Hur Dela upp Hårddisk?

Permalänk

Hur Dela upp Hårddisk?

Hejsan,Undrar hur jag delar upp en hårddisk! Kan man använda windows inbygga disk hantering eller behöver man tredje parts program!? Har 2st fysiska hårddiskar. Ena ligger OS på C: , och har andra som Lagring D: . Den är partionerad och formaterad,Hur gör jag för att dela upp lagrings disken till D: och E:? Vill tillägga att disken är halv full.

OS: Windows 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hatred666:

Hejsan,Undrar hur jag delar upp en hårddisk! Kan man använda windows inbygga disk hantering eller behöver man tredje parts program!? Har 2st hårddiskar. Ena ligger OS på, och har andra som Lagring. Den är partionerad och formaterad,Hur gör jag för att dela upp lagrings disken? Vill tillägga att disken är halv full.

Kontrollpanelen > System och Säkerhet > Administrationsverktyg > Datorhantering > Diskhanteraren.

Högerklicka på den volym du vill ändra sen Utöka volym/Krymp volym beroende på vad du vill göra.

Permalänk
Skrivet av lojden:

Kontrollpanelen > System och Säkerhet > Administrationsverktyg > Datorhantering > Diskhanteraren.

Högerklicka på den volym du vill ändra sen Utöka volym/Krymp volym beroende på vad du vill göra.

Okej, så jag ska krympa D: till 100GB från 320GB och sedan skapa en ny volym?

Permalänk
Rekordmedlem

Varför partionera en lagringsdisk överhuvudtaget? Systemdisken kan det finnas vissa fördelar med, men en lagringsdisk där är det väl mest nackdelar, jag ser iallafall inga fördelar med det, jag tycker alltid att utrymmet tar slut/och ofta sämre prestanda och man får många enheter att hålla reda på. Jag tycker du ska använda mappar istället för partitioner om du inte kan ge bra argument för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.