Vad behöver jag uppgradera på min dator?

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag uppgradera på min dator?

Hejsan!

Har precis lirat ut Far cry 4 nu och det flöt på riktigt bra.
Dock var det ett tag sedan jag köpte något till min kära burk.

Är inte uppdaterad om vad som behövs göras så ge mig gärna några tips.
Enda som görs är vanligt slösurf och spel. Nya krävande spel.
Här nedan följer specs:

Moderkort: M4A87TD EVO
Processor: AMD Phentom x6 1055T 2.8Ghz
Ram: 8192GB DDR3
Grafik: GeFOrce GTX 465
HDD1: 64GB ssd (system)
HDD2: 1TB 7200
HDD3: 1TB 7200
Win7.
Nätagg vet jag inte.

Vad behöver jag byta ut för att hänga med grafikutvecklingen?
Har rakt igenom: 7,4 & 7,6 i windows prestandaklassifiering.

Tack på förhand Mvh.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är nog enklast, men jag gissar att din CPU kommer börja flaska. Om du inte vill bygga helt nytt kolla efter en beganad GPU från förra generationen. Vill du fläska på så får du nog investera i ett nytt MOBO + cpu och GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Grafikkortet är nog enklast, men jag gissar att din CPU kommer börja flaska. Om du inte vill bygga helt nytt kolla efter en beganad GPU från förra generationen. Vill du fläska på så får du nog investera i ett nytt MOBO + cpu och GPU.

Oj Tack för snabbt svar. Har du lust att förklara vad Gpu, mobo och cpu betyder, cpu = processor?
Har du något bra tips som skulle passa rakt av?
Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan glatt köpa ett rejält snabbare grafikkort utan att det är något problem för din CPU. Den bör fixa GTX 760/770 tex. Jag hade en Phenom II 955BE tidigare och körde GTX 660Ti SLI med den (motsvarar prestanda kring GTX 780/780Ti). Det flaskade något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Hejsan!

Har precis lirat ut Far cry 4 nu och det flöt på riktigt bra.
Dock var det ett tag sedan jag köpte något till min kära burk.

Är inte uppdaterad om vad som behövs göras så ge mig gärna några tips.
Enda som görs är vanligt slösurf och spel. Nya krävande spel.
Här nedan följer specs:

Moderkort: M4A87TD EVO
Processor: AMD Phentom x6 1055T 2.8Ghz
Ram: 8192GB DDR3
Grafik: GeFOrce GTX 465
HDD1: 64GB ssd (system)
HDD2: 1TB 7200
HDD3: 1TB 7200
Win7.
Nätagg vet jag inte.

Vad behöver jag byta ut för att hänga med grafikutvecklingen?
Har rakt igenom: 7,4 & 7,6 i windows prestandaklassifiering.

Tack på förhand Mvh.

typ ett begagnat r9 280x i den så blir det en bra balans

http://www.sweclockers.com/annonser?typ=0&kategori=0&lan=0&fr...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ok ska börja söka efter GTX 760 / 770. Jag behöver inte det allra värsta men ett som håller hyffsat vore bra.

Nätagregatet heter: OCZ Model OCZ600MXSP och är 600W.
Har även den några år på nacken.
Borde det gå att stoppa i ett nyare grafikkort på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Ok ska börja söka efter GTX 760 / 770. Jag behöver inte det allra värsta men ett som håller hyffsat vore bra.

Nätagregatet heter: OCZ Model OCZ600MXSP och är 600W.
Har även den några år på nacken.
Borde det gå att stoppa i ett nyare grafikkort på det?

de går bra med de korten med det nätagget

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kolla inte efter 760. Kolla istället efter 7970/280x. Ett begagnat ligger på ca 800-1000kr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Okej Tack så mycket. ska genast börja söka efter detta.. Vad är skillnaden egentligen?

Klartext: Vilket av de skall jag köpa? tack o tack!

Permalänk
Medlem

Om du vill uppgradera grafikkortet så måste du ta reda på ditt nätaggs märke, modell (serie) och ålder.

Om nätagget är budget eller ännu sämre kvalite kan du få problem antingen direkt eller efter flera månader oavsett antal watt. Större blir risken när såna nätagg använts i många år. Bra nätagg har bra säkerhet och kvalite så att man inte behöver oroa sig men dom är förstås inte heller osårbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

de går bra med de korten med det nätagget

Skrivet av Jaegrlicious:

Kolla inte efter 760. Kolla istället efter 7970/280x. Ett begagnat ligger på ca 800-1000kr.

Skrivet av panpo98:

Om du vill uppgradera grafikkortet så måste du ta reda på ditt nätaggs märke, modell (serie) och ålder.

Om nätagget är budget eller ännu sämre kvalite kan du få problem antingen direkt eller efter flera månader oavsett antal watt. Större blir risken när såna nätagg använts i många år. Bra nätagg har bra säkerhet och kvalite så att man inte behöver tänka på sånt men dom är förstås inte heller osårbara.

Nätagregatet heter: OCZ Model OCZ600MXSP och är 600W.
Det är några år gammalt.. Jag har sån fruktansvärd dålig koll på om det är kvalitet eller budget.

Permalänk
Medlem

Ett nytt grafikkort hade inte suttit fel. CPUn räcker än så länge om du bara spelar. Min Phenom II 1100T hänger med än.'

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ett nytt grafikkort hade inte suttit fel. CPUn räcker än så länge om du bara spelar. Min Phenom II 1100T hänger med än.'

Härligt det va kul att höra!!

Jag skall nog investera i en julklapp till mig själv ett nytt grafikkort! länka gärna om ni har nåt till salu.
Tack för en helt outstanding support!

God jul alla !

Permalänk
Medlem

har du bra kylare kan du lätt överklocka cpu från 2,8 till 3,5 Ghz har en själv i min gammal dator med samma cpu tempen steg +2 grader i fullt tryck , man behöver inte pillra på volten så den är klock villig sök på youTube så hittar du många tips men över 3,5Ghz måste man pillra på cpu volten.
Har haft min gamla dator överklockad i 3 år nu Phentom x6 1055T 3,5 Ghz inga problem den går som en klocka
är nu förtiden tv dator

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Nätagregatet heter: OCZ Model OCZ600MXSP och är 600W.
Det är några år gammalt.. Jag har sån fruktansvärd dålig koll på om det är kvalitet eller budget.

http://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/17-341-01...

Verka lite blandat.

Den här recension tycker att den är ok om man ser till att den har strömkablarna som bra grafikkort behöver från nätagg.
http://www.guru3d.com/articles_pages/ocz_modxtream_pro_600_wa...

Det som oroar är att den har lägsta 80+ och det som hände den här killen. Flera verka inte gilla OCZ (tex MultiMan som bruka bättre koll).
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

har du bra kylare kan du lätt överklocka cpu från 2,8 till 3,5 Ghz har en själv i min gammal dator med samma cpu tempen steg +2 grader i fullt tryck , man behöver inte pillra på volten så den är klock villig sök på youTube så hittar du många tips men över 3,5Ghz måste man pillra på cpu volten.
Har haft min gamla dator överklockad i 3 år nu Phentom x6 1055T 3,5 Ghz inga problem den går som en klocka
är nu förtiden tv dator

Ok är det lätt att klocka? Går det i bios? har du någon guide som du följde?

Permalänk
Skrivet av okey:

Nätagregatet heter: OCZ Model OCZ600MXSP och är 600W.
Det är några år gammalt.. Jag har sån fruktansvärd dålig koll på om det är kvalitet eller budget.

http://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/17-341-01...

Skrivet av panpo98:

Verka lite blandat.

Den här recension tycker att den är ok om man ser till att den har strömkablarna som bra grafikkort behöver från nätagg.
http://www.guru3d.com/articles_pages/ocz_modxtream_pro_600_wa...

Det som oroar är att den har lägsta 80+ och det som hände den här killen. Flera verka inte gilla OCZ (tex MultiMan som bruka bättre koll).
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Rippel verkar inte vara okej ens http://www.hardwaresecrets.com/article/OCZ-ModXStream-Pro-600... Vist inom max värde, men efter ett par års rullande så vet man inte vart värdet hamnar då.Dock är hemsidan lite lite avancerat och bökigt uppbyggd, men har teapo caps i alla fall. Så inte jätte bra, men rippeln är lite oroväckande.

80+ spelar ingen roll om det är bronze , även seasonic har bronze agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rippel verkar inte vara okej ens http://www.hardwaresecrets.com/article/OCZ-ModXStream-Pro-600... Vist inom max värde, men efter ett par års rullande så vet man inte vart värdet hamnar då.Dock är hemsidan lite lite avancerat och bökigt uppbyggd, men har teapo caps i alla fall. Så inte jätte bra, men rippeln är lite oroväckande.

80+ spelar ingen roll om det är bronze , även seasonic har bronze agg.

Vad är rippel & vad menar du? Tack för att du tagit dig tid!

Permalänk
Skrivet av okey:

Vad är rippel & vad menar du? Tack för att du tagit dig tid!

Rippel är oren ström, För hög dödar framförallt HDD=hårddiskar. Men kan ta grafikkort/moderkort och cpu med. Volt är annan viktig faktor ska ligga så nära sitt värde det bara går.

Sen vet jag inte vad du inte förstår?

Är det caps? det är kondensatorer på svenska och dom är viktiga att dom är av bra kvalité på sekundär och primär sidan. Helst 105c och något japanskt märke (dom är välkända att hålla längre än dom flesta taiwanesiska).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rippel verkar inte vara okej ens http://www.hardwaresecrets.com/article/OCZ-ModXStream-Pro-600... Vist inom max värde, men efter ett par års rullande så vet man inte vart värdet hamnar då.Dock är hemsidan lite lite avancerat och bökigt uppbyggd, men har teapo caps i alla fall. Så inte jätte bra, men rippeln är lite oroväckande.

80+ spelar ingen roll om det är bronze , även seasonic har bronze agg.

http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSuppliesDetail.as...
Verka finnas en nivå lägre än broze som det här OCZ agget har. Men du har rätt i det du säger om 80+ när det finns bra nätagg från Seasonic med låg 80+ nivå.

Personligen tappade jag förtroendet för 80+ märkningen när jag upptäckte att Hiper och AXP (Xion) hade 80+ märkta nätagg enligt 80+ hemsida. Brydde mig inte om att kolla vilka andra av låg kvalite det fanns efter det.

Permalänk
Medlem

Okej. Märker ganska omgående att jag har en hel del nytt att lära hära!
får försöka hänga med på forumet så mycket jag orkar!
Kommit fram till att jag gör en chansning med ett nytt grafikkort till att börja med, sen tar jag eventuella problem som de så vänligt serveras..

Tack alla för toppenengagemang! God jul och trevlig kväll, okey?