Minnen till Asrock Z97 Extreme4 + G3258 / Broadwell ?

Permalänk
Medlem

Minnen till Asrock Z97 Extreme4 + G3258 / Broadwell ?

Jag ska köpa en ny PC men jag vill inte kompromissa för mycket med moderbordet.Så till slut tänkte jag att om jag köper ett Asrock Z97 Extreme4 och en G3258 + 2x 8Gb RAM och klockar den så får den duga nåt år eller så tills jag köper en Broadwell + nytt grafikkort.Har ett R9 270 nu som sonen får ärva (när jag uppgraderar, inte när jag upphört att existera).

Det jag vill fråga om är vilka minnen jag borde titta på?Spelar det någon roll vilken speed dom har?1333 är väl det minsta om jag förstått det rätt att jag ska använda, men är 1600 eller 1866 eller tom 2400 bättre?Vilka minnen kommer Broadwell att vara kompatibla med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shutin:

Jag ska köpa en ny PC men jag vill inte kompromissa för mycket med moderbordet.Så till slut tänkte jag att om jag köper ett Asrock Z97 Extreme4 och en G3258 + 2x 8Gb RAM och klockar den så får den duga nåt år eller så tills jag köper en Broadwell + nytt grafikkort.Har ett R9 270 nu som sonen får ärva (när jag uppgraderar, inte när jag upphört att existera).

Det jag vill fråga om är vilka minnen jag borde titta på?Spelar det någon roll vilken speed dom har?1333 är väl det minsta om jag förstått det rätt att jag ska använda, men är 1600 eller 1866 eller tom 2400 bättre?Vilka minnen kommer Broadwell att vara kompatibla med?

Broadwell klarar 2400 minnen utan större problem, men Intel rekommenderar bara upp till 1600, snabbare minnen är ingen garanti från Intel att det fungerar.
http://www.intel.se/content/www/se/sv/processors/core/core-i5...

Vill man därför vara på säkra sidan tar man 1600 minnen, tänka bara på att aktivera XMP i bios annars går dom inte snabbare än 1333 (gäller alla minnen snabbare än 1333).
Beroende på vad du skall göra med datorn kommer du troligen inte heller märka någon större skillnad på 1600 eller snabbare minnen.

OBS!
Dock verkar det som G3258 inte stödjer mer än 1333 minnen officiellt, men troligen klarar den 1600 också.
http://ark.intel.com/sv/products/82723/Intel-Pentium-Processo...