflänsen till dessa MOSFETs

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

skulle väl gå att sätt dit minneskylning för vram.
typ: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/32119-zalman_...

På just detta kort verkar komponenterna som bör ha en kylfläns redan ha en kylfläns. Jag tänkte som du tills jag såg kortet.

Det verkar som att det helt enkelt är underdimensionerad strömförsörjning på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer den där heatsink kylningen att passa då?

Bra fråga, enligt info på sidan jag länkade så är fotavtrycket 13x13mm, men det är alu, så att slipa ner lite är inte så jobbigt.

Skrivet av lorgix:

På just detta kort verkar komponenterna som bör ha en kylfläns redan ha en kylfläns. Jag tänkte som du tills jag såg kortet.

Det verkar som att det helt enkelt är underdimensionerad strömförsörjning på kortet.

Det är väl 5st. som inte har någon kylning(eller är jag ute och cyklar?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Wow tack för alla era tips! Kommer den där heatsink kylningen att passa då? Tror jag har några hyfsat stora fläktar liggandes.

Nej de flänsarna kommer inte göra någon skillnad då det som blir varmt redan sitter under en klart större fläns.

Skrivet av frankof:

Det är väl 5st. som inte har någon kylning(eller är jag ute och cyklar?)

Som sagt så är det MOSFETs som behöver kylning och de är redan under en fläns, Chokes (ingen aning vad det heter på svenska) behöver ingen extra kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Wow tack för alla era tips! Kommer den där heatsink kylningen att passa då? Tror jag har några hyfsat stora fläktar liggandes.

Vilken frekvens och spänning kör du på processorn och hur varm blir den innan VRM slår ifrån?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

VRM är det du ser ovanför processor sockeln där framför allt MOSFETsen under kylflänsen blir väldigt varma då dessa har som funktion att justera spänningen till CPU från vad nätagget matar till vad du har ställt in för Vcore.
http://www.asrock.com/mb/photo/990FX%20Extreme3(m).jpg

Kortet i fråga verkar ha rätt snålt med faser till CPU för att vara rated för 140W CPUer så det är därför det blir varmt framför allt om du har överklockat och höjt vcore en del. Att åtgärda problemet borde dock vara lätt genom att rikta en fläkt specifikt mot kylflänsen till dessa MOSFETs

Informativt och bra inlägg tack. Har aldrig överklockat och lär inte göra det i heller. Får se om jag kan hitta en fläkt då som man kan rikta mot kylningen. Antar att fläkten måste sitta väldigt nära helst rakt på? Hade tänkt montera en fläkt i sidoplåten men jag tror knappt det kommer hjälpa egentligen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är bara choksen som inte har några flänsar och det spelar mindre roll då dom inte blir så varma att det spelar någon roll i sammanhanget.

Sattsa på en fläkt och slipa förguds skull inte ner flänsen som sitter för att sätta dig andra flänsar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Bra fråga, enligt info på sidan jag länkade så är fotavtrycket 13x13mm, men det är alu, så att slipa ner lite är inte så jobbigt.

Det är väl 5st. som inte har någon kylning(eller är jag ute och cyklar?)

Det är som lanbonden skriver; drosslarna (eng. "chokes") kan bli lite varma, men det är MOSFETs som verkligen behöver kylning.

Skrivet av Swedish Berserk:

Informativt och bra inlägg tack. Har aldrig överklockat och lär inte göra det i heller. Får se om jag kan hitta en fläkt då som man kan rikta mot kylningen. Antar att fläkten måste sitta väldigt nära helst rakt på? Hade tänkt montera en fläkt i sidoplåten men jag tror knappt det kommer hjälpa egentligen.

Kylflänsen är inte värst tät, så det är nog inte jättenoga att fläkten sitter nära. Du vill bara att det ska passera en del extra luft över flänsen.

edit: Även om du inte överklockar eller tänkt överklocka så är det bra att se över spänningen. Du kan med all säkerhet sänka den.

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Vilken frekvens och spänning kör du på processorn och hur varm blir den innan VRM slår ifrån?

Kör den helt original. Kan inte överklocka har inte gett mig på det än. Knappast lönt och överklocka denna om den redan blir såhär varm.

Skrivet av Bustah:

Det är bara choksen som inte har några flänsar och det spelar mindre roll då dom inte blir så varma att det spelar någon roll i sammanhanget.

Sattsa på en fläkt och slipa förguds skull inte ner flänsen som sitter för att sätta dig andra flänsar på den.

Nej slipa ner den och krångla kommer jag inte göra! Ska testa en fläkt!

Skrivet av lorgix:

Det är som lanbonden skriver; drosslarna (eng. "chokes") kan bli lite varma, men det är MOSFETs som verkligen behöver kylning.

Kylflänsen är inte värst tät, så det är nog inte jättenoga att fläkten sitter nära. Du vill bara att det ska passera en del extra luft över flänsen.

Okej så jag borde rikta fläkten mot kylflänsen och inte försöka dra ut värmen då alltså?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej så jag borde rikta fläkten mot kylflänsen och inte försöka dra ut värmen då alltså?

Precis. Att "dra ut" värmen funkar knappt alls.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Precis. Att "dra ut" värmen funkar knappt alls.

Tackar för snabbt svar. Ska försöka fixa detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Billiga moderkort? Skojar du det kostade 1000 spänn. Tycker man ska få något för det. Någon som har tips på något man faktiskt kan göra? Är det lönt att sätta en fläkt riktad mot VRM kylningen?

Så tänkte jag också för några år sen, 1000 spänn borde man ju få nått för. Sist jag byggde så la jag ut 2500 på moderkort istället för det sedvanliga 1000, och det var som natt och dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Billiga moderkort? Skojar du det kostade 1000 spänn. Tycker man ska få något för det. Någon som har tips på något man faktiskt kan göra? Är det lönt att sätta en fläkt riktad mot VRM kylningen?

Inge illa menat men 1000kr för ett moderkort är ingenting, det är budgetkort

Skrivet av bagfalls:

Så tänkte jag också för några år sen, 1000 spänn borde man ju få nått för. Sist jag byggde så la jag ut 2500 på moderkort istället för det sedvanliga 1000, och det var som natt och dag.

Mitt moderkort jag köpte när det var P4 och 478 socket som gällde gav jag 2800kr för, mitt nuvarande kröp jag ner till vad nästan gränsen för vad budgetkort är (1890kr), det jag planerar inför kommande bygge kostar €333 (ca 3080kr med dagens kurs), man för ju det man betalar för

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Så tänkte jag också för några år sen, 1000 spänn borde man ju få nått för. Sist jag byggde så la jag ut 2500 på moderkort istället för det sedvanliga 1000, och det var som natt och dag.

Jo jag var taskig där. Bara att be om ursäkt. Men nog tycker man att det ska fungera när Asrock själva skriver att det ska gå. Väldigt missvisande reklam för sin produkt.

Skrivet av Rajat:

Inge illa menat men 1000kr för ett moderkort är ingenting, det är budgetkort

Du behöver inte be om ursäkt det är jag som ska göra det. Förlåt för mitt svar men jag hade nog för höga tankar då om detta moderkortet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är som lanbonden skriver; drosslarna (eng. "chokes") kan bli lite varma, men det är MOSFETs som verkligen behöver kylning.

Jag såg det sedan, när jag letade upp en bild på ett strippad kort, massor av "trevliga" små mosfets därunder

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Körde lite nu och processorn flög upp i 55 grader enligt Core Temp när det började tok lagga. Kan tillägga att FPS droppar till 5 från att ligga runt 40 annars.

Finns det någon mjukvara där man kan se tempsen på VRM kylningen alltså nordbrygga och allt sånt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

990 kort för omkring 1000kr brukar kunna köra oc utan minsta problem med värme men asrock har valt att köra 4+1 och varit snåla så det kortet är mer som ett 970kort med ynklig kylning som grädde på moset ...men även 970 klarar ganska bra oc men då bör man välja ett kort som har ganska rejäl mosfet kylning ...och om du frågar mig så borde det inte få heta 990 utan 970 och tror bara asrock har gjort så som dom brukar göra att snåla in på något så dom kan hålla ner priset och tycker det ofta är nått sånt med asrock .. kan vara gammla demoner som sitt i av asrock men jag tycker dom är lite budget och datorvärldens eldorado/ica basic

men det man kan göra är att vara lat och bara hänga över en fläkt eller alternativt slänga på en annan kylfläns och fläkt vilket ska lösa problemet så länge du ska hålla en 8 core omkring 4400-4600mhz så bör det gå ganska bra för jag har själv kört det på 970brädor som blivit halv varm men inte skitvarm

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Billiga moderkort? Skojar du det kostade 1000 spänn. Tycker man ska få något för det. Någon som har tips på något man faktiskt kan göra? Är det lönt att sätta en fläkt riktad mot VRM kylningen?

1000 kr är inte mycket för moderkort. Speciellt inte för ett moderkort som man ska överklocka med.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

990 kort för omkring 1000kr brukar kunna köra oc utan minsta problem med värme men asrock har valt att köra 4+1 och varit snåla så det kortet är mer som ett 970kort med ynklig kylning som grädde på moset ...men även 970 klarar ganska bra oc men då bör man välja ett kort som har ganska rejäl mosfet kylning ...och om du frågar mig så borde det inte få heta 990 utan 970 och tror bara asrock har gjort så som dom brukar göra att snåla in på något så dom kan hålla ner priset och tycker det ofta är nått sånt med asrock .. kan vara gammla demoner som sitt i av asrock men jag tycker dom är lite budget och datorvärldens eldorado/ica basic

Kan tänka mig att det finns en anledning till att Asrock bara lämnar 1års garanti på dem flesta moderkorten.
Det var en anledning till att jag valde bort Asrock i mitt senaste inköp.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att det är bättre att ha en eftermarknadskylare till processorn. En stor tornkylare som flyttar mycket luft över internminne och vrm innan det sugs ut ur chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Körde lite nu och processorn flög upp i 55 grader enligt Core Temp när det började tok lagga. Kan tillägga att FPS droppar till 5 från att ligga runt 40 annars.

Finns det någon mjukvara där man kan se tempsen på VRM kylningen alltså nordbrygga och allt sånt?

Jag skulle gissa att ditt moderkort saknar sådan sensor. Grov koll kan du få genom att rikta en IR-termometer mot flänsen.

Som tidigare; undersök hur hög klock du kan köra utan att det throttlar.