Koppla lagrinschassi till router?

Permalänk
Medlem

Koppla lagrinschassi till router?

Jag vill ha en stor central hårddisk som hela hemmet kan få tillgång till. Kan man då koppla ett externt lagringschassi likt SSI SI-1359RUS3 som tar 5st hårddiskar till en Asus RT-N56U router som har USB ingång och dela ut den så att den ser ut som en enda stor hårddisk? Jag behöver mer lagringskapacitet än vad vanliga externa hårddiskar har.

Permalänk
Medlem

En NAS med raid 5/6? http://www.inet.se/produkt/4304573/qnap-ts-420-nas
Sen är det troligen bättre med cat6 direkt in i routern än usb

Visa signatur

Corsair Carbide 500r Black - Xfx Proseries 750w - Msi z77a-g43 - Intel 3570k @4.4ghz, Stock voltage -CM Seidon 120m - MSI GTX 680 2gb OC edition - 2x4gb Corsair Vengeance - WD Caviar black 500gb

Permalänk
Medlem

Korta svaret är ja.

Men testa först med en vanlig USB-disk och se om prestandan räcker till för dina behov. Då menar jag främst skrivhastigheten för Routerns USB-port.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

I dagsläget kör jag med en extern USB hårddisk och det fungerar att streama HD filmer med den så då borde det fungera med ett lagringschassi med 5st hårddiskar?

Vilken raid konfiguration ska man använda sig av om man ska lägga ihop 2-5 diskar till en stor?

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att köpa en NAS Synology DS413j och koppla in i routern och sedan köra dom två externa USB diskar som backup. Då gör jag väl ett vettigt val va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ice cube:

Jag har bestämt mig för att köpa en NAS Synology DS413j och koppla in i routern och sedan köra dom två externa USB diskar som backup. Då gör jag väl ett vettigt val va?

Ja. Om du med koppla in i routern menar att du ska koppla en nätverkskabel. Du kan inte/ska inte koppla DS413J med USB till routern.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Lite luddigt svar från mig men självklart menar jag "koppla in" med nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

En annan fråga från en nybörjare, om man kör en nas i raid5 med låt säga 2 diskar, kan man vid ett senare tillfälle lägga till både 1 och 2 diskar till utan att förlora data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

En annan fråga från en nybörjare, om man kör en nas i raid5 med låt säga 2 diskar, kan man vid ett senare tillfälle lägga till både 1 och 2 diskar till utan att förlora data?

Du kan inte köra raid5 med bara 2 diskar, du behöver 3 eller fler för det.
Men annars ja du kan hänga på fler diskar efterhand med raid5

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har jag fattat detta med raid5: Om jag har 3 diskar i NAS:en som är konfigurerad med raid5 och en disk går sönder. Kan jag då ersätta denna trasiga disk med en ny utan att förlora någon som helst data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Har jag fattat detta med raid5: Om jag har 3 diskar i NAS:en som är konfigurerad med raid5 och en disk går sönder. Kan jag då ersätta denna trasiga disk med en ny utan att förlora någon som helst data?

Ja

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb