Den stora guidetråden för felsökning av blåskärmar!

Permalänk
Medlem

Den stora guidetråden för felsökning av blåskärmar!

Hej på er!

Jag har senaste dagarna försökt hjälpa folk i trådar där dom har fått blåskärm. I vissa av trådarna fanns det inte ens beskrivet vilken blåskärm som uppståt och vad som gjordes då den uppkom. Så jag tänkte göra den här guiden som en slags bas för att kartlägga sitt datorproblem!

Vad är blåskärm (också känt som bluescreen & BSOD)?

En blåskärm uppkommer i operativsystem utvecklade av Windows när detta får ett allvarligt systemfel. Det är i princip ett sätt för datorn att meddela dig att någonting är fel i systemet och att du borde titta på vad det är för något och fixa det.

Hur avläser jag en blåskärm?

I C:\Windows\Minidump (vanligtvis) lagras .dmp-filer då blåskärmar uppkommit. Dock inte alltid, men i regel.
Det finns en del program att läsa av dessa med, jag tänkte prata om tre bra program. Nämligen;
BlueScreenView - http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
WhoCrashed - http://www.resplendence.com/whocrashed
WinDbg (Windows Debugging Tool) - http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg463009

BlueScreenView och WhoCrashed är i princip bara att dra ner och installera sen kan du tuta och köra medans WinDbg måste konfigureras lite innan användning.

Installation av WinDbg
1. Installera programet.
2. Starta programet.
3. Tryck "File" -> "Symbol File Path" och skriv in raden nedan:
srv*c:\DownstreamStore*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

4. Tryck "OK".
5. Tryck på X:et till höger för att stänga. "Save information for workspace" -> Tryck "Ja", men i framtiden ska du använda dig av "Nej" när du analyserar filer.
6. Öppna programet igen.
7. Tryck "File" -> "Open Crash Dump".
8. Leta dig fram till C:\Windows\Minidump (vanligtvis) och öppna en av filerna.
9. Låt programet ladda lite. Sen kommer det stå:
*******************************************************************************
* *
* Bugcheck Analysis *
* *
*******************************************************************************

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck 124, {0, fffffa8008dae028, fa000000, 400405}

10. Tryck på !analyze -v en gång. Det kommer ladda igen. Om inte, tryck igen, vänta. Annars dubbelklicka, till slut kommer den ladda detaljerna.
11. Nu står där en massa nyttiga saker. Bland annat kan där stå något om "X.sys" på nån rad. Har du tur är det denna fil som användes vid blåskärmen. Googla på denna sys-fil så lär du hitta vilken drivrutin, systemfil eller program den tillhör.

Analysering av BlueScreenView
1. Öppna programet.
2. Dina blåskärmar lär öppnas automatiskt i en lista.

Avläsning av BlueScreenView
1. Kolla vad det står under "Bug Check String" och "Bug Check Code".
2. Googla på dessa två strängar. Har du tur hittar du vad som orsakar just din blåskärm.

Analysering av WhoCrashed
1. Tryck på knappen "Analyze" uppe till vänster.
2. Tryck "OK".

Avläsning av WhoCrashed
1. Scrolla ner till "Conclusion".
2. Du kan även läsa varje blåskärm för sig i programet.

Mina blåskärmar pekar mot olika saker!

Blåskärmar kan både vara jätteanvändbara eller rent åt helvete svåra att läsa av och bara ge en diffus idé om vad som orsakar felet.
Det viktigaste att tänka på är:
1. Vad gjorde jag när jag fick min blåskärm?
2. Hade jag precis öppnat ett program?
3. Var jag mitt inne i en runda av ett spel?
4. Har datorn börjat låta konstigt?
5. Har mina temperaturer blivit höga?

Om du är osäker på punkt 5 ovan så installera HWMonitor - http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html och kolla dina temperaturer.

Jag tror min blåskärm pekar på att jag har defekta ram minnen.
Tydligen ganska vanligt.
Dra ner memtest86+ - http://www.memtest.org/#downiso
Antingen versionen för att bränna på CD eller för USB-minne.
Att installera på USB-minne är jättelätt.
1. Stoppa in ett tomt USB. Om du inte har något så gör en backup på innehållet.
2. Starta installationsfilen för memtest86+.
3. Peka ditt USB-minne som destination och kryssa i att du vill formatera.
4. Starta om din dator och mounta med USB-minnet som 1st boot drive.
5. Låt det köras några timmar. 10 passes sägs vara bra. Youtube har jättebra guider om du inte kan avläsa programet.

Nä, jag fattar verkligen inte vad som kan vara fel med min dator och blåskärmarna består!

Då gör du en ny tråd här på sweclockers. Riktlinjer:
1. Beskriv verkligen allt som kan ha med blåskärmen att göra. Datorspecifikation, vad du gör när dom uppkommer, dina "Bug Check String" och "Bug Check Code" samt intressanta .sys-filer du kan hittat med guiderna ovan.
2. Bifoga din/dina .dmp-filer! Detta görs lättast på en valfri webhost genom att du:
- Går in i "C:\Windows\Minidump" (vanligtvis)
- Markerar alla filerna
- Kopiera dom till skrivbordet.
- Använd winRAR (http://www.rarlab.com/) för att komprimera filerna och ladda upp på exempelvis http://www.filefactory.com/
Därefter länkar du detta i tråden du skapar.

Jag hoppas ha gett ett hum om detta nu och att detta kan underlätta både för er som har problem och för oss som försöker felsöka era problem

Vill en mod klistra denna så kör i vind!
Om inte så får ni gärna länka till denna tråden om TS beskrivit sitt problem för ytligt.

/m4goo2

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk

Mycket bra skrivet, tyvärr kommer ingen söka och läsa din tråd. Ungdomar idag vill ha svar och de vill ha det nu.
Inte för att lära sig utan för ett svar på deras problem.

Du får iallafall tummen upp av mig för mycket bra jobb.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Bra skrivit!

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

klistra som faq

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Mycket bra skrivet, tyvärr kommer ingen söka och läsa din tråd. Ungdomar idag vill ha svar och de vill ha det nu.
Inte för att lära sig utan för ett svar på deras problem.

Du får iallafall tummen upp av mig för mycket bra jobb.

Det är där felet ligger. Det krävs ju tänkande och kunskap för att man ska kunna lyckas lösa sina problem. Jag tror nog folk läser detta om dom faktiskt behöver hjälp med kroniska blåskärmar. Det kan iallafall vara en bra tråd att länka om TS saknar info och inte vet hur man gör om inte annat.

Tack grabbar!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

nice guide dock tycker jag du borde be modd flytta den till mjukvara/windows istället

klister på detta skulle nog också vara bra så kan man kanske undvika några onödiga trådar

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Avstängd

Man tackar för guiden Använt den

Permalänk
Medlem

Ett enastående bra inlägg. Stort tack!

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägger till denna i länksamlingen, bra jobbat!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Tusen tack för en bra guide!

Jag får det här meddelandet i WhoCrashed

On Wed 2014-06-25 15:47:13 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\Minidump\062514-38797-01.dmp This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0x9410) Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8026E4F010, 0xFFFFF88007C48410, 0x0, 0x2) Error: VIDEO_TDR_ERROR file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys product: AMD driver company: Advanced Micro Devices, Inc. description: AMD multi-vendor Miniport Driver Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed. A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.). Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR

Men jag har tankat hem senaste drivrutinerna till mitt AMD grafikkort, vad kan felet bero på? :/

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

hej mina gudar :D

nu har min far råkat ut för blå skärm om o om igen så ja länkar den till er så får ni säga va jag ska göra , för ja orkar snart inte men hans dumburk

http://www.filefactory.com/file/79zaovo89om3/bl%C3%A5sk%C3%A4...

datorn är en Acer M3802 me en samsung EVO SSD Hjälp please
mvh Tony

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djtigers:

nu har min far råkat ut för blå skärm om o om igen så ja länkar den till er så får ni säga va jag ska göra , för ja orkar snart inte men hans dumburk

http://www.filefactory.com/file/79zaovo89om3/bl%C3%A5sk%C3%A4...

datorn är en Acer M3802 me en samsung EVO SSD Hjälp please
mvh Tony

Kan va ram minnet som strular då du har flera anmärkningar i blå skärmarna om minnes problem

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Grymt bra skrivet!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

re:

Skrivet av m4goo2:

Jag tror min blåskärm pekar på att jag har defekta ram minnen.
Tydligen ganska vanligt.
Dra ner memtest86+ - http://www.memtest.org/#downiso
Antingen versionen för att bränna på CD eller för USB-minne.
Att installera på USB-minne är jättelätt.
1. Stoppa in ett tomt USB. Om du inte har något så gör en backup på innehållet.
2. Starta installationsfilen för memtest86+.
3. Peka ditt USB-minne som destination och kryssa i att du vill formatera.
4. Starta om din dator och mounta med USB-minnet som 1st boot drive.
5. Låt det köras några timmar. 10 passes sägs vara bra. Youtube har jättebra guider om du inte kan avläsa programet.

/m4goo2

Tråden är inte direkt dagsfärsk, men jag testade detta ändå då jag misstänker att det kan stämma. Datorn blåskärmar ofta sista tiden när jag gör något som jag misstänker tar extra mkt minne. Kollar live-stream, spelar skräpspel på facebook, har +25 flikar uppe på Firefox etc

Min fråga och problem är väl punkt fem kanske.
Gick och la mig vid 11-snåret igår och då hade programet redan körts någon timma. Vi var inne i test #8 och ovanför det stod det:

Test: 21%
Pass: 27%

Tolkade det som att test 8 slutförts till 21% och att hela skiten hade kört 27%
Stängde ner skärmen och gick och la mig.

Klev upp 10:30 idag och då har alltså testet kört i över 12 timmar.

På skärmen läser jag:

Test #8
Test: 22%
Pass: 27%

På tio timmar har testet gått från 21-22% på test #8
Det känns inte direkt rätt väl? Kör det via USB, noterar också att det med all säkerhet är en hel del fel (mkt rött som brummar förbi om man säger så)

Jag hade ingen möjlighet att låta testet köra klart idag. Jag behöver trots allt den datorn och den funkar ju snudd på felfritt i övrigt. Möjligen att jag ka ta helgen till att köra testet igen, då inga barn behöver den heller

Kör Win7 (64-bit) på en rätt gammal
AMD Phenom(tm) 8400 Triple-Core Processor 2.10 GHz

3GB DDR2 sitter i (1024+1024+512+512) sedan datorn var nyinköpt nån gång 2006-2007

typos