Permalänk

Datorn startar inte

Idag när jag kom hem försökte jag sätta på datorn men den ville inte starta. Testade ett annat eluttag men det funkade ändå inte. Igår stängde jag bara av datorn helt vanligt, drog ut elsladden till högtalare/skärm/dator osv. Lite nojig men jag brukar göra det när jag går hemifrån. Både högtalare och skärm fungerar felfritt.

Specs:

MSI Z97 Gaming 3
GTX 750 TI
i5 4690k
EVGA Supernova G2 850w

Datorn är endast ett par veckor gammal och har inte använt den alls mycket. Jag är inte alls datorkunnig men jag skulle tippa på att det är nätagget som krånglar då de inte börjar låta när jag klickar igång datorn (vet iofs inte om det krävs mer för att nätagget ska sättas igång). Eller så är det chassits Coolar Master N400 on/off-knapp som inte fungerar.

Permalänk

Vad kan vara felet?

Blir att skicka datorn till Inet när de svarar på mitt mail, men det är ju såklart ganska surt att behöva vänta på att de ska felsöka den och eventuellt byta ut trasig del.

Permalänk

Det är väl två år som gäller när Inet bygger datorn, fattar jag det som på deras hemsida?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hannes1234:

Idag när jag kom hem försökte jag sätta på datorn men den ville inte starta. Testade ett annat eluttag men det funkade ändå inte. Igår stängde jag bara av datorn helt vanligt, drog ut elsladden till högtalare/skärm/dator osv. Lite nojig men jag brukar göra det när jag går hemifrån. Både högtalare och skärm fungerar felfritt.

Specs:

MSI Z97 Gaming 3
GTX 750 TI
i5 4690k
EVGA Supernova G2 850w

Datorn är endast ett par veckor gammal och har inte använt den alls mycket. Jag är inte alls datorkunnig men jag skulle tippa på att det är nätagget som krånglar då de inte börjar låta när jag klickar igång datorn (vet iofs inte om det krävs mer för att nätagget ska sättas igång). Eller så är det chassits Coolar Master N400 on/off-knapp som inte fungerar.

öppna datorn o kolla om sladdarna i moderkortet sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem

Menar du att datorn är död? Inga fläktar står still? lampor är släckta?

Då kopplar du ur ALLA kablar, adaptrar, prylar utanför dator UTOM strömkabeln som sitter i nätagget.

Nästan alla såna struntsaker/kablar och porten de kopplats till är ökända för att kunna orsaka död dator, ingen bild, frysningar, olika start fel mm tills de kopplas ur. Tex har folk lämnat datorer på reparation där den funkade innan de insåg felet var tangentbord, mus, USB kablar eller annat som de lämnade kvar hemma.

Om ditt hus har problem med åska så hoppas jag att du inte glömde dra ur kabeln till internet (nätverket/modemet). Åska kan komma in i huset via alla kablar som sitter i väggen.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Menar du att datorn är död? Inga fläktar står still? lampor är släckta?

Då kopplar du ur ALLA kablar, adaptrar, prylar utanför dator UTOM strömkabeln som sitter i nätagget.

Nästan alla såna struntsaker/kablar och porten de kopplats till är ökända för att kunna orsaka död dator, ingen bild, frysningar, olika start fel mm tills de kopplas ur. Tex har folk lämnat datorer på reparation där den funkade innan de insåg felet var tangentbord, mus, USB kablar eller annat som de lämnade kvar hemma.

Om ditt hus har problem med åska så hoppas jag att du inte glömde dra ur kabeln till internet (nätverket/modemet). Åska kan komma in i huset via alla kablar som sitter i väggen.

Datorn är död.

Nej, eldosan som datorns elsladd sitter i var utdragen så åska kan det inte vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Datorn är död.

Nej, eldosan som datorns elsladd sitter i var utdragen så åska kan det inte vara

Fast nu menade jag sladdar till internet också skulle bort. Sen kan åskan också slå ned i TV antenner på tak och telefon ledningar och komma in i huset den vägen. Det finns fall där internet modemet klarat sig men att nätverks porten i datorn stektes.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Grafikkort osv behövs inte så länge datorn är död så ta bort resten och berätta hur det gick.

Kablar/knappar som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga eller sitter på fel. Dra ur alla och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Vissa generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast ha ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Nollställa bios kan fixa konstiga fel.
Finns flera sätt att nollställa. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Efter det behöver du låna ett nätagg.

Permalänk

Uppdatering (en månad senare...)

Åkte in till Inet med datorn men de kunde inte hitta något fel. Jahapp, det gör ju inte mig något. Datorn startar numera.