PANIK,w8 på SSD,betalning utlovas

Permalänk
Medlem

PANIK,w8 på SSD,betalning utlovas

Hej!
Har panik och måste få igång min dator NU.Hoppas jag inte bryter mot regler genom att erbjuda pengar,för är verkligen i panik.
Har googlat och snuvat runt men allt är bara svajig.

Har en fullt fungerande SSD och en legit windows 8 skiva,ingen annan hårddisk. Har alltså bara tillgång till CMD via f10 när man väljer hårddisk vid installation,där det förvirrat tar stopp.

Alla möjliga anledningar,"fel format,det ska vara GPT,MPR och allt va det heter,den är inte accepterad i bios".
Den är med i bios som nummer ett,även provat skivan som nummer 1.

Alltså,hur får jag igång installationen med enbart kommandotolken,och snälla säg att det är möjligt.
Den heter även något i stil med att den är oalkolerad om det har något med någonting att göra,är bara i panik att få det att funka.

Återigen har inga problem med att swisha över en 500hunka,även halva direkt om vi ser att vi är på rätt väg,har även ungefär 650 i BTC. Hoppas inte jag bryter mot några regler.

Tack för hjälpen på förhand,skäms redan nu hur jag skriver och uttrycker mig själv.

Kortfattat "göra ssd redo för windows i kommandotolken"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermani:

Hej!
Har panik och måste få igång min dator NU.Hoppas jag inte bryter mot regler genom att erbjuda pengar,för är verkligen i panik.
Har googlat och snuvat runt men allt är bara svajig.

Har en fullt fungerande SSD och en legit windows 8 skiva,ingen annan hårddisk. Har alltså bara tillgång till CMD via f10 när man väljer hårddisk vid installation,där det förvirrat tar stopp.

Alla möjliga anledningar,"fel format,det ska vara GPT,MPR och allt va det heter,den är inte accepterad i bios".
Den är med i bios som nummer ett,även provat skivan som nummer 1.

Alltså,hur får jag igång installationen med enbart kommandotolken,och snälla säg att det är möjligt.
Den heter även något i stil med att den är oalkolerad om det har något med någonting att göra,är bara i panik att få det att funka.

Återigen har inga problem med att swisha över en 500hunka,även halva direkt om vi ser att vi är på rätt väg,har även ungefär 650 i BTC. Hoppas inte jag bryter mot några regler.

Tack för hjälpen på förhand,skäms redan nu hur jag skriver och uttrycker mig själv.

Kortfattat "göra ssd redo för windows i kommandotolken"

Testa att boota i legacy mode och se om det fungerar. Borde finnas en inställning för det någonstans i bios.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Har du valt ahci-läge i BIOS?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

ÅH tack så mycket för svaren killar.

Och svaren är ja på båda.
start D:\setup.exe ska jag prova,i kommandotolken antar jag när man väljer vart man ska installera?

Permalänk
Hjälpsam

Börja med att koppla ur alla diskar du inte skall installera på, koppla in SSDn på första SATA-kontakten.
Välj att boota från DVD:n i BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermani:

ÅH tack så mycket för svaren killar.

Och svaren är ja på båda.
start D:\setup.exe ska jag prova,i kommandotolken antar jag när man väljer vart man ska installera?

Råkade ta bort mitt svar hahaha.
Om inte så kan du ripa din dvd med imgburn till ISO och sedan lägga in den på en usb med denna verktyg:
http://download.cnet.com/Windows-7-U...-10972600.html
och sedan boota från flash minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermani:

ÅH tack så mycket för svaren killar.

Och svaren är ja på båda.
start D:\setup.exe ska jag prova,i kommandotolken antar jag när man väljer vart man ska installera?

Vanligtvis brukar jag bara sätta CD-läsaren som 1:a i bootmenyn så kommer den starta den först. Sedan väljer man bara SSD'n som mål för installationen.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

När jag provar det kommandot,kommer jag bara till samma ställe där jag är fast. Alltså där man kan välja vilken hårddisk,och den enda som finns för mig är min SSD som han inte vill installera på.
Har CD-läsaren som 1:i bootmenyn.
Har tyvärr inte möjlighet med USB-delen idag,som jag verkligen måste få igång.

Men ni är fan bäst tack för svaren,hoppas jag klurar ut detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermani:

Kortfattat "göra ssd redo för windows i kommandotolken"

Using a command line

Open Command Prompt.
Type:
diskpart
At the DISKPART prompt, type:
list disk
Make note of the disk number of the disk on which you want to create a primary or extended partition.
At the DISKPART prompt, type:
select disk n
Select the disk n where you want to create the primary or extended partition.
At the DISKPART prompt, type one of the following:
create partition primary [size="n"] [offset="n"] [ID="byte | GUID"] [noerr]
or
create partition extended [size="n"] [offset="n"] [noerr]
or
create partition logical [size="n"] [offset="n"] [noerr]
At the DISKPART prompt, type:
assign letter=D

Att du inte kan boota på tex skiva är ofta pga leagacy mode som BrutalSwede säger.
Alt kan du (om du har tillgång till en annan dator) använda denan guide till att lägga det på USB, som brukar vara UEFI kompatibelt:
http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/install-windows-8-u...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av hermani:

Hej!
Har panik och måste få igång min dator NU.Hoppas jag inte bryter mot regler genom att erbjuda pengar,för är verkligen i panik.
Har googlat och snuvat runt men allt är bara svajig.

Har en fullt fungerande SSD och en legit windows 8 skiva,ingen annan hårddisk. Har alltså bara tillgång till CMD via f10 när man väljer hårddisk vid installation,där det förvirrat tar stopp.

Alla möjliga anledningar,"fel format,det ska vara GPT,MPR och allt va det heter,den är inte accepterad i bios".
Den är med i bios som nummer ett,även provat skivan som nummer 1.

Alltså,hur får jag igång installationen med enbart kommandotolken,och snälla säg att det är möjligt.
Den heter även något i stil med att den är oalkolerad om det har något med någonting att göra,är bara i panik att få det att funka.

Återigen har inga problem med att swisha över en 500hunka,även halva direkt om vi ser att vi är på rätt väg,har även ungefär 650 i BTC. Hoppas inte jag bryter mot några regler.

Tack för hjälpen på förhand,skäms redan nu hur jag skriver och uttrycker mig själv.

Kortfattat "göra ssd redo för windows i kommandotolken"

Tror det är fel på skivan googla : sweclockers Windows USB ta första länken gör som det står och återkom MVH Trisse23

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Här får du en länk till en tråd på SweC som behandlar problemet Hoppas det löser sig, värdelöst att sitta utan burk!

Permalänk
Medlem

Jag kan ju boota på skivan,det är ju bara det att windows inte vill INSTALLERAS på min SSD för den verkar vara i fel format.
Skivan fungerar till 100%,provade på kompis dator senast igår.

Permalänk
Medlem

Tack killar god jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermani:

Jag kan ju boota på skivan,det är ju bara det att windows inte vill INSTALLERAS på min SSD för den verkar vara i fel format.
Skivan fungerar till 100%,provade på kompis dator senast igår.

När du bootat skivan, öppna cmd genom att trycka SHIFT + F10
Skriv:
diskpart
list disk
select disk 0 (om din ssd är 0)
clean

Stäng ned cmd och fortsätt, välj den ssd och kör på.
Resultat?

Ev. kan du skriva convert gpt innan du stänger ner cmd.
Eller convert mbr
Det som fungerar..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"ANledningen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermani:

Vilket moderkort har du? Testa att sätta SSDn på en SATA-port som tillhör chipsetet och inte någon extra-kontroller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

MSI Z97-S02, SLI-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermani:

Jag kan ju boota på skivan,det är ju bara det att windows inte vill INSTALLERAS på min SSD för den verkar vara i fel format.
Skivan fungerar till 100%,provade på kompis dator senast igår.

Misstänker att du stängt av Secure Boot i BIOS och därefter aktiverat Launch CSM i BIOS innan du försöker installera?

Permalänk
Entusiast

Ta en titt i denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1155391-guide-konv...
Se om det hjälper, annars skulle jag tips om att gå in i UEFI/BIOS och titta under "Boot" för efter UEFI/GPT boot.

Här finns en tråd med liknande fel: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Här har du ett litet klipp som visar, ditt BIOS/UEFI ser dock inte lika ut, men som en snabb och simpel guide.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

UEFI kräver efi partition vilket skapas automatiskt när man skapar ny disk i grafisk gränssnittet. Kanske detta är problemet?

Alternativt kan man skapa det genom diskpart och det gör du genom att skriva dessa kommandon i diskpart:

select disk 0
clean
convert gpt
create partition efi size=100
# Osäker om du verkligen behöver detta men annars kan du testa utan msr.
create partition msr size=128
create partition primary
# Nu är jag inte helt säker om 3 är rätt men annars är det bara att kontrollera genom "list partition".
select partition 3
format fs=ntfs quick
exit

Är litet osäker om detta kommer att fungera då jag inte har testat det innan.

Permalänk
Medlem

Tror jag provat allt sen 18.00 igår,på riktigt. Så viktigt är detta. Har saker jag MÅSTE få gjort.Skiter i det nu. Orkar inte mer. Inte sovit en minut på 24h.
Pillar inte mycket i bios men återställde allt inne i bios men inget hjälpte.
Provade även stänga av legacy och så kom det upp massa gul text jag aldrig sett och inget mer än det.
Varken inet,webhallen,eller några andra ville hjälpa mig,det var ungefär en veckas väntetid.

Tack för hjälpen iallafall, trodde inte på den här responsen.

Permalänk
Avstängd

Efter du kört clean i DISKPART får du köra först "convert mbr" och sedan "create partition primary" så du får en partition på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermani:

Tror jag provat allt sen 18.00 igår,på riktigt. Så viktigt är detta. Har saker jag MÅSTE få gjort.Skiter i det nu. Orkar inte mer. Inte sovit en minut på 24h.
Pillar inte mycket i bios men återställde allt inne i bios men inget hjälpte.
Provade även stänga av legacy och så kom det upp massa gul text jag aldrig sett och inget mer än det.
Varken inet,webhallen,eller några andra ville hjälpa mig,det var ungefär en veckas väntetid.

Tack för hjälpen iallafall, trodde inte på den här responsen.

gå in på http://se.msi.com/support/mb/Z97S02.html#down-driver&Win8 64 ladda nar allt det står intel på, extrahera alla filer på ett USB minne, välj "läs in drivrutiner" i installationen, sök reda på drivarna i mapparna, installera, sen bör det fungera! God jul!

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Detta är det enda du ska behöva skriva:

select disk 1
clean
convert gpt

klart! Om du bootat i UEFI så måste den vara GPT i Legacy är det MBR som krävs.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Finns en meny i bios: Windows 8 configuration.

Windows 8 feature sätter du till enable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermani:

Hej!
Har panik och måste få igång min dator NU.Hoppas jag inte bryter mot regler genom att erbjuda pengar,för är verkligen i panik.
Har googlat och snuvat runt men allt är bara svajig.

Har en fullt fungerande SSD och en legit windows 8 skiva,ingen annan hårddisk. Har alltså bara tillgång till CMD via f10 när man väljer hårddisk vid installation,där det förvirrat tar stopp.

Alla möjliga anledningar,"fel format,det ska vara GPT,MPR och allt va det heter,den är inte accepterad i bios".
Den är med i bios som nummer ett,även provat skivan som nummer 1.

Alltså,hur får jag igång installationen med enbart kommandotolken,och snälla säg att det är möjligt.
Den heter även något i stil med att den är oalkolerad om det har något med någonting att göra,är bara i panik att få det att funka.

Återigen har inga problem med att swisha över en 500hunka,även halva direkt om vi ser att vi är på rätt väg,har även ungefär 650 i BTC. Hoppas inte jag bryter mot några regler.

Formatera USB Stickan till fat32 , boota igen och fet kommer att rulla på fint.
Tack för hjälpen på förhand,skäms redan nu hur jag skriver och uttrycker mig själv.

Kortfattat "göra ssd redo för windows i kommandotolken"

Formatera sticka i fat32 försök sedan igen då kommer det lira.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Testa att uppdatera bios på moderkortet och även uppdatera firmware på din SSD, hjälpte för mig!

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem, tror jag löste det genom att köra in ett annat windows först. Men inte helt säker, kan vara något projekt jag övergav med.

Så ladda ner Windows XP och testa med det.
Ett annan lösning kan vara att köra in W8 på en sticka och testa genom det.
Testa olika sata-portar.
Formatera om disken i en annan dator

Lite snabba lösningar jag kan komma på, som är enkla, men otippat nog kan fungera.

Permalänk
Medlem

Ingen USB-sticka tillgänglig.
Provat ALLT,exakt ALLT ni skriver. Ibland går det inte för att det är i "GPT" format,ibland för det är i "MSR" format och ibland för att datorns maskinvara inte har tillåtelse bla bla...

Vet inte riktigt om det är värt det,skiter i allting