Nas till mediaspelare/chromecast el liknande.

Permalänk
Medlem

Nas till mediaspelare/chromecast el liknande.

Nu ska jag flytta till hus och kommer att ha två stycken tv-apparater. Så funderar på att skaffa en Nas för att lagra filmer och serier på. Behöver inte jättemycket utrymme men två diskar bör den klara. Rör sig om både Divx och HD (MKV filer på max 10gb) som den ska klara av att skicka till helst båda tv-apparaterna, mobil och surfplatta (inte samtidigt).

Tanken är att ha min stationära dator i ena vardagsrummet och någon form av mediaspelare i den andra. Jag vill kunna se film/serier på ett enkelt sätt på båda apparaterna. I rummet med den stationära datorn blir det väl inga större problem antar jag då den ligger på samma våning som routern och Nasen kommer att stå på. Rummet med mediaspelaren ligger dock på våningen under vilket kanske ställer till det?

Sådana eller liknande kanske fungerar? http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/T...

Ett problem till är väl att det nåt år kommer vara ADSL innan de drar in fiber. Kommer inte ha särskilt snabbt, men förhoppningsvis 10/10 iaf.

Vad tror ni, är det möjligt? Har ni några tips på vilken Nas samt mediaspelare jag behöver (lägsta möjliga kostnad, men ska klara det jag vill utan problem)?

EDIT: Jag har funderingar på att skaffa dreambox, har fått för mig att de fungerar som mediaspelare också? Vilket gör att jag kanske kan kombinera det.

Permalänk
Medlem

Offtopic men viktigt: Skaffa endast homeplugs om det absolut inte går att dra TP kabel och wifi inte har täckning. Aldrig att jag skulle vilja ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Offtopic men viktigt: Skaffa endast homeplugs om det absolut inte går att dra TP kabel och wifi inte har täckning. Aldrig att jag skulle vilja ha det.

Okej, jag kommer inte ha möjlighet att dra kabel till något av rummen så hade en del förhoppning på dessa homeplugs. Är de så dåliga?

Permalänk
Medlem

Kan glatt rekommendera att du skaffar en server som kör Ubuntu och Plex och sedan använder en chromecast till dina TV apparater. Köpte för 3 dagar sedan en chromecast och jag är extremt överraskad hur bra det funkar med Plex för Ubuntu!

Jag brukar själv använda mig av de tyngre filerna (1080p Bluray rips på ca 10-15 GB) Och det funkar hur bra som helst!
Det enda problemet jag stötte på var med Bluray rips med 60 fps (x264), Men det kan också vara CPUn på servern com inte pallade trycket och inte chromecast.

Att du kör med ADSL behöver du inte tänka på eftersom du endast streamar lokalt från serven till chromecast. Så länge du har en router som kan hantera trafiken så är allt lugnt

Så mitt tips är att Bygga/skaffa en server som kör Ubuntu och Plex. Ha den stående bredvid routern och sedan kör Chromecast på dina TV apparater, kommer funka galant
Jag tror det finns att köpa färdiga hemma servrar som har Plex, men jag skulle rekommendera att köra Ubuntu då du inte är låst och kan installera annat så som torrent client, VPN osv, om du nu skulle vilja ha det

Skrivet av ol-korv:

Okej, jag kommer inte ha möjlighet att dra kabel till något av rummen så hade en del förhoppning på dessa homeplugs. Är de så dåliga?

Skulle inte heller rekommendera dem. Hade en polare med exakt samma "homeplugs" som du länkade och de blev ett jävla helvete

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Citat:

Att du kör med ADSL behöver du inte tänka på eftersom du endast streamar lokalt från serven till chromecast. Så länge du har en router som kan hantera trafiken så är allt lugnt

Okej, det känns ju bra.

Citat:

Så mitt tips är att Bygga/skaffa en server som kör Ubuntu och Plex. Ha den stående bredvid routern och sedan kör Chromecast på dina TV apparater, kommer funka galant
Jag tror det finns att köpa färdiga hemma servrar som har Plex, men jag skulle rekommendera att köra Ubuntu då du inte är låst och kan installera annat så som torrent client, VPN osv, om du nu skulle vilja ha det

Kommer ha routern i sovrummet då "första" uttaget finns där. Så vill inte ha någon stor högljudd maskin. Tänkte att en Nas blir lagom då de är små, tysta och förhoppningsvis ganska smidiga att få igång. Tror att jag bara blir irriterad om jag ska hålla på och grejja massa med en server. Men det är förmodligen den bästa lösningen egentligen:P

Har funderat mer och mer på en Cromecast. Speciellt när de är så pass billiga. Tror att jag köper en sådan. Men behöver fortfarande någon form av Nas eller liknande. Någon som har nåt förslag. Ge gärna förslag på server också så får jag fundera mer på det (Aldrig använt en sådan, kanske är jättelätt att konfigurera till något vettigt?).

Citat:

Skulle inte heller rekommendera dem. Hade en polare med exakt samma "homeplugs" som du länkade och de blev ett jävla helvete

Tack för infon, får fundera hur jag ska lösa det då. Jag vet ju inte, kanske går utmärkt trots avståndet.