Permalänk

Bygger Pentium 4-dator - hjälp

Jag hade länge en väldigt bra Pentium 4-dator jag nu fått lite sug att återskapa någorlunda. Då jag hittills bara köpt datorer har jag dock lite frågor som behöver besvaras. Alla delar i bygget planeras att köpas nya eller så gott som nya för att få en så ny och fräsch maskin som möjligt. Jag bryr mig inte alls om ifall det råkar bli lite dyrt eller saknar någon större poäng. Till mina funderingar:

Processorn kommer att vara en P4 Prescott på 3.6 GHz, socket LGA 775. Ska jag tänka på något särskilt när jag letar moderkort? Min minneslista hittills är:
- Stöd för processorn (obvious)
- ATX (microATX verkar bökigt att ge sig på som första projekt?)
- Stöd för DDR2 (har hittat DDR2-667 hittills, borde jag leta efter högre frekvenser?)
- PCIEx16-slot (finns inga AGP-kort som är tillräckligt vassa) (1 eller 2 slots? Hur användarvänligt är SLI?)

Att överklocka processorn kommer inte att vara intressant i det här fallet. Är det tacksamt om tillverkaren har kvar drivrutiner på sin hemsida? ASUS verkar vara ett föredömligt fall men vad vinner jag som vanlig gamer på att uppdatera BIOS och dylikt?

Grafikkort blir ett GeForce i 8- eller 9-serien.
- Var går gränsen där 9 är bättre än 8? Anar att 8800 är bättre än 9500? Väljer helst 9800 men vad bör vara andraalternativ?

RAM-minne bör inte vara några problem. 2GB DDR2 verkar rimligt sett till begränsningarna i WinXP 32-bit.

Hårddisk
- Givetvis måste port finnas på moderkortet, men om det är från -07 måste väl SATA vara standard?
- Endast spel kommer att ligga på den så storleken är inte hela världen (ca 160GB+)
- Då är det viktigare att den är tyst och snabb. Tips?

Chassi och kylning
- Finns det några lådor att rekommendera? Prescott verkar vara en väldigt varm processor.
- Officiellt rekommenderade Intel TAC/CAG 1.1 med 1x 120mm intake fan fram med tub till processorn, en exhaust bak, ett nät på sidan att ansluta processorfläkten till och ytterligare ett sidovent. Hur stort genomslag hade detta? Hur försäkrar jag mig om att bygget håller sig kallt?
- Plats för 3,5"-station och ZIP-station

PSU
- Vad att tänka på förutom att köpa bekanta märken?
- Satsar förmodligen på 600W
- Leta efter särskilda kontakter? Vet inte vad som kräver egen ström men kan tänka mig:
+ Optisk enhet (DVD-läsare)
+ Grafikkort
+ 3.5" diskettstation
+ ZIP-station (vill iaf ha möjlighet att sätta i senare, om inte moderkortet begränsar mig till antingen detta eller 3.5"-aren?)
+ Hårddisk? PSU-biten har varit väldigt svår för mig att greppa som saknar praktisk erfarenhet.

Annars vet jag inte om nåt saknas? Kommer att köra WinXP 32-bit SP3 på den, så DX 9.0c får jag på köpet. Alla tips och råd på vad jag glömt välkomnas.

Permalänk
Medlem

Finns nog moderkort med stöd för ddr3 och den processorn bara du letar lite ^^
(kompisen satte nyligen igång en burk med 2 gb ddr3 och pentium 4 530 3,6 ghz)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s163623550&o=produkt_pr...
moderkort ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mini-z1994:

Finns nog moderkort med stöd för ddr3 och den processorn bara du letar lite ^^
(kompisen satte nyligen igång en burk med 2 gb ddr3 och pentium 4 530 3,6 ghz)

X48, G41 och P45 stödjer DDR3.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns inga Pentium 4 med DDR3.

Moderkortet stödjer ddr3 och minneskontrollern sitter inte i cpun vad jag vet på socket 775 :P.
har bios stöd för cpun så funkar det med den processorn och ddr3 (det klockar ned sig lite men det funkar)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Detta är INTE retro. Nvidia geforce 99800 och 8800 är samma chip. CPUkylning, kör eftermarknads så är du safe. Intel stock fungerar dock.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Detta är INTE retro. Nvidia geforce 99800 och 8800 är samma chip. CPUkylning, kör eftermarknads så är du safe. Intel stock fungerar dock.

Visst är det gränsfall, men eftersom det är ett 32-bitarssystem när 64-bit nu är så gott som standard kan jag tycka det kvalar in (med nöd och näppe). Att 9- och 8-serien är närbesläktade vet jag, men är det så illa att jag helt kan strunta i allt som inte är 88- eller 98-kort?

Permalänk
Rekordmedlem

775 som RETRO ? Glöm det.
423 är definitivt udda och möjligen retro idag, men gränsfall, 478 nja, inte än.
Lågpresterande spelmaskin för moderna spel verkar vara det du vill plocka ihop, men definitivt inte en retrodator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

775 som RETRO ? Glöm det.
423 är definitivt udda och möjligen retro idag, men gränsfall, 478 nja, inte än.
Lågpresterande spelmaskin för moderna spel verkar vara det du vill plocka ihop, men definitivt inte en retrodator.

Högpresterande för 2000-2007 om du nu bestämt vill sätta en etikett på det. Om det är retro eller ej är för mig inte så viktigt, det viktiga är att slutresultatet blir bra...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Socket 775 är knappast ens i närheten av att klassas som antik.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Bygg inte en p4. Den kommer att explodera.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av Anitramane:

Bygg inte en p4. Den kommer att explodera.

Äsch, jag hade min P4 i nästan ett årtionde innan den gav upp. Och jag har alltid haft Intel-processorer i mina datorer så att välja något annat känns rätt främmande.

Jag var precis inne och tittade på en supportlista för processorer till ett Gigabyte-moderkort och såg att jag helt glömt av att Cedar Mill är nyare (och drar mindre ström) än Prescott. Enkärnig har jag satt som absolut max för hur bra det får bli, och på Intelfronten borde det väl ta stopp här?

Permalänk
Rekordmedlem

Alla moderna nätdelar borde fungera, P4 införde strömkontakten vid cpun eftersom de var så effekthungriga, men alla nya nätdelarhar ju cpukraft, du kanske ska prioritera molex framför satapower om du ska bygga tidstypisk men det finns ju adaptrar och lösa kablar som löser det annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbeard:

Enkärnig har jag satt som absolut max ...

Vågar man börja spekulera om miniminivån isåfall?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Vågar man börja spekulera om miniminivån isåfall?

Ja den är mer än noll i alla fall Om nu någon bestämt vill slå på AMD-trumman är det såklart fritt fram, men hela deras upplägg är helt främmande för mig. Ser jag en processor som heter Athlon 64 3800+ borde den i mitt huvud vara 3.8 GHz men så är det ju inte. Och hur är det med DDR2/3-supporten på AMD-fronten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hellbeard:

Ja den är mer än noll i alla fall Om nu någon bestämt vill slå på AMD-trumman är det såklart fritt fram, men hela deras upplägg är helt främmande för mig. Ser jag en processor som heter Athlon 64 3800+ borde den i mitt huvud vara 3.8 GHz men så är det ju inte. Och hur är det med DDR2/3-supporten på AMD-fronten?

Amds cpuer var mycket snabbare än Intels per klockcykel på den tiden så de gav dem namn efter vilken Intelcpu de med viss marginal var snabbare än, en 3800+ är alltså prestandamesigt som en 3,8GHz P4 men Amd hade en verklig klockfrekvens på 2,4GHz
Vilka minnen som stöds beror på vilken kombination av delar du har hos både Amd och Intel, P4 är snarare ddr och rdram, ddr 2-3 är senare påfund

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Amds cpuer var mycket snabbare än Intels per klockcykel på den tiden så de gav dem namn efter vilken Intelcpu de med viss marginal var snabbare än, en 3800+ är alltså prestandamesigt som en 3,8GHz P4 men Amd hade en verklig klockfrekvens på 2,4GHz

Jo precis så var det till en början, främst med Athlon XP processorerna. In mot Athlon 64 så blev det officiellt att det inte längre var en direkt jämförelse mot P4'an.

Till trådskaparen; Jag ser inte varför det skulle vara svårare att ta in Athlon 64 3000+ jämfört med ex.vis Core i7 4770? Den första är inte 3GHz och den senare är inte 4.77GHz.

Varför skulle det vara "bökigare" med mATX än ATX som förstaprojekt? Skillnaden är kort och gott att kortet är mindre och har färre expansionsmöjligheter.

För P4 Prescott; skaffa en annan kylare, typ CoolerMaster Hyper 212 EVO är grymt prisvärd. Kyler kanon (den är stor), den är tyst och den kostar inte mycket. Intels stockkylare på Prescott går varmt och låter som en tröska.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hellbeard:

Ja den är mer än noll i alla fall Om nu någon bestämt vill slå på AMD-trumman är det såklart fritt fram, men hela deras upplägg är helt främmande för mig. Ser jag en processor som heter Athlon 64 3800+ borde den i mitt huvud vara 3.8 GHz men så är det ju inte. Och hur är det med DDR2/3-supporten på AMD-fronten?

AM2 & AM2+ DDR2. AM3 har en integrerad DDR3 minneskontroller. Man kunde köra AM3 processorer på AM2+ kort och då med DDR2 då kontrollern satt på moderkortet. Fanns även AM3 moderkort som hade både DDR2 & DDR3 slots på sig.

Skrivet av mrqaffe:

Amds cpuer var mycket snabbare än Intels per klockcykel på den tiden så de gav dem namn efter vilken Intelcpu de med viss marginal var snabbare än, en 3800+ är alltså prestandamesigt som en 3,8GHz P4 men Amd hade en verklig klockfrekvens på 2,4GHz
Vilka minnen som stöds beror på vilken kombination av delar du har hos både Amd och Intel, P4 är snarare ddr och rdram, ddr 2-3 är senare påfund

Inte riktigt. Pentium var normalt 1kärna + HT (2trådar).
AMD hade 2kärnor istället. Man körde prestandan på två kärnorna och vad dessa motsvarade P4:orna.

Dvs 2st 2GHz kärnor motsvarade 3200+ eller något i den stilen (har inte siffrorna i huvudet).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Jo precis så var det till en början, främst med Athlon XP processorerna. In mot Athlon 64 så blev det officiellt att det inte längre var en direkt jämförelse mot P4'an.

Till trådskaparen; Jag ser inte varför det skulle vara svårare att ta in Athlon 64 3000+ jämfört med ex.vis Core i7 4770? Den första är inte 3GHz och den senare är inte 4.77GHz.

Varför skulle det vara "bökigare" med mATX än ATX som förstaprojekt? Skillnaden är kort och gott att kortet är mindre och har färre expansionsmöjligheter.

För P4 Prescott; skaffa en annan kylare, typ CoolerMaster Hyper 212 EVO är grymt prisvärd. Kyler kanon (den är stor), den är tyst och den kostar inte mycket. Intels stockkylare på Prescott går varmt och låter som en tröska.

Du har så klart helt rätt och det är också därför jag aldrig riktigt tagit mig tid att lära mig Intels nya riktmärken om prestanda i namnet. Jag slutade också känna mig riktigt involverad när GeForce-korten kröp över 9000-sträcket och inte heller det var likadant. Nu har jag bara köpt en dator sedan allt detta började (2012) och kunde nog spenderat de pengarna lite bättre, så då gäller det att samla på sig mer kunskap - både framåt och bakåt. Bakåt för det egna nöjets skull, framåt för nyttan.

Mitt resonemang var att det kunde vara trångt att sätta dit komponenter på ett uATX-moderkort för en nybörjare, men den fruktan kanske är helt ogrundad. Bara man har samma möjligheter att kyla på samma nivå är det säkert ett alternativ då, jag har inga behov av att trycka dit en massa expansionskort med parallellportar och annat kul i just den här datorn.

Tackar för kylartipset, lär lägga en order i början på veckan. Nu när det inte är dagsfärska varor är det skönt att få hem dem - diskettstationen var ett enkelt beslut så den är redan levererad och klar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

AM2 & AM2+ DDR2. AM3 har en integrerad DDR3 minneskontroller. Man kunde köra AM3 processorer på AM2+ kort och då med DDR2 då kontrollern satt på moderkortet. Fanns även AM3 moderkort som hade både DDR2 & DDR3 slots på sig.

AMD har haft minneskontrollern i CPUn sedan socket 754/athlon 64 (år 2003).

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte riktigt. Pentium var normalt 1kärna + HT (2trådar).
AMD hade 2kärnor istället. Man körde prestandan på två kärnorna och vad dessa motsvarade P4:orna.

Dvs 2st 2GHz kärnor motsvarade 3200+ eller något i den stilen (har inte siffrorna i huvudet).

Eh, nej? De första tvåkärniga Athlons kom i form av Athlon X2, likt Athlon 64 X2 6000+, allt tidigare än det var singlecore.

Det var en rating från AMD's sida som direkt motsvarade klockfrekvensen hos Pentium 4. Man gick senare ifrån denna koppling men fortsatte med namnschemat.

Precis som Karaff säger nedan så dök inte HT upp förrän de senare P4-modellerna. Det dök även upp några dual-core Pentiums, Pentium D 805 vill jag minnas var ett populärt ex att överklocka till exempel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

AM2 & AM2+ DDR2. AM3 har en integrerad DDR3 minneskontroller. Man kunde köra AM3 processorer på AM2+ kort och då med DDR2 då kontrollern satt på moderkortet. Fanns även AM3 moderkort som hade både DDR2 & DDR3 slots på sig.

Inte riktigt. Pentium var normalt 1kärna + HT (2trådar).
AMD hade 2kärnor istället. Man körde prestandan på två kärnorna och vad dessa motsvarade P4:orna.

Dvs 2st 2GHz kärnor motsvarade 3200+ eller något i den stilen (har inte siffrorna i huvudet).

Nu är det väl en rätt sen del i P4 eran som man faktiskt hade HT i cpuerna, efter 3,06Ghz eller liknande ?

Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att bygga en dator med Intels sämsta CPU-plattform, just med tanke på att PentiumPro är mer besläktad med P4ans efterföljare..

Dels är den för modern för att vara retro tidsmässigt, dels var det en slö och varm CPU.

Har en P4 2,4 ståendes här hemma, den klarade knappt av att spela klipp på youtube, sanslöst degig maskin som producerar en hel del värme..
(nu dock förpassad till källaren, utan ström, en Duron 900Mhz får stå för 24/7 driften då den är betydligt mer strömsnål )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dimman:

Eh, nej? De första tvåkärniga Athlons kom i form av Athlon X2, likt Athlon 64 X2 6000+, allt tidigare än det var singlecore.

Det var en rating från AMD's sida som direkt motsvarade klockfrekvensen hos Pentium 4. Man gick senare ifrån denna koppling men fortsatte med namnschemat.

Precis som Karaff säger nedan så dök inte HT upp förrän de senare P4-modellerna. Det dök även upp några dual-core Pentiums, Pentium D 805 vill jag minnas var ett populärt ex att överklocka till exempel.

Då har jag lärt mig lite mer kring alla AM2 processorer.

Skrivet av Karaff:

Nu är det väl en rätt sen del i P4 eran som man faktiskt hade HT i cpuerna, efter 3,06Ghz eller liknande ?

Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att bygga en dator med Intels sämsta CPU-plattform, just med tanke på att PentiumPro är mer besläktad med P4ans efterföljare..

Dels är den för modern för att vara retro tidsmässigt, dels var det en slö och varm CPU.

Har en P4 2,4 ståendes här hemma, den klarade knappt av att spela klipp på youtube, sanslöst degig maskin som producerar en hel del värme..
(nu dock förpassad till källaren, utan ström, en Duron 900Mhz får stå för 24/7 driften då den är betydligt mer strömsnål )

Nej P4or är inget vidare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ett moderkort till P4 Prescott kan nog vara svårt att hitta nytt, då dom flesta bara stöder den nyare P4 D.
Lite fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pentium_4#Prescott
Edit: Hittade några: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s163673128&o=produkt_pr...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Då har jag lärt mig lite mer kring alla AM2 processorer.

Det var snarare mestadels Socket A, Socket 754 och Socket 939/940. AM2 kom som ersättare till 754/939, ungefär i samma tidsepok som AMD började tillverka dualcore-processorer.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dimman:

Det var snarare mestadels Socket A, Socket 754 och Socket 939/940. AM2 kom som ersättare till 754/939, ungefär i samma tidsepok som AMD började tillverka dualcore-processorer.

Kanske märker att det var före min tid?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Nu är det väl en rätt sen del i P4 eran som man faktiskt hade HT i cpuerna, efter 3,06Ghz eller liknande ?

Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att bygga en dator med Intels sämsta CPU-plattform, just med tanke på att PentiumPro är mer besläktad med P4ans efterföljare..

Dels är den för modern för att vara retro tidsmässigt, dels var det en slö och varm CPU.

Har en P4 2,4 ståendes här hemma, den klarade knappt av att spela klipp på youtube, sanslöst degig maskin som producerar en hel del värme..
(nu dock förpassad till källaren, utan ström, en Duron 900Mhz får stå för 24/7 driften då den är betydligt mer strömsnål )

Jag körde en Prescott 3 GHz, HT, sockel 478 på den gamla goda tiden.
http://ark.intel.com/products/30768/Intel-Pentium-4-Processor...
Jag har aldrig någonsin upplevt ett så stor lyft i cpu prestanda som när jag bytte bort den mot den första dubbelkärniga cpun som kom ut på markanden, Athlon X2 3800 inget byte har varit i närheten av det lyftet och Athlonen är än idag i drift och fungerar fortfarande "användbart snabbt" medan P4an är fruktansvärd idag så den är pensionerad.

Prescott cpuerna drog framförallt mycket effekt oavsett om de jobbade eller inte de var väl egentligen inte så fruktansvärda på sin tid i full last, men jag har för mig att den kompletta P4an drog drygt 170 w i tomgång, idag får man ungefär samma cpuprestanda men bättre grafik under 5w effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har några Socket 939 dual core cpu´s hemma, Opterion 165 och 185. Har även minst en Socket 940 Ahtlon 64 X2 (S-940=AM2)
Har någon burk med Prescot S-775 3,2 ghz eller så?
Det ligger även några kort med Northwood s-423 eller om dom var 478 ?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

(S-940=AM2)

Nae, Socket 940 är en egen socket som hör ihop med Socket 939. Socket 940 var för Opteron- och FX-processorer.

AM2 har 940 pinnar men är _inte_ samma sak som Socket 940

Heh, sjysst burk i signaturen btw. Minns själv när jag byggde en burk åt brorsan med Athlon XP 1700+. Han lyckades få den bästa steppingen. Gick från 11x133MHz (1466MHz) till 10x200MHz (2000MHz) utan problem på billig luftkylning. Lyckades även få de berömda TwinMOS DDR som man körde i 400MHz@2-2-2-5. Tror till och med det var på ett Abit NF7-S. Ooh, SLK900A, var ett klick ifrån att beställa den för herrans massa år sen

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nae, Socket 940 är en egen socket som hör ihop med Socket 939. Socket 940 var för Opteron- och FX-processorer.

AM2 har 940 pinnar men är _inte_ samma sak som Socket 940

Heh, sjysst burk i signaturen btw. Minns själv när jag byggde en burk åt brorsan med Athlon XP 1700+. Han lyckades få den bästa steppingen. Gick från 11x133MHz (1466MHz) till 10x200MHz (2000MHz) utan problem på billig luftkylning. Lyckades även få de berömda TwinMOS DDR som man körde i 400MHz@2-2-2-5. Tror till och med det var på ett Abit NF7-S. Ooh, SLK900A, var ett klick ifrån att beställa den för herrans massa år sen

Jag har Opterion Socket 939 och AM2 med 940 pinnar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Opteron#Socket_939.
Jo gammal sign, ids inte ändra. Alla burkar funkar ännu. dessutom.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Jag har Opterion Socket 939 och AM2 med 940 pinnar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Opteron#Socket_939.
Jo gammal sign, ids inte ändra. Alla burkar funkar ännu. dessutom.

Hehe japp Opteron fanns för s939 också, jag hade själv en sådan (singlecore). Urstabil.
AM2 har 940 pinnar som du säger men vill bara påpeka att Socket 940 inte är samma sak som AM2.

Härligt när de tuffar på, tyvärr brukar väl kondensatorerna på moderkorten sticka efter ett antal år...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux