Moderkort är i sleep mode :( hjälp vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Moderkort är i sleep mode :( hjälp vad ska jag göra?

Hej kära sweclockare!

Min dator har fungerat ypperligt sen jag beställde den. Förra veckan tvångsstängde jag av den innan jag skulle lägga mig. Åkte sen iväg 1 vecka.
Kommer tillbaka och datorn hittar inte bootfilen från min SSD. Tänkte att hddn gått sönder så åkte och köpte en ny SSD från Samsung.
Den här dök upp i windows och jag kunde installera win 7, när jag kommer in till windows märker jag att nätverket inte är uppkopplat mot ineternet.
Kabeln är i, förut så har det gått igång automatiskt. Fixar över drivrutiner för LAN vis usb och den säger att kortet är i sleepmode. "googla realtek lan sleep mode". Efter massa googlande och letande försökte jag starta om BIOS, första genom att ta ut batterier, sen RAM och sist flashade jag BIOS.
Så jag tänkte aha skitsamma kör väl via Trådlösa DLINK USB jag har, kopplar in den och den går inte att installera.

Datorn kan läsa av Usb-minnen, mus, tangentbord via usb men när jag kopplar in DLink saken går den inte installera. Så jag får liksom ingen kontakt med nätet,
när jag går in i enhetshanteraren så är de flesta vad jag misstänker moderkortsrelaterade "enheter" med en varningstriangel.

Så nu börjar jag misstänka att moderkortet på något sätt fastnat i Sleepmode på allt den har i sig, men varför kan den då läsa av vissa saker via usb?
Jag googlade lite och där stod det om inget av Batteri,ramborttagning eller flash fungerar så är det bara byta moderkort. Liksom vafan har hänt?

Jag kan inte påstå att jag är någon expert på datorbyggen, den här beställde jag färdig från INET (jag valde komponenter och de byggde den).
Men jag är rätt teknisk och gillar lösa problem, har bara inte byggt en dator från scratch själv.

Jag vet inte om jag orkar köpa ett liknande moderkort och ge mig på det här själv eller lämna in den (vart isåfall?), det är ju så mycket som måste skruvas bort.... Har inget emot att lämna in den och på så sätt fixa lite annat jag vill fixa. Men oavsett är det ju alltid skönt att få saker och ting gjord på hemmaplan.

Asus P8P67 PRO REV B3 är moderkortet
Jag har som sagt tagit ut batteri samt ram minnen, flashat men som sagt problemet med Sleep mode enheter kvarstår.
Jag har även gått in i energialternativ och satt på "hög prestanda" så inte det spökar på något sätt.

Skulle verkligen uppskatta tips och ideér på vad jag ska göra. Är hemma hela söndagen imorn och skulle gärna gå ordning på saker och ting.

Tack på förhand

Adrian

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34