En fläkt connector, två fläktar och en cpu fläkt som måste i!

Permalänk
Medlem

En fläkt connector, två fläktar och en cpu fläkt som måste i!

Ingen aning hur jag ska göra. G har en corsair h60 kylare som behöver två anslutningar, en för kylarblocket och en för fläkten. Sedan har mitt chassi två till fläktar som jag vill ansluta fast har bara en anslutning för fläktar, hur gör jag? Har ett p8z77-i deluxe. Jag har en fan controller som jag kan koppla till men då måste väl cpu tempraturerna kontrolleras manuellt. Eftersom fläkten avgör värmen på cpu:n.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

det finns ett chassi fan_uttag och ett cp_fan uttag använd en till pumpen och en till fläkten eller så kör du pumpen på cpu_fan och fläktarna på kontrollen och ställ kontrollen i mittläget (skiljer 1 grad på de olika lägena)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

det finns ett chassi fan_uttag och ett cp_fan uttag använd en till pumpen och en till fläkten eller så kör du pumpen på cpu_fan och fläktarna på kontrollen och ställ kontrollen i mittläget (skiljer 1 grad på de olika lägena)

Ok, hur kopplar jag? Alla fläktar till controllern sen? Aer ingen anslutning som passar.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Hittade nu, sorry! Kan lika gärna ts upp mitt andra problem. Gängorna på radiatorn funkar inte så den sitter lös konstant...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

det är en molex från nätagregatet
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.or...
Fast med pinnarna ut (lite knepig att trycka in)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Hittade nu, sorry! Kan lika gärna ts upp mitt andra problem. Gängorna på radiatorn funkar inte så den sitter lös konstant...

satt på backplaten rätt? eller är gängorna trasiga (använt kylaren innan)?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nehe, corsairs fläkt vill inte sitta på någon fan connector. Den hsr fyra pins som måste kopplas medans anslutningarna bara tar tre...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

satt på backplaten rätt? eller är gängorna trasiga (använt kylaren innan)?

Du ska ju dra skruvarna genom chassit, fläkten och sen radiatorn. Den är använd sedan innan

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

missförstod frågan, trodde du menade själva blocket, inte radeatorn. Jag vet att det går att sätta en 3 pin på en 4 pin men jag vet inte om det går tvärtom

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Du ska ju dra skruvarna genom chassit, fläkten och sen radiatorn. Den är använd sedan innan

Ser gängorna hela ut?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

missförstod frågan, trodde du menade själva blocket, inte radeatorn. Jag vet att det går att sätta en 3 pin på en 4 pin men jag vet inte om det går tvärtom

Ok, hur gör jag då? Köpa ny fläkt eller någon ny anslutningsadapter.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ser gängorna hela ut?

Dom ser ganska skadade ut, men det vet jag redan, vill bara ha en lösning

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Dom ser ganska skadade ut, men det vet jag redan, vill bara ha en lösning

Då kanske enda anlednignen är Bumtband eller hitta en gängad metalstång (smalare än hålen) och skruva fast den med muttrar, eller om du har verktyg kan du gänga om hålen

Skrivet av Alexander7938:

Ok, hur gör jag då? Köpa ny fläkt eller någon ny anslutningsadapter.

Tror det finns adaptrar, ja

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Då kanske enda anlednignen är Bumtband eller hitta en gängad metalstång (smalare än hålen) och skruva fast den med muttrar, eller om du har verktyg kan du gänga om hålen

Tror det finns adaptrar, ja

Ok, funkar allt bra med den cpu kylare? Kanske skiter i vattenkylning och kör på luft.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok, funkar allt bra med den cpu kylare? Kanske skiter i vattenkylning och kör på luft.

kan du också göra, vattenkylning är nog optimalt för 304 men mindre luftkylare som 212 evo (har jag och går aldrig över 68 grader) men de kräver att man tänker lite hur man sätter in mobot (kylare måste vara förmonterad)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Dom ser ganska skadade ut, men det vet jag redan, vill bara ha en lösning

Gänga om. Inte svårt alls. eller tryck i insatsgänga. borde väl funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Gänga om. Inte svårt alls. eller tryck i insatsgänga. borde väl funka

det tänkte jag också först

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Du kan koppla 4-lins fläktar på 3-prins kontakter och tvärt om. Den fjärde pinnen är pwm-signal och måste inte användas. Ofta är det färgkodat: vit/svart (-), röd (+), gul (rpm-signal) och blå (pwm-signal). Färgerna kan variera så oroa dig inte om det inte stämmer. En fläkt behöver bara (+) och (-) för att snurra.

Pumpen bör vad jag förstått alltid gå på 12 V så den kopplas med fördel med adapter till molex direkt från nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Du kan koppla 4-lins fläktar på 3-prins kontakter och tvärt om. Den fjärde pinnen är pwm-signal och måste inte användas. Ofta är det färgkodat: vit/svart (-), röd (+), gul (rpm-signal) och blå (pwm-signal). Färgerna kan variera så oroa dig inte om det inte stämmer. En fläkt behöver bara (+) och (-) för att snurra.

Pumpen bör vad jag förstått alltid gå på 12 V så den kopplas med fördel med adapter till molex direkt från nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Men borde jag inte då kunna koppla block connectorn till fan connectorn? Då kan jsg koppla dit två fläktar och cpu blocket som jag sedan kopplar till en fyra pins?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Gänga om. Inte svårt alls. eller tryck i insatsgänga. borde väl funka

Skrivet av infigo:

det tänkte jag också först

Hur gängar man om?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Hur gängar man om?

Med en gängtapp! Du tar en gängtapp som du sedan sätter i hålet och så snurrar du på den så gängar den
Finns att köpa på biltema och liknande affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Med en gängtapp! Du tar en gängtapp som du sedan sätter i hålet och så snurrar du på den så gängar den
Finns att köpa på biltema och liknande affärer.

Kommer jag behöva nya skruvar då?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Kommer jag behöva nya skruvar då?

beror på om du gängar större gängor eller räddar dom gamla.

Permalänk
Medlem

Om gängan är helt pajj så japp En dimention större. Då hjälper det inte att gänga om, om det inte finns någe material att gänga i.

Jag skulle sätta pumpen på 12v konstant, och sedan köra fläkten på processorns fläktkontakt. Då går pumpen på max jämt (vilket är okej) och fläkten reglerar temperaturen på CPUn.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Men borde jag inte då kunna koppla block connectorn till fan connectorn? Då kan jsg koppla dit två fläktar och cpu blocket som jag sedan kopplar till en fyra pins?

Nu är jag inte riktigt med på vad som är vad. Har du 2 fläktar och 1 pump som ska kopplas in? Vilka kontakter på moderkortet hade du tänkt använda?

Men som sagt, koppla pumpen direkt till nätaggregatet med en molex-adapter och fläktarna till moderkortet. Då kan de antagligen styras av moderkortet efter temperatur på CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Nu är jag inte riktigt med på vad som är vad. Har du 2 fläktar och 1 pump som ska kopplas in? Vilka kontakter på moderkortet hade du tänkt använda?

Men som sagt, koppla pumpen direkt till nätaggregatet med en molex-adapter och fläktarna till moderkortet. Då kan de antagligen styras av moderkortet efter temperatur på CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har två anslutningar på moderkortet. Tre fläktar och en cpu pump. En av fläktarna vill inte kopplas till något annat förutom direkt till moderkortet. Så då har jag två fläktar och en cpu pump som måste kopplas.
Då gör jag som du säger, kopplar cpu pumpen till nätagget och inte till moderkortet, de två fläktarna till fläkt connectorn till den sista anslutningen

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

beror på om du gängar större gängor eller räddar dom gamla.

Skrivet av siggen:

Om gängan är helt pajj så japp En dimention större. Då hjälper det inte att gänga om, om det inte finns någe material att gänga i.

Jag skulle sätta pumpen på 12v konstant, och sedan köra fläkten på processorns fläktkontakt. Då går pumpen på max jämt (vilket är okej) och fläkten reglerar temperaturen på CPUn.

Ok, vet inte hur det är men radiatorn men antar att det borde gå att göra ett större hål. Finns det sen skruvar för de dimensioner jag behöver och gängtapp på t.ex. byggmax? Sen behöver jag montera bort hela kylaren för att göra om gängan?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Ok, vet inte hur det är men radiatorn men antar att det borde gå att göra ett större hål. Finns det sen skruvar för de dimensioner jag behöver och gängtapp på t.ex. byggmax? Sen behöver jag montera bort hela kylaren för att göra om gängan?

Skruvarna finns säkert på byggmax. Nu har jag aldrig gängat om just en radiator. Men gängat om diverse saker gängat. Så länge själva hålet där du sätter ner gängtappen är fritt ska det inga va några problem. Skulle rekommendera att plocka ur den ur datorn och sätta fast den inågot så den ligger still när du gängar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Skruvarna finns säkert på byggmax. Nu har jag aldrig gängat om just en radiator. Men gängat om diverse saker gängat. Så länge själva hålet där du sätter ner gängtappen är fritt ska det inga va några problem. Skulle rekommendera att plocka ur den ur datorn och sätta fast den inågot så den ligger still när du gängar!

Ok! Får gå ner och köpa nya skruvar och gängtappar imorgon, fungerar inte det får jag köpa eller hitta på en annan lösning.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Om gängan är helt pajj så japp En dimention större. Då hjälper det inte att gänga om, om det inte finns någe material att gänga i.

Jag skulle sätta pumpen på 12v konstant, och sedan köra fläkten på processorns fläktkontakt. Då går pumpen på max jämt (vilket är okej) och fläkten reglerar temperaturen på CPUn.

Testade att göra som ni sa:
Koppla fläktarna till fläkt kontroller och cpu pumpen till nätaggregatet. Datorn var bara helt livlös då, men funkade när jag kopplade som vanligt, någon aning varför? Kan lägga upp bild pä hur jag kopplade

Skrivet av Ralleballe:

Nu är jag inte riktigt med på vad som är vad. Har du 2 fläktar och 1 pump som ska kopplas in? Vilka kontakter på moderkortet hade du tänkt använda?

Men som sagt, koppla pumpen direkt till nätaggregatet med en molex-adapter och fläktarna till moderkortet. Då kan de antagligen styras av moderkortet efter temperatur på CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)