P8P67 Pro - BOOT_DEVICE_LED lyser rött!

Permalänk
Medlem

P8P67 Pro - BOOT_DEVICE_LED lyser rött!

Hej!

Håller på att försöka få igång min nybyggda dator (helt oklockad). Har köpt ett P8P67 Pro moderkort och jag va medveten om att just det kortet strulat för många. Jag har nu uppdaterat till det nyaste bioset (hoppades problemet skulle lösa sig då), men jag har samma problem som innan.

BOOT_DEVICE_LED på moderkortet lyser rött och jag förstår inte varför. Jag har ställt in i bios så att DVD-brännaren ska ligga först i boot ordningen. Annars så har jag bara en SSD (inget OS installerat än) inkopplad, men det blev ingen skillnad när jag kopplade ifrån den.

För det första, när jag cold bootar eller startar om datorn, så ska jag kunna trycka på DEL-knappen för att komma in i bios men det går inte. Istället kommer jag till ett stadie där det står att man ska trycka på F1 för att komma in i bios. Sen står det på samma sida att DVD-brännaren och SSD hittats vilket ju är bra iaf.

När jag går ut ur bios, 'Discard Changes and Exit', så kommer detta upp:

Reboot and select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key.

Sedan så försökte jag att uppdatera firmwaren på min SSD så jag brände firmware iso-filen på en dvd och när jag försöker boota ifrån den händer det ingenting utan jag kommer fram till stadiet då det står att jag ska trycka på F1 för att komma in i bios (uppdateringsprocessen ska köras igång automatiskt).

H*lvete vad är det som händer? Jag är inte glad just nu för det nya agget låter som bara den och ska skickas tillbaks imorgon, så skulle va bra om jag kunde lösa detta problem tills dess.

//Tobbe

Permalänk

såklart det står Reboot and select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key.

DU hade ju inte installerat något OS på din ssd eller hur?

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte installerat något OS än. Saken är ju den att jag försöker uppdatera SSD firmwaren först, men jag kan inte boota från den skivan. Som sagt, jag har satt att DVD-brännaren ska boota först. Sen att jag inte kan komma in i bios på ett normalt sätt är också konstigt tycker jag, utan jag måste ju trycka på F1... del-kanppen går inte.

/Tobbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Nej, jag har inte installerat något OS än. Saken är ju den att jag försöker uppdatera SSD firmwaren först, men jag kan inte boota från den skivan. Som sagt, jag har satt att DVD-brännaren ska boota först. Sen att jag inte kan komma in i bios på ett normalt sätt är också konstigt tycker jag, utan jag måste ju trycka på F1... del-knappen går inte.

/Tobbe

Du kan inte "boota" in i windows med bara en cd läsare så vitt jag vet, att du inte kan använda del knappen för att komma in i bios känns konstigt, säker på att det röda lyset inte beror på att du har tpu elr vad nu funktionen heter igång (finns ett litet reglage, rör på det när datorn är av, boota och kolla om det slutat lysa).

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du provat att faktiskt gå ur bios genom F10 ? dvs save changes and exit istället för som du gör discard changes and exit. Kan ju vara så att den efter din bios uppdatering vill spara info om din hårdvara och om du inte låter den göra det så kommer du ju alltid få upp att du ska trycka f1 för att komma in i bios som den ska göra efter att man uppdaterat bios eller bytt cpu.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Hej!

Håller på att försöka få igång min nybyggda dator (helt oklockad). Har köpt ett P8P67 Pro moderkort och jag va medveten om att just det kortet strulat för många. Jag har nu uppdaterat till det nyaste bioset (hoppades problemet skulle lösa sig då), men jag har samma problem som innan.

BOOT_DEVICE_LED på moderkortet lyser rött och jag förstår inte varför. Jag har ställt in i bios så att DVD-brännaren ska ligga först i boot ordningen. Annars så har jag bara en SSD (inget OS installerat än) inkopplad, men det blev ingen skillnad när jag kopplade ifrån den.

För det första, när jag cold bootar eller startar om datorn, så ska jag kunna trycka på DEL-knappen för att komma in i bios men det går inte. Istället kommer jag till ett stadie där det står att man ska trycka på F1 för att komma in i bios. Sen står det på samma sida att DVD-brännaren och SSD hittats vilket ju är bra iaf.

Reboot and select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key.

Sedan så försökte jag att uppdatera firmwaren på min SSD så jag brände firmware iso-filen på en dvd och när jag försöker boota ifrån den händer det ingenting utan jag kommer fram till stadiet då det står att jag ska trycka på F1 för att komma in i bios (uppdateringsprocessen ska köras igång automatiskt).

H*lvete vad är det som händer? Jag är inte glad just nu för det nya agget låter som bara den och ska skickas tillbaks imorgon, så skulle va bra om jag kunde lösa detta problem tills dess.

//Tobbe

På normala(gamla) BIOS måste man spara bootordningen(F10 - save and exit) tex om du ändrar från att CD/DVD(1) ska boota före HD:n(2). Om du använder Discard Changes & Exit så sparas inte ändringen du gjort i tex bootordningen, borde vara samma sak på UEFI/BIOS. Någon får rätta mig om ja har fel.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att sata-kontakten från dvd:n går till en kontrollerenhet för sata som inte riktigt fungerar att boota ifrån? När jag skulle installera OS på min hd så hitta inte windows hårddisken, det var för att sladden till just den hårddisken gick till sata-port 5 där det i manualen stog att port 1-4 var bästa att köra OS-disk på. Så: Kolla att sladden från dvd:n går till Sata_1

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

På normala BIOS måste man spara bootordningen(F10 - save and exit) tex om du ändrar från att CD/DVD(1) ska boota före HD:n(2). Om du använder Discard Changes & Exit så sparas inte ändringen du gjort i tex bootordningen, borde vara samma sak på UEFI/BIOS. Någon får rätta mig om ja har fel.

Det måste man även på UEFI vilket jag också reagerade på

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det måste man även på UEFI vilket jag också reagerade på

OK tack. Update: Kollade i sonens bok till hans moderkort Asus P8P67 Deluxe där det heter: Save Changes & Reset.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Du kan inte "boota" in i windows med bara en cd läsare så vitt jag vet, att du inte kan använda del knappen för att komma in i bios känns konstigt, säker på att det röda lyset inte beror på att du har tpu elr vad nu funktionen heter igång (finns ett litet reglage, rör på det när datorn är av, boota och kolla om det slutat lysa).

Det jag försöker med är att först uppdatera SSD firmwaren och det är den skivan som inte vill boota. Datorn är ju helt ny så det känns inte som att det borde krångla med någon TPU(?)- funkion, men jag ska kolla vad det är för något för det vet jag inte.

*EDIT: Kollade upp både TPU och EPU reglagen och båda dom funktionerna är avstängda...ingen tur där inte.

Skrivet av TiasE:

Har du provat att faktiskt gå ur bios genom F10 ? dvs save changes and exit istället för som du gör discard changes and exit. Kan ju vara så att den efter din bios uppdatering vill spara info om din hårdvara och om du inte låter den göra det så kommer du ju alltid få upp att du ska trycka f1 för att komma in i bios som den ska göra efter att man uppdaterat bios eller bytt cpu.

Jag var nog otydlig med det. Jag har gått ur bios med f10 också, save and reset!

Skrivet av Aiwzor:

Det är inte så att sata-kontakten från dvd:n går till en kontrollerenhet för sata som inte riktigt fungerar att boota ifrån? När jag skulle installera OS på min hd så hitta inte windows hårddisken, det var för att sladden till just den hårddisken gick till sata-port 5 där det i manualen stog att port 1-4 var bästa att köra OS-disk på. Så: Kolla att sladden från dvd:n går till Sata_1

Jag ska pröva med det. Har satt in DVD:n på en av Sata 3Gb/s portarna. Finns SATA2-port 3-6 på P8P67 pro kortet. Port 1-2 är SATA3 och 6 Gb/s. Tror DVD:n är inpluggad på port 6, men ska kolla sen när jag trycker på den datorn igen!

Nu har jag även prövat att boota med Windows 7 installationsskivan i och det blir samma sak, Press F1 to run setup. Sen om jag i bios trycker på 'Discard and exit' så kommer ju 'Reboot and select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key.' rutan upp och då körs Windows 7 skivan och jag kan installera. Men det funkar inte när jag försöker uppdatera SSD firmwaren:(

/Tobbe

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat Windows 7 på SSD:n, men ingenting verkar lösa problemet. Även fast jag har lagt SSD:n med OS:et på först i boot ordningen så vägrar det fungera. Jag bootar inte in i Windows utan fastnar på samma ställe precis innan jag kommer in i BIOS. Det står att allt som jag har kopplat in hittas förutom att det står 'CPU FAN FAILURE' sen 'Press F1 to run Setup'. CPU-fläkten funkar dock utmärkt.

När jag trycker F1 kommer jag in i bios. Det enda sättet att boota in i Windows 7 är om jag klickar på 'Discard Changes & Exit' i bios, då bootar man in i OS.

BOOT_DEVICE_LED lampan på moderkortet lyser rött fram tills att jag bootar in i Windows 7.

Oavsett vilken kontakt på moderkortet som jag pluggar in CPU-fläkten på så får jag 'CPU FAN FAILURE' meddelandet.

Jag har ingen aning längre vad jag ska hitta på, i värsta fall får det blir ett nytt moderkort...

/Tobbe

Permalänk
Medlem

För problemet med cpu-fläkten så är det bara att gå in i bios under hardware och ändra inställningar för fläktar till att du inte har någon. Detta gör att moderkortet skiter i allt vad fläktar är och kör på som vanligt, fläkten kommer naturligt vis att fungera ändå. Sedan är jag inte helt med på om du har bios eller uefi? Har du bios så blir det lite mer begränsat i vart man ska leta efter fel, har du däremot uefi så finns det ganska mycket som är nytt och därför mer som kan gå fel.
Iaf, om du har uefi så borde du kunna välja att inte använda "övriga" kontrollenheter för sata när du ska boota. Det ska alltså stå "På" eller "Av" typ.
Sedan det där med vilken port dvd:n och din OS-disk går till har att göra med att intel:s egns styrkrets bara stödjer 4 stycken sata-portar. Detta kan minskas om du har en E-sata på baksidan av datorn (I/O-plåten), du kan alltså ha t.ex 3 "riktiga" portar på moderkortet. För att lösa problemet med att ha fler Sata-portar på moderkortet så trycker man dit en "lånad" krets från ett annat företag som bara hanterar sata. Detta i sin tur ger olika specifikationer på olika Sata-portar, t.ex. kanske du inte kan köra samma typer av raid på alla portar. Om du kollar i manualen så står det tydligt att vissa portar på moderkortet är mer lämpade för boot-bar media. När du har din SSD och DVD i "rätt" poratar så kan du helt stänga av boot-stödet för den andra kontrollern (finns som alternativ i t.ex. uefi).
Mycket text.. hoppas att det inte är för flummigt

Permalänk
Antielefant

P8P67 Pro har UEFI, och det är inte Delete för att komma in i "BIOS" utan F1.

Vad gäller max 4 portar stämmer det inte, P8P67 Pro har 8 portar varav 6 går via Intel-kontrollern - och det fungerar garanterat då jag har sex WD Green 2TB sitter på sagda sex portar. De andra två är SATA-6 portarna och styrs av en Marvell kontrollerkrets.

Vad gäller att du inte kan boota ifrån SSD'n låter det som om den sitter fel, har du provat flytta den till en SATA-6 port? Den sitter nämligen inte där om den syns i POST, då ska den hittas i Marvell-kortets sökning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

P8P67 Pro har UEFI, och det är inte Delete för att komma in i "BIOS" utan F1.

Jag har då delete på mitt P8P67 Pro för att komma in i UEFI/BIOS. Dock F1 när den upptäckt att något är fel.

Visa signatur

Permalänk

Han kan ju boota från ssd:n det sa han ju där uppe.. De enda problemet han hade var att han får cpu fan error vilket gör att den stannar i boot loadern. Gör bara som jag skriver här nedan så kommer den boota direkt in i windows varenda gång..

Kan vara så att din cpu fläkt snurrar i lägre rpm än vad ditt moderkort tycker den ska göra vilket gör att den tror det är fel på den..
Ska finnas en inställning i bios där man kan ändra RPM varningsvartalet.. Eller ställa bort det helt så den ignorerar cpu fläkten ja menar ser du att den snurrar iaf så e de ju lungt.. vissa cpu kylare har temperatur sensor och börjar ej snurra föränn cpu:n har blivit nog varm..

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem som dig och jag löste det genom att stänga av några SATA-kontrollers i UEFI. Sen så körde jag bara på Intels SATA-portar

Permalänk
Antielefant
Skrivet av TiasE:

Jag har då delete på mitt P8P67 Pro för att komma in i UEFI/BIOS. Dock F1 när den upptäckt att något är fel.

Hmm, ok, jag använder F1 utan att nåt är fel. Antagligen fungerar endera?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Problemet löst, men tack för hjälpen! Det va fläktkontrollen om va kopplad till processorfläktarna som spökade. När jag kopplade direkt till moderkortet fungerade allt som det skulle. Skulle ändå vilja använda fläktstyrningen så kommer att försöka hitta hur man ställer in hur UEFIn ignorerar den!

/Tobbe

Permalänk
Skrivet av Tobbee:

Problemet löst, men tack för hjälpen! Det va fläktkontrollen om va kopplad till processorfläktarna som spökade. När jag kopplade direkt till moderkortet fungerade allt som det skulle. Skulle ändå vilja använda fläktstyrningen så kommer att försöka hitta hur man ställer in hur UEFIn ignorerar den!

/Tobbe

Om du läser din manual till moderkortet i kapitel 3.6 så hittar du hur man stänger av monitorn för cpu fan ect..

Du måste bara i advanced mode setting för att kunna se detta.. Kör med cpu fan speed på ignore.. så ska du nog löse de där tror jag.. och kan då använda fläkt kontrollern..

Om du kopplar andra fläktar oxå till kontrollern så måste du göra samma sak för dessa.. dock är cpu fan den mest viktiga eftersom datorn stannar vid boot up på grund av detta...

Hoppas det hjälper...