Vart köper jag ett Moderkort till i7 940 ?

Permalänk

Vart köper jag ett Moderkort till i7 940 ?

Hej! Jag har fått en dator som inte fungerade, har kommit fram till att moderkortet är trasigt efter felsökande. Frågan är bara hur får jag tag i ett nytt till den, finns det någon sida på nätet som säljer gamla datordelar ? Socket verkar vara LGA 1366 i alla fall.
Begagnat kan jag också handla.

Permalänk
Medlem

Det är ofta dyrare än det är värt, korten brukar landa på runt 1000-1800Kr beroende på korttyp... begagnat dvs.
Ebay eller tradera har jag hittat kort på för skäliga summor annars.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Ja, jag misstänker det också. Om vi säger så här, säg att det landar på 1500kr för ett nytt moderkort. Datorn fungerar som den ska och jag kan använda den. Vad är alternativet i processor + moderkort som kommer i hyffsad närhet med det priset. Känns som att den gamla i7 940 ändå har okej prestanda, även fast den har så många år på nacken.
Det som sitter i datorn är

36gb ramminne (fråga mig inte varför
2 TB mekaniska hårddiskar
Nätagg av dyrare modell ( på den tiden)
Soundblaster ljudkort
Sen i7an och det trasiga moderkortet.
Geforce 560
+ gammal 22" skärm

Vad kan det vara värt på blocket när det fungerar ? 3-5 tusen ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apelsinsaft:

Ja, jag misstänker det också. Om vi säger så här, säg att det landar på 1500kr för ett nytt moderkort. Datorn fungerar som den ska och jag kan använda den. Vad är alternativet i processor + moderkort som kommer i hyffsad närhet med det priset. Känns som att den gamla i7 940 ändå har okej prestanda, även fast den har så många år på nacken.
Det som sitter i datorn är

36gb ramminne (fråga mig inte varför
2 TB mekaniska hårddiskar
Nätagg av dyrare modell ( på den tiden)
Soundblaster ljudkort
Sen i7an och det trasiga moderkortet.
Geforce 560
+ gammal 22" skärm

Vad kan det vara värt på blocket när det fungerar ? 3-5 tusen ?

3500:- kan jag tippa att någon ville betala.

men vadå byt ut moderkortet o processorn sen har du en hyfsad burk.

efter lite uträkrning så hur kan du ha 36gb antingen har du 24gb baserat på 6 slottar eller så har du 48gb baserat på 6slottar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kocken2015:

3500:- kan jag tippa att någon ville betala.

men vadå byt ut moderkortet o processorn sen har du en hyfsad burk.

efter lite uträkrning så hur kan du ha 36gb antingen har du 24gb baserat på 6 slottar eller så har du 48gb baserat på 6slottar

Han skulle kunna ha 3x8GB och 3x4GB... Högst ovanligt dock.
Inget större fel alls på plattformen förutom dyra moderkort, prollen duger långt.
Men som sagt, leta runt lite så kanske du hittar något. Blev erbjuden ett Asus Rampage 1366 med 3 trasiga ram-slottar för 300Kr en gång.
Har ett 1366-moderkort liggandes hemma likaså, men det är i okänt skick och har haft bekymmer med kallstart.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Han skulle kunna ha 3x8GB och 3x4GB... Högst ovanligt dock.
Inget större fel alls på plattformen förutom dyra moderkort, prollen duger långt.
Men som sagt, leta runt lite så kanske du hittar något. Blev erbjuden ett Asus Rampage 1366 med 3 trasiga ram-slottar för 300Kr en gång.
Har ett 1366-moderkort liggandes hemma likaså, men det är i okänt skick och har haft bekymmer med kallstart.

då är det ju ännu bättre hehe