Permalänk
Medlem

Bluescreen när jag spelar Far Cry 4

Jag har byggt en ny dator och får bluescreen när jag lirar Far Cry 4. Spelet har hängt sig ca 10 ggr på 5 timmars speltid. Oftast när det hänger sig låser sig ljudet och låter som en motorsåg-ish. Kan då alt-tabba ut till dialogen som säger att programmet avslutats oväntat.
Men två gånger blev det bluescreen.
Första gången *tror* jag meddelandet var "IRQL not less or equal". Andra gången var det "the video memory manager has encountered an unexpected fatal error".

Min fundering - kan det bli bluescreen av ett taskigt programmerat spel? Känns inte så rimligt tycker jag. Fine om det kraschar, vilket det gör (tack ubisoft). Men bluescreen? Första tanken var minnesfel, nu misstänker jag minnesfel på själva GPU'n. Kan det vara så illa? Vad bör jag göra, nån som har nåt råd?

Jag har kört memtest på minnena, den klarade två passes utan problem. Minnen och CPU är i originalhastighet.
Har inte haft problem med något annat spel, men bara kört TF2 som hastigast och BF4 ett par timmar.
GPU'n blir inte tokvarm, runt 68 grader som mest.

Här är datorns specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 (legit) och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4790K
Processorkylare: Noctua NH-U14S
Moderkort: ASUS Z97-A
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance pro 1 600 MHz
Grafikkort: Asus strix gtx 970
Hårddisk: OCZ Vector
Nätaggregat:Corsair beQuiet straight power 480 W

Permalänk
Medlem

Uppdatera dina driver på ditt grafikkort (med nvidia experience). Har du directx 11 annars skaffa det.

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner Bluescreen viewer här http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html, kör programmet och kolla vilken kod du får.

Permalänk
Medlem

På grund av orsak kördes mina minnen i 1800mhz istället för dom 1600mhz som dom är specade för.

Tror ni det kan ha spelat in i händelserna?

Permalänk
Medlem

Jag tar och uppdaterar denna tråd då jag fått exakt samma problem nu efter senaste uppdateringen.

Hur löste du ditt problem?

Permalänk

Har ungefär samma problem.
Får först bluescreen, när jag spelar League of Legends, sedan när datorn är omstartad och jag hoppat in i spelet igen så tar det inte lång tid innan min skärm börjar "brusa". Ser ut som skärmen kraschar på nått vis. Vet inte vart felet ligger då jag inte är så jätte bra på datorer. Hoppades att det fanns någon här som kunde hjälpa?
Det är min brors förra dator så den har hållt på så ett tag, men det har blivit värre och oftare nu på senare tid. Han pratade om att datorn kanske får för lite strömtillförsel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistersven:

Har ungefär samma problem.
Får först bluescreen, när jag spelar League of Legends, sedan när datorn är omstartad och jag hoppat in i spelet igen så tar det inte lång tid innan min skärm börjar "brusa". Ser ut som skärmen kraschar på nått vis. Vet inte vart felet ligger då jag inte är så jätte bra på datorer. Hoppades att det fanns någon här som kunde hjälpa?
Det är min brors förra dator så den har hållt på så ett tag, men det har blivit värre och oftare nu på senare tid. Han pratade om att datorn kanske får för lite strömtillförsel?

Nu har jag dock inte felsökt men fick exakt samma som TS. Det ända jag har gjort idag som skillnad är en patch för far cry 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen hjälp här. Känns onödigt att göra en helt ny tråd...

Jag har:
Moderkort: Asus Z87 - Deluxe
Processor: i7 4770 3,4 GHz
Minnen: Ripjaws 16 Gig ddr3 1600 Mhz
Grafikkort: Asus strix gtx 970 4gig
Hårddisk: Samsung EVO 840 250 gig SSD
Kylning: Vattenkylning, egenbyggt.
Kylning Grafikkort: Orginal.

Jag har spelat på burken i två månader utan problem. BF3 cs etc. Har även spelat Far Cry 4 men efter en nedladdning som jag var tvungen att göra så får jag Bluescreen som gör att datorn startar om sig.. Senaste drivrutinerna har jag på grafikkortet också. Detta hände helt plötsligt.

Jag har bra temperaturer alltså ca 45 i load med låga fläktinställningar på processorn och kanske 66-70 grader på grafikkortet. Spelar i ca 70-80 fps på ultra..