Dator stänger av sig och slår sen på sig igen

Permalänk

Dator stänger av sig och slår sen på sig igen

Hade tidigare problem med asus anti-surge med denna dator (http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...) men det verkade ha ordnat sig men nu så har datorn börjat slå av sig och sen på igen utan någon blue-screen eller meddelande/error av något slag lite som om man tryckt in restart-knappen själv men utan att windows 'oväntad omstart/avstängning vill du starta if felsäker läge' kommer upp.

Det går dagar mellan det inträffar men när det händer så händer det gärna igen bara några minuter efter restart. Käns juh som att det är PSUn som felar men undrar om någon har nån annan ide vad det kan vara.

Systemet är:

CPU: Intel Core i7-4790K 4.0GHz Quad-Core Processor (@ stock)
Cooler: Noctua NH-U9B SE2 37.9 CFM CPU Cooler (en fläkt, minnet var i vägen för den andra)
Motherboard: Asus MAXIMUS VII IMPACT Mini ITX LGA1150 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance 2x8 GB
Storage: Samsung 850pro
Video Card: GTX 780 (referens, mitt gamla som jag haft sen november 2013)
Chassi: Corsair 380t
PSU: Corsair RM 650w 80+ Gold

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk

Har du testat att köra datorn från ett annat uttag, helt ett uttag som går på en annan säkring? Sitter datorn i ett jordat vägguttag? Har du testat med en annan PSU? är det någon annan apparatur i hemmet som körs när du får problem?

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Skrivet av Den_Samme:

Har du testat att köra datorn från ett annat uttag, helt ett uttag som går på en annan säkring? Sitter datorn i ett jordat vägguttag? Har du testat med en annan PSU? är det någon annan apparatur i hemmet som körs när du får problem?

Sitter i samma jordade uttag som den andra datorn som funkar utan problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Kan vara överhettning någonstans. Kommer det när pc:n går lite mer så.
Kolla om någon fläkt håller på att damma igen. Känn med handen en bit från moderkortet när det händer om någon del känna väldigt varm (Ena handen ska hålla i chassit då du känner efter).

Permalänk
Skrivet av abki:

Kan vara överhettning någonstans. Kommer det när pc:n går lite mer så.
Kolla om någon fläkt håller på att damma igen. Känn med handen en bit från moderkortet när det händer om någon del känna väldigt varm (Ena handen ska hålla i chassit då du känner efter).

Verkar inte ha någonting att göra med belastning, kan köra prime95 och grafikbenchmarks i timmar utan att problem och andra gånger händer det när man bara är ute på internet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk

Har nu testat annat vägguttag och kontrollerat att alla sladdar till PSU sitter i ok men det händer fortfarande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Testat memtest? När RAM minnen felar kan ju nästan vad som helst hända och det brukar vara rätt random, känns som något att testa i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Skrivet av Tobberoth:

Testat memtest? När RAM minnen felar kan ju nästan vad som helst hända och det brukar vara rätt random, känns som något att testa i alla fall.

Känns konstigt att den skulle klara prime95 blend med hög rambelastning om det var det men ska testa.

Drar mig lite för att gå och köpa en till psu för att testa då jag inte har en annan jag inte använder och måste köra den i ett par dagar för att vara säker.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk

När jag kör memtest så får jag nu igen "asus anti surge was triggered to protect system from unstable power supply" varje gång. Alltså memtest visar inget error utan datorn slocknar bara. Hur ska jag tolka detta? Fel på RAM eller fel på PSU?

Edit: Nu klarade den två pass i memtest utan att slockna och utan några errors, så jag antar att det tyder på att det är PSUn som är dålig?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk

Har nu skickat RMA request till Corsair.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk

Skulle det kunna vara något som är fel/skadad på kablarna? Dom blev lite ihoptryckta när jag tryckte in hårddiskburen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Kan bli kortslutning.
Går att prova utan att använda den ihoptrckta kabeln. Antar att du har lediga kablar, alla diskar brukar inte heller behövas.