Skicka dator med bussgods (Att tänka på?)

Permalänk
Medlem

Skicka dator med bussgods (Att tänka på?)

Tjo!

Måste om några månader skicka min dator till södra delen av landet igen. Bussgods är väl det enda alternativet som är till ett vettigt pris (vad jag hört iaf).
Vad ska man tänka på? Montera bort grafikkort kommer jag göra och ta det i orginal lådan. CPU kylaren (Noctua NH-U9B SE2) Behöver jag ta bort denna också och göra lika dant?

Har FD R3 chassi, hade varit suveränt att ha en orginal kartong till denna och skicka den i, vilket jag tyvär inte har. Så får väl se om jag kan fixa någon lämplig kartong och se om man kan få tag i frigolit och dela den så datorn inte skakar runt i kartongen.

Något annat? Har jag allt täckt?

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Frigolit + komponenter inget att rekommendera

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Tjo!

Måste om några månader skicka min dator till södra delen av landet igen. Bussgods är väl det enda alternativet som är till ett vettigt pris (vad jag hört iaf).
Vad ska man tänka på? Montera bort grafikkort kommer jag göra och ta det i orginal lådan. CPU kylaren (Noctua NH-U9B SE2) Behöver jag ta bort denna också och göra lika dant?

Har FD R3 chassi, hade varit suveränt att ha en orginal kartong till denna och skicka den i, vilket jag tyvär inte har. Så får väl se om jag kan fixa någon lämplig kartong och se om man kan få tag i frigolit och dela den så datorn inte skakar runt i kartongen.

Något annat? Har jag allt täckt?

Som du säger skulle frigolit vara bra för att hålla chassit på plats. Och som du även säger så borde du montera bort grafikkortet och lägga i orginallådan.

Cpu-kylare brukar oftast vara tunga. Så se till att montera ner denna så inget knäcks i frakten. Hade personligen även tagit bort hårddiskar och lagt dom i någon låda bra packeterad också. Man kan aldrig vara vara säker nog

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit av CPU kylaren för säkerhetsskull. U9B är inte allt för stor eller tung men det är tillräckligt för att det ska gå illa.

Viktigt är också att se till så hårddiskar och alla andra skruvar sitter ordentligt så att de inte lossnar i transporten. Att skicka det hela inpackat i frigolit och "foam peanuts"(vad tusan heter sådan på svenska?!), men även skumgummi, bubbleplast, bollar av tidningspapper kan hjälpa emot stöttar, beror på vikten, men en dator är oftast ganska tung så det du packar med ska kunna klara av att bli mossat av datorn på insidan under hela resan. Men vad man ska tänka på vi transport är att du vill att kartongen ska ta skadan inte innehållet, så du vill att det du packar med ska ta smällen, frigolit för att lyfta upp det ifrån botten så den inte tar skada om man skulle tappa den medans man sätter ner den osv. En luftspalt runt datorn helt enkelt så datorn inte ligger direkt ner i kartongen med massa fluff som trycker in den i ett hörn kommer inte skydda datorn.

Försök skaffa en kartong med handtag. Om du kan göra det lätt för budet att bära kartongen ju mindre skador kommer det få.

EDIT! OBS, Du ska absolut inte packa insidan av datorn med någonting, så du undviker ESD skador.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Frigolit + komponenter inget att rekommendera

Du missuppfattade mig nog Frigoliten menar jag bara ha i lådan där chassit är (Komplett med moderkort osv), utanpå chassit så det inte skakar runt inuti lådan. Kommer inte ha någon kontakt med komponenterna Vill man vara extra petig kan man ju tejpa för fläkt utblåsen där det inte sitter filter för att förhindra att små smulor åker in men det tror jag skriker lite paranoia över

Skrivet av Tesked:

Som du säger skulle frigolit vara bra för att hålla chassit på plats. Och som du även säger så borde du montera bort grafikkortet och lägga i orginallådan.

Cpu-kylare brukar oftast vara tunga. Så se till att montera ner denna så inget knäcks i frakten. Hade personligen även tagit bort hårddiskar och lagt dom i någon låda bra packeterad också. Man kan aldrig vara vara säker nog

Kanske skulle ta mina HDDs i resveskan kanske, SSDn kan ju sitta kvar i, ska inte vara någon fara med det. Köpa mig någon ESD påse någonstans kanske, vart man nu hittar det? Får kolla runt lite!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

jepp håller med, av med grafikkort, cpu kylare och hårddiskar, resten bör klara sig finfint

edit, ang esd påse, kanske kan gå till lokala datorhandlaren och fråga om dom har nåt :)?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag hade tagit av CPU kylaren för säkerhetsskull. U9B är inte allt för stor eller tung men det är tillräckligt för att det ska gå illa.

Viktigt är också att se till så hårddiskar och alla andra skruvar sitter ordentligt så att de inte lossnar i transporten. Att skicka det hela inpackat i frigolit och "foam peanuts"(vad tusan heter sådan på svenska?!), men även skumgummi, bubbleplast, bollar av tidningspapper kan hjälpa emot stöttar, beror på vikten, men en dator är oftast ganska tung så det du packar med ska kunna klara av att bli mossat av datorn på insidan under hela resan. Men vad man ska tänka på vi transport är att du vill att kartongen ska ta skadan inte innehållet, så du vill att det du packar med ska ta smällen, frigolit för att lyfta upp det ifrån botten så den inte tar skada om man skulle tappa den medans man sätter ner den osv. En luftspalt runt datorn helt enkelt så datorn inte ligger direkt ner i kartongen med massa fluff som trycker in den i ett hörn kommer inte skydda datorn.

Försök skaffa en kartong med handtag. Om du kan göra det lätt för budet att bära kartongen ju mindre skador kommer det få.

EDIT! OBS, Du ska absolut inte packa insidan av datorn med någonting, så du undviker ESD skador.

När jag tänker efter så kanske det vore nästan bäst med bubbelplast intill kartongen och sedan fylla ut utrymmet med tidnignspapper? då har jag först och främst tidningspappret som tar emot stötarna men skulle det bli helt nermosat så har jag bubbelplasten bakom.

Tack för svar och idéer alla!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jepp håller med, av med grafikkort, cpu kylare och hårddiskar, resten bör klara sig finfint

edit, ang esd påse, kanske kan gå till lokala datorhandlaren och fråga om dom har nåt :)?

esd påse borde du kunna få från den lokala datorbutiken eventuellt köpa billigt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

När jag tänker efter så kanske det vore nästan bäst med bubbelplast intill kartongen och sedan fylla ut utrymmet med tidnignspapper? då har jag först och främst tidningspappret som tar emot stötarna men skulle det bli helt nermosat så har jag bubbelplasten bakom.

Tack för svar och idéer alla!

Om du använder tidningspapper för chassit rekommenderar jag att du packar det ganska hårt, papper blir lätt mossat så att chassit får mycket tomrum att studsa runt i. Riv ut sidor och gör bollar är nog bästa sättet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en liknande fråga, ska åka buss ner till DHW, har tänkt att ha datorn i chassikartongen som sedan läggs i utrymmet i bussen. Givetvis så att kylaren står uppåt aka momoderkortet ligger ner. Tror ni det blir en säker resa? Tänker mest på grafikkortet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Har en liknande fråga, ska åka buss ner till DHW, har tänkt att ha datorn i chassikartongen som sedan läggs i utrymmet i bussen. Givetvis så att kylaren står uppåt aka momoderkortet ligger ner. Tror ni det blir en säker resa? Tänker mest på grafikkortet.

When in doubt, unmount. Tusan bara ett halvrim. Iallafall, jag tycker det alltid är säkrast att skruva av grafikkortet. CPU-kylaren beror på modellen, men oftast säkrast att skruva av den med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

When in doubt, unmount. Tusan bara ett halvrim. Iallafall, jag tycker det alltid är säkrast att skruva av grafikkortet. CPU-kylaren beror på modellen, men oftast säkrast att skruva av den med.

Det är en hyper 212. Grejen är ju att jag vill ju inte stå på DH och behöva meka med datorn....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Det är en hyper 212. Grejen är ju att jag vill ju inte stå på DH och behöva meka med datorn....

Den väger inte så fasligt. Men jag hade tagit av fläktarna iallafall, ju mindre det väger ju mindre är risken för skada.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Den vägen inte så fasligt. Men jag hade tagit av fläktarna iallafall, ju mindre det väger ju mindre är risken för skada.

Mhm är ju inte allt för mycket gupp på E4:an

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Mhm är ju inte allt för mycket gupp på E4:an

Jo tack jag märkte min typo. Men maten var klar och kunde inte bry mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag funderat lite till angående när jag ska skicka iväg datorn, jag behöver ju få tag i kartong också. Någon som vet någon bra pålitlig sida som inte blir allt för kostsamt som man kan beställa kartonger + embalage osv? Surrat runt lite snabbt på nätet och blir genast osäker på vad som håller och inte håller för mitt FR R3 chassi med lagom storlek.

Tittat lite på http://kartonggrossisten.se/, och en av produkterna jag fort hittade var

http://kartonggrossisten.se/emballage-packa-och-posta/emballa...

Är den för stor? Tänkte jag vill gärna ha en ganska tjock kartong med så den inte ger vika, tyvär inte handtag som någon tipsade om också.

Måtten på R3 är för övrigt: Case size (WxHxD): 207.40x442x521.2mm (Feet not included).

Tack på förhand!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!