Permalänk
Medlem

montera dvdbrännare vertikalt?

Först och främst ber jag om ursäkt för min totala okunnighet angående datorer.

Jag har tänkt köpa en ny stationär dator då den jag har nu är ungefär 6 år gammal och har nu säckat ihop.
ingen värstingdator jag är ute efter, mest en liten och smidig (men stationär).
jag har en dvd-brännare som jag köpt för att kunna bränna ut xbox360 spel som jag då vill sätta in i min nya dator typ den här http://www.inet.se/produkt/1971735/acer-aspire-xc-105-a4-quad...

Min fråga är: är det bara att byta ut den befintliga cd-läsaren och sätta in min brännare istället? Tänker på att denna cd-läsaren sitter vertikalt, vet inte om det "skadar" skivorna när man bränner dom?

Som sagt: okunnig inom området...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Till att börja med så sitter det väl redan en dvd brännare i den du länkar eller har jag missupfattat din fråga?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

så vida det imte ät så kallad slot in brännare skulle jag låta bli att montera vertikalt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

"Optisk enhet Ja, Super Multi DVD-RW". Den har alltså en DVD läsare/brännare.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
99:e percentilen

Jag skulle skippa den datorn och bygga en vettig ITX-burk i ett litet chassi istället. Om du ändå verkligen vill ha den råder jag dig å det starkaste att köpa till en SSD att ha som systemdisk, annars kommer den vara brutalt långsam – och då menar jag inte i spel, utan i allt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jo, det sitter ju redan en dvd brännare i den. MEN den brännaren jag redan har är som sagt "något magiskt med" nä men den är alltså någon specialare som ett företag gjort något med så man specifikt kan bränna xbox360 spel.

Vad är en "slot-in" brännare för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av beppsson:

Först och främst ber jag om ursäkt för min totala okunnighet angående datorer.

Jag har tänkt köpa en ny stationär dator då den jag har nu är ungefär 6 år gammal och har nu säckat ihop.
ingen värstingdator jag är ute efter, mest en liten och smidig (men stationär).
jag har en dvd-brännare som jag köpt för att kunna bränna ut xbox360 spel som jag då vill sätta in i min nya dator typ den här http://www.inet.se/produkt/1971735/acer-aspire-xc-105-a4-quad...

Min fråga är: är det bara att byta ut den befintliga cd-läsaren och sätta in min brännare istället? Tänker på att denna cd-läsaren sitter vertikalt, vet inte om det "skadar" skivorna när man bränner dom?

Som sagt: okunnig inom området...

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska inte vara något problem att montera DVD-brännare vertikalt, men jag stämmer ändå in i kören här, det känns på något sätt fel att göra det. Har dock ingen vetenskaplig grund till det.

En liten fuling kunde ju annars vara att montera brännaren vertikalt, men helt enkelt lägga datorn ner när det är dags att bränna skivor. De där burkarna är ju så små och nätta, så det borde inte vara något större besvär.

Ett annat alternativ är ju annars att skaffa sig ett USB-kabinett till brännaren. USB-SATA-bryggan ställer inte till några problem om du ska bränna XGD3-skivor, åtminstone inte om du kör med en brännare som är flashad med Burnermax, specialgrejerna sköts ju på firmwarenivå i brännaren. Kör du med payloadvarianten, så kan jag inte säga säkert att det lirar, men det borde göra det.

Tillägg: såg att du hunnit posta lite mer detaljer medans jag skrev. Din brännare är garanterat flashad med Burnermax, så det ska inte vara några problem att köra den i USB-kabinett.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §7*

Lite väl mycket piratkopieringssnack i denna tråden, se §7:

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...