Vilket(n) moderkort/kylare bör jag välja? (Till FX-8350/6350)

Permalänk
Medlem

Vilket(n) moderkort/kylare bör jag välja? (Till FX-8350/6350)

Det är dags att uppgradera min CPU till antingen en FX-8350 eller FX-6350.

Vilket moderkort lämpar sig bäst?
Hur vilken CPU-kylare ger mest valuta för pengarna?

Är det värt att köpa 8350 över 6350 trots att jag inte håller på med så mycket redigering/rendering?
Jag spelar mest MOBA och FPS-spel!

Min budget är inte allt för stor, så budgeten ligger kring 700-1000 för moderkort och 4-600 för CPU-kylare!

Nämnvärda, befintliga, komponenter:
Chassi: Fractal Design Define R3
Nätagg: Fractal Design Newton R2, 650W 80+ Modulär
Grafikkort: ASUS Radeon R9 270X

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Medlem

Populärt billigt moderkort som kan klockas med: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1360202
Svensson kylaren: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

8350 över 6350 är nog inte värt det om du inte håller på med flertrådade arbeten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Eller så byter du plattform helt till ett Intel system. dyrare blir det väl men inte så värst.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Eller så byter du plattform helt till ett Intel system. dyrare blir det väl men inte så värst.

Som sagt så har jag en lite stram budget och aldrig varit missnöjd med AMD, vilket jag har haft i mina 3 senaste datorer.

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Medlem

8320 + en fin 212evo kylare kan nog klocka upp den en del för en väldigt billig peng:)

Permalänk
Medlem

Ingen som har några invändningar mot att Asus M5A97 R2.0 är det bästa för en tight budget?

Sen funderar jag på extra ram som fungerar tillsammans med dessa: https://www.inet.se/produkt/5308857/kingston-8gb-2x4gb-1600mh...
Eller är det bättre att köpa 2 stycken 8 GB stickor istället? Min budget är som sagt lite begränsad.

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GreborB:

Ingen som har några invändningar mot att Asus M5A97 R2.0 är det bästa för en tight budget?

Sen funderar jag på extra ram som fungerar tillsammans med dessa: https://www.inet.se/produkt/5308857/kingston-8gb-2x4gb-1600mh...
Eller är det bättre att köpa 2 stycken 8 GB stickor istället? Min budget är som sagt lite begränsad.

Ett litet problem är att de du länkat skall ha 1.65 V vid 1600, vid 1333 som är den vanliga räcker nog det med 1.5V.
Om du redan har dessa minnen använd dem så länge, 8 GB räcker fortfarande bra, funderar du på att köpa dem begagnat, då är jag mer tveksam, det beror på priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

vad har du för cpu idag? sitter du på en phenom ii skulle jag spara pengarna eller köra på intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ett litet problem är att de du länkat skall ha 1.65 V vid 1600, vid 1333 som är den vanliga räcker nog det med 1.5V.
Om du redan har dessa minnen använd dem så länge, 8 GB räcker fortfarande bra, funderar du på att köpa dem begagnat, då är jag mer tveksam, det beror på priset.

Jag har redan dom jag länkade, så jag tänkte om jag ska köpa 2 stycken extra 4 GB stickor.
Dessa har bra pris, men ligger på 1.5V vid 16000: https://www.komplett.se/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl...
Går det att köra dom tillsammans med de jag länkade?

Skrivet av versions:

vad har du för cpu idag? sitter du på en phenom ii skulle jag spara pengarna eller köra på intel.

Jag har en Phenom II x6 1055T, upplever dock lite flaskhalseffekt p.g.a prollen.

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreborB:

Jag har redan dom jag länkade, så jag tänkte om jag ska köpa 2 stycken extra 4 GB stickor.
Dessa har bra pris, men ligger på 1.5V vid 16000: https://www.komplett.se/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl...
Går det att köra dom tillsammans med de jag länkade?

Jag har en Phenom II x6 1055T, upplever dock lite flaskhalseffekt p.g.a prollen.

om jag vore du skulle jag som sagt antingen hålla i pengarna eller köpa en i5 4690k. att uppgradera från en 1055t till en 8350 för spel känns ganska meningslöst.

Dold text
Permalänk

Nya Intel Pentium och ett billigare asus moderkort? Riktigt fin processor för sina 600kr. Samt att det är s1150 osv så nästa gång du ska uppgradera behöver du inte köpa moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

om jag vore du skulle jag som sagt antingen hålla i pengarna eller köpa en i5 4690k. att uppgradera från en 1055t till en 8350 för spel känns ganska meningslöst.

Eftersom jag är arbetslös för tillfället så har jag inte så mycket för att hålla i pengarna, då jag ändå inte kan spara någon nämnvärd summa varje månad.
Men enligt lite efterforskningar med andra benchmarks så verkar det ändå vara en hyfsad skillnad mellan dom två CPU:erna!

Skrivet av waspen123:

Nya Intel Pentium och ett billigare asus moderkort? Riktigt fin processor för sina 600kr. Samt att det är s1150 osv så nästa gång du ska uppgradera behöver du inte köpa moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du pentium G3258? Även om inte allt för många spel nyttjar så många kärnor så känns 2 kärnor ganska lite!

Om ni fick till att rekommendera moderkort+cpu för ~2500 kr, vad skulle ni då rekommendera?

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

om jag vore du skulle jag som sagt antingen hålla i pengarna eller köpa en i5 4690k. att uppgradera från en 1055t till en 8350 för spel känns ganska meningslöst.

Där kom 4690k för nästan 2000kr! Fx-6350 får han till nästan halva priset och fx-8350 för 3/4-delar av priset.
Sen kan jag hålla med om att 4690k är bättre men du valde visa tester där intel i regel briljerar som i singel core performance a la cinebench och skyrim i vilket intel presterar bättre än AMD, gäller även Arma 3. Men i andra titlar är det inte så stor skillnad.

Skrivet av waspen123:

Nya Intel Pentium och ett billigare asus moderkort? Riktigt fin processor för sina 600kr. Samt att det är s1150 osv så nästa gång du ska uppgradera behöver du inte köpa moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo g3258 är en liten dräpare och går att klocka ngt grymt men hade inte vågat ta en sådan till min primärburk då en del spel visat problem med dual core/2 trådar. Crysis 3 får schysst average fps men får riktigt låga min fps ner under 20fps och det även på en överklockade g3258. Far Cry 4 startade inte ens först med en dual core men det fixades sen. Men jag hade ändå varit lite försiktig med 2 trådars prolle idag.

Jag håller med LPG att en fx-6350 och ett vettigt mobo typ det han rekommenderar är ett bra budget bygge.
Landar på under 2000kr för mobo o prolle.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

köp en begagnad i5/i7 och ett valfritt moderkort? går att får för långt under 2500kr på marknaden och kommer hålla mycket längre prestandamässigt

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Där kom 4690k för nästan 2000kr! Fx-6350 får han till nästan halva priset och fx-8350 för 3/4-delar av priset.
Sen kan jag hålla med om att 4690k är bättre men du valde visa tester där intel i regel briljerar som i singel core performance a la cinebench och skyrim i vilket intel presterar bättre än AMD, gäller även Arma 3. Men i andra titlar är det inte så stor skillnad.

det är inte så att ts inte har någon processor, han har redan en phenom ii x6 1055t. att då kasta pengar på en 6350 eller 8350 är en klart dålig investering. 4690k är dyrare men blir åtminstone en märkbar uppgradering istället för att lägga pengar på något som inte gör någon större skillnad (det blir naturligtvis en uppgradering pga klockfrekvensen på 8350 jämfört med 1055t men problemen med de svaga kärnorna kvarstår och det är sannolikt där ts får problem.) en lösning kan vara att överklocka nuvarande processor.

vilka spel har du problem i, ts? du har ändå ett någorlunda svagt 270x.

då de flesta testerna som sweclockers använder sig av har flaskande grafikkort valde jag bort dem. flaskar grafikkortet så gör det ingen större skillnad om man har en 8350 eller en 4690k, absolut, men då kan han lika gärna sitta kvar på sin 1055t. flaskar 1055t så lär 8350 också göra det, alltså ett onödigt köp.

även värt att notera att det finns spel där amd har det svårt, precis som du säger, t.ex. wow och skyrim. det finns dock inga spel där intel har det svårt, sitter man på en i5 så har man en processor som gör bra ifrån sig i alla spel.

Skrivet av Prophet^:

köp en begagnad i5/i7 och ett valfritt moderkort? går att får för långt under 2500kr på marknaden och kommer hålla mycket längre prestandamässigt

känns som en vettig lösning.

Permalänk
Medlem

Istället för att starta en ny tråd så frågar jag här.

Blir här en bra kombo?

Moderkort: Gigabyte GA-Z97P-D3
CPU: Intel Core i5-4690K
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

Sen eventuellt slänga in 2 stycken 4 GB 1600 mhz stickor så jag får totalt 16 GB.

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreborB:

Istället för att starta en ny tråd så frågar jag här.

Blir här en bra kombo?

Moderkort: Gigabyte GA-Z97P-D3
CPU: Intel Core i5-4690K
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

Sen eventuellt slänga in 2 stycken 4 GB 1600 mhz stickor så jag får totalt 16 GB.

Ja det tycker jag, klockrent :), har du 8gig sen innan så kör på det så länge, har själv 8gig och ej behövt mer i ngt spel än.

Hur mycket använder du mic etc när du lirar?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ja det tycker jag, klockrent :), har du 8gig sen innan så kör på det så länge, har själv 8gig och ej behövt mer i ngt spel än.

Hur mycket använder du mic etc när du lirar?

Grejen med ram är att jag ofta av ren lathet har många program(+flikar i firefox) uppe, vilket medför att det drar mycket ram.

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreborB:

Grejen med ram är att jag ofta av ren lathet har många program(+flikar i firefox) uppe, vilket medför att det drar mycket ram.

Använder du mic mycket när du spelar kan jag rekommendera gigabytes sniper kort. Klockren mic funktion o grymt bra ljud i iaf z97 sniper. Men kostar mer, men får du ett mobo med ett crap realtek chip får du nästan alltid lägga ut ett antal 100kr på extra ljudkort eller vettigt USB ljudkort för att få vettig mic funktion.

Använder du ej mic mycket så går realteks crap bra att bara lyssna på

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Använder du mic mycket när du spelar kan jag rekommendera gigabytes sniper kort. Klockren mic funktion o grymt bra ljud i iaf z97 sniper. Men kostar mer, men får du ett mobo med ett crap realtek chip får du nästan alltid lägga ut ett antal 100kr på extra ljudkort eller vettigt USB ljudkort för att få vettig mic funktion.

Använder du ej mic mycket så går realteks crap bra att bara lyssna på

Jag kör med Logitech G930, så jag använder inte det integrerade ljudkortet. Vill jag ha bättre ljud så använder jag min sE X1 kopplat via mina PreSonus Audiobox!

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stimpen:

Använder du mic mycket när du spelar kan jag rekommendera gigabytes sniper kort. Klockren mic funktion o grymt bra ljud i iaf z97 sniper. Men kostar mer, men får du ett mobo med ett crap realtek chip får du nästan alltid lägga ut ett antal 100kr på extra ljudkort eller vettigt USB ljudkort för att få vettig mic funktion.

Använder du ej mic mycket så går realteks crap bra att bara lyssna på

Jag använder Realtek-crapen och har inga problem "what so ever" i Skype, Team Speak eller Mumble. Mycket beror på vilken mic du använder då det är denna som sätter begränsningen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)