"no signal detected" uppstår totalt random!

Permalänk
Medlem

"no signal detected" uppstår totalt random!

Tjena!

Som topic lyder, så har jag ett ytterst irriterande problem som jag verkligen inte får bukt med. Har verkligen helt slut på ideer vid det här laget.
Det som händer är att om jag spelar och även på senare tid t.ex. tittar på film så kan det helt plötsligt bli "no signal detected" och enda sättet att lösa problemet på är att trycka in knappen för att starta om. När det händer så "laggar" även ljudet till, men sen när det står no signal detected, så är det precis som allt flyter på i bakgrunden.
Kan inte på något sätt försöka framkalla problemet heller, utan det händer totalt random. Från att få det kanske 6 gånger på en dag, till att inte se av problemet på ett par dagar.

Det jag har gjort hittills:
Bytt nätagg
Memtest felfritt
Bytt hårddisk
Testat med en annan skärm
Uppdaterat drivrutiner samt testat olika drivrutiner.
Temps är kollade och allt ser bra ut, förutom en sak. Temp01. den kan ligga på över 100c, men eftersom den kan ligga där i flertalet timmar utan crash, så antar jag att det är en felaktig givare.
Har fysiskt känt efter om datorn blir extremt varm någonstans(avstängd givetvis). och precis under grafikkortet så sitter ju en brygga(tror jag?) och den blir verkligen extremt varm, kanske kan vara där felet är? dock som jag skrev tidigare så uppstår ju problemet helt random.

Speccs:

MB: Msi p67a-c45 rev b3
Proc: i5 2500k@3,5ghz
RAM: Kingston@1600mhz
Nätagg: Fractal design@750watt
Hårddisk Samsung 1tb/ Kingston ssd@120gb
Operativsystem:windows 8.1 64bit
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datuza:

Tjena!

Som topic lyder, så har jag ett ytterst irriterande problem som jag verkligen inte får bukt med. Har verkligen helt slut på ideer vid det här laget.
Det som händer är att om jag spelar och även på senare tid t.ex. tittar på film så kan det helt plötsligt bli "no signal detected" och enda sättet att lösa problemet på är att trycka in knappen för att starta om. När det händer så "laggar" även ljudet till, men sen när det står no signal detected, så är det precis som allt flyter på i bakgrunden.
Kan inte på något sätt försöka framkalla problemet heller, utan det händer totalt random. Från att få det kanske 6 gånger på en dag, till att inte se av problemet på ett par dagar.

Det jag har gjort hittills:
Bytt nätagg
Memtest felfritt
Bytt hårddisk
Testat med en annan skärm
Uppdaterat drivrutiner samt testat olika drivrutiner.
Temps är kollade och allt ser bra ut, förutom en sak. Temp01. den kan ligga på över 100c, men eftersom den kan ligga där i flertalet timmar utan crash, så antar jag att det är en felaktig givare.
Har fysiskt känt efter om datorn blir extremt varm någonstans(avstängd givetvis). och precis under grafikkortet så sitter ju en brygga(tror jag?) och den blir verkligen extremt varm, kanske kan vara där felet är? dock som jag skrev tidigare så uppstår ju problemet helt random.

Speccs:

MB: Msi p67a-c45 rev b3
Proc: i5 2500k@3,5ghz
RAM: Kingston@1600mhz
Nätagg: Fractal design@750watt
Hårddisk Samsung 1tb/ Kingston ssd@120gb
Operativsystem:windows 8.1 64bit
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0

1. Vad har du för sladd mellan dator och skärm.

Prova med en annan sladd. Prova med en annan port på GPU kortet.

Prova framförallt med en HDMI port på moderkortet så att vi kan bestämma om det är GPUn som bråkar eller något annat. Om du fortfarande tappar signalen från moderkortets hdmi och har bytt sladd och monitor, så drar du ur GPUn och provar igen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

1. Vad har du för sladd mellan dator och skärm.

Prova med en annan sladd. Prova med en annan port på GPU kortet.

Prova framförallt med en HDMI port på moderkortet så att vi kan bestämma om det är GPUn som bråkar eller något annat. Om du fortfarande tappar signalen från moderkortets hdmi och har bytt sladd och monitor, så drar du ur GPUn och provar igen.

Jag använder en DVI sladd, men har faktiskt inte testat med hdmi. Testar det och återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

1. Vad har du för sladd mellan dator och skärm.

Prova med en annan sladd. Prova med en annan port på GPU kortet.

Prova framförallt med en HDMI port på moderkortet så att vi kan bestämma om det är GPUn som bråkar eller något annat. Om du fortfarande tappar signalen från moderkortets hdmi och har bytt sladd och monitor, så drar du ur GPUn och provar igen.

Fick samma problem igen, den här gången så fick jag dock tillbaks signalen, och det visa sig att grafikdkrivrutinen crashade, känns som det är något strul där då? eller kan kortet faktiskt vara defekt ändå?
Har ingen möjlighet att pröva hdmi i moderkortet, då jag inte har något uttag för det.

Permalänk
Medlem

Det låter som grafikkortet som strular. Hårdvara eller mjukvara, det är svårt att veta. Prova med en tidigare drivrutinversion. En från en tid när du vet att det fungerade.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det låter som grafikkortet som strular. Hårdvara eller mjukvara, det är svårt att veta. Prova med en tidigare drivrutinversion. En från en tid när du vet att det fungerade.

Har bytt tillbaks till en vad jag tror fungerande drivrutin, märkte även att temp01 troligtvis inte är en felaktig givare. Har lyckats lokalisera den till ett "block" på moderkortet som sitter precis under och diktan grafikkortet. Känns som det är därför det blir en så skyhög temp där. Vid beröring på blocket så är det så att jag i princip bränner mig. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna lösa detta, då grafikkortet faktiskt i princip ligger på "blocket".

Permalänk
Medlem

Har du garanti kvar?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Har du garanti kvar?

På moderkortet nej, men Grafikkortet borde jag ha det.
Det känns ju som bryggan under grafikkortet är någon form av bov i dramat, då den blir så fruktansvärt varm?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "bryggan"? PCI-E honkontakten på moderkortet?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad menar du med "bryggan"? PCI-E honkontakten på moderkortet?

Ta en bild med din smartphone och peka ut exakt vad som blir så varmt. Blir det alltid varmt, även när du bara är idle (gör ingenting) i windows?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Eller kladda på den här och rita upp vad som blir varmt

Full storlek - http://www.ferra.ru/images/279/279248.jpg

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Eller kladda på den här och rita upp vad som blir varmt

Full storlek - http://www.ferra.ru/images/279/279248.jpg

http://www.ferra.ru/images/279/279248.jpg

Blocket uppe till höger i bild med MSI loggan på, den blir verkligen snorvarm. och i idle så kanske den ligger på en 40-50 grader, men så fort jag börjar spela så springer den upp till en 115 grader. den ligger ju som sagt direkt under grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att prova med ett annat grafikkort?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Har du möjlighet att prova med ett annat grafikkort?

Skulle kunna göra det! har du någon aning om den där temperaturen på "blocket"? samt en liten uppdate: Nu när problemet uppstår så får jag tillbaks signalen varje gång, och ser att drivrutinen har krashat. en liten förbättring en vad som var innan iaf

Permalänk
Medlem

"Blocket" är ditt southbridge chip. Varför den går så het vet jag inte. Kan bero på en uppsjö av problem. Ska kolla på det lite närmare ikväll.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Låter som ett trasigt grafikkort! Jag hade hört av mig till stället du köpt det på och frågat om garanti.

Permalänk
Medlem

Hej!

Lånar tråden, vi kanske kan hitta ett samband på våra fel?

Jag nämligen har liknande problem, dock så är temperaturerna helt i sin ordning?

Körde tidigare en Asus mobo P45 samt en I5 2500K, då kunde jag inte spela spel som Bioshock Inf, Battlefield 4 och Crysis 3 utan slumpmässiga krasher. Bytte nätagg, ingen skillnad.

Uppgraderade systemet till Maximus Formula och en I7 4770k, (bytte även ram) nu kan jag spela spelen utan problem. Dock får jag samma meddelande som TS gällande att drivrutinen kraschat, det händer mig bara när jag stängt av skärmen eller skärmen gått i viloläge och jag ska slå igång den igen. Oftast kan jag återgå till arbetet men ibland så måste jag helt enkelt starta om.

Har kört MSI Kombustor för att pressa komponenterna samt låtit den stå på över natten och idlat, då stog tempen mer eller mindre stilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

"Blocket" är ditt southbridge chip. Varför den går så het vet jag inte. Kan bero på en uppsjö av problem. Ska kolla på det lite närmare ikväll.

Tack så mycket för all hjälp hittills!
Har felsökt vidare själv, och en sak som jag kommit fram till efter intensiv googling är att det kan bero på att grafikkortet är fabriksklockat och får fel volt, har sänkt clocken och höjt volten lite! får se om det hjälper någonting, låter ett spel stå på och får se om det blir några fler crasher. Letade även efter fler med samma värmeproblem rörande southbridge chip, verkar vara fler med likadant moderkort som har/haft samma problem. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna lösa det faktiskt, då grafikkortet sitter där det sitter.
Det som faktiskt hjälpte en aning var att ta bort sidan på chassit, dock så ligger ju chippet på 90-100 grader ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Hej!

Lånar tråden, vi kanske kan hitta ett samband på våra fel?

Jag nämligen har liknande problem, dock så är temperaturerna helt i sin ordning?

Körde tidigare en Asus mobo P45 samt en I5 2500K, då kunde jag inte spela spel som Bioshock Inf, Battlefield 4 och Crysis 3 utan slumpmässiga krasher. Bytte nätagg, ingen skillnad.

Uppgraderade systemet till Maximus Formula och en I7 4770k, (bytte även ram) nu kan jag spela spelen utan problem. Dock får jag samma meddelande som TS gällande att drivrutinen kraschat, det händer mig bara när jag stängt av skärmen eller skärmen gått i viloläge och jag ska slå igång den igen. Oftast kan jag återgå till arbetet men ibland så måste jag helt enkelt starta om.

Har kört MSI Kombustor för att pressa komponenterna samt låtit den stå på över natten och idlat, då stog tempen mer eller mindre stilla.

http://i62.tinypic.com/r2sq9w.jpg

http://i61.tinypic.com/21ae39w.jpg

http://i60.tinypic.com/21luzbk.jpg

Det känns som vi har snarlikt samma problem, dock med undantag Tempen på southbridge. Jag vet inte om tempen där ens stämmer, men vill på något sätt tro att det kan ha något med felet att göra, för min del iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datuza:

Det känns som vi har snarlikt samma problem, dock med undantag Tempen på southbridge. Jag vet inte om tempen där ens stämmer, men vill på något sätt tro att det kan ha något med felet att göra, för min del iaf.

Jag köpte kortet 2013-02-19, skickade ett mail till Cdon där jag begär att få varan reparerad. Får se vad de svarar.

Riktigt irriterande, håller koll på tråden och ser om höjning av volt avhjälper ditt problem.

Permalänk
Medlem

Ja, tveka inte att skicka tillbaka moderkortet eller grafikkortet så fort du känner dig någolunda säker på vilken det är.

därför skulle det vara bra att testa med ett annat grafikkort. Då skulle du snabbt kunna veta om probelemt ligget på ditt grafikort eller moderkort och skicka rma.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Väcker liv i denna gamla tråd. Ville bara meddela att jag fick köpet hävt av min nästan 2 år gamla GTX 680, det var fel på GPUn. Har ni liknande problem så kan det vara något fel på eran produkt.