Permalänk
Medlem

Råd möjligen trasig GPU

Hej,

Bytte för en tid sedan moderkort och processor, efter det så har jag tampats med en del problem.
Det är nämligen så att min dator med fryser och jag får ett meddelande som lyder något i stil med "Nvidia Windows kernel mode driver stopped", dessa frysningar medför ibland även en omstart. Har aldrig fått någon blåskärm dock.
Jag har bytt PSU efter att ha fått råd om det, detta dock utan resultat.
Det konstiga i det hela är att när jag stoppar i andra grafikkort i min dator så fungerar den klanderfritt, likadant om jag stoppar in mitt grafikkort i någon väns dator så fungerar det utan problem.

Så långt i frågan så söker jag råd om hur jag kan lösa och om vad felet kan vara.

Sedan så har jag sett att Webbhallen säljer ett GTX 960 för drygt 1800 kr och undrar då om det kanske är lika bra att bara köpa ett sådant och förhoppningsvis slippa problem.

Mobo: ASUS Z-97a
CPU: Intel i5 4690k
PSU: FD Edison 650w
GPU: GTX 660ti
RAM: Corsair Vengeance

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem

Testat att rensa eventuella grafikkortsdrivrutiner och installerat de senaste?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Temperatur på gpu kan ju vara bra att veta. men som tidigare sagt, ta ner senaste drivisar och se till att tempen är ok. om detta inte instämmer så lämna tillbaka/köp nytt.. kernel mode joxet låter ju som att det har något med grafikortets ram och göra. rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Testat att rensa eventuella grafikkortsdrivrutiner och installerat de senaste?

Har för tillfället de senaste installerade. Har även rensat helt och testat med äldre drivrutiner innan, gjorde ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Temperatur på gpu kan ju vara bra att veta. men som tidigare sagt, ta ner senaste drivisar och se till att tempen är ok. om detta inte instämmer så lämna tillbaka/köp nytt.. kernel mode joxet låter ju som att det har något med grafikortets ram och göra. rätta mig om jag har fel.

Temperaturen har jag tyvärr inte i huvudet, men det gick svalt och fint även under last när jag kollade.
Problemet är att det funkar utmärkt i andra datorer och därför så känns det som att risken är stor att det funkar när de testar det...
Kan mycket väl stämma, vågar inte uttala mig men tror att jag läst något om att det kan vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem

Hur noga var du med att ta bort och installera om Windows osv EFTER att du bytt moderkort och processor?

Har du inte gjort det ännu så är helt normlat att allt i Windows buggar och är seg (långsammare än vad den borde vara) tills du installerat om allt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Precis som Panpo98 skriver är det en mycket bra idé att installera om Windows från grunden efter ett moderkortsbyte. Annars brukar en hel drös konflikter uppstå.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kör du OC på kortet?

Du kan också testa att klocka ner ditt kort för att se om detta hjälper till. Anledningen till att du får det meddelandet är att kortet inte är stabilt. Om det har OC från fabrik så testa att klocka ner det till original frekvens för 660 Ti annars gå ännu lägre och se om det hjälper.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hur noga var du med att ta bort och installera om Windows osv EFTER att du bytt moderkort och processor?

Har du inte gjort det ännu så är helt normlat att allt i Windows buggar och är seg (långsammare än vad den borde vara) tills du installerat om allt.

Blåser alltid hårddisken efter moderkort byte, så det är gjort. Har även provat att göra en ominstallation efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kör du OC på kortet?

Du kan också testa att klocka ner ditt kort för att se om detta hjälper till. Anledningen till att du får det meddelandet är att kortet inte är stabilt. Om det har OC från fabrik så testa att klocka ner det till original frekvens för 660 Ti annars gå ännu lägre och se om det hjälper.

Även provat detta utan framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DasCreep:

Även provat detta utan framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Kraschar det under stress i Furmark?

Det låter som om ditt kort är defekt , tyvärr.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har moderkortet senaste BIOS?

Det har varit flera användare som rapporterat kompatibilitetsproblem med PCI-E 3.0-korten, som lösts först när moderkorten fick nya BIOS-uppdateringar, både för gamla och nyare moderkort. Dessutom har din processor inget officiellt stöd i de första BIOS-versionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kraschar det under stress i Furmark?

Det låter som om ditt kort är defekt , tyvärr.

Inte varje gång, tyvärr. Det är inte konsekvent för fem öre, krascherna kommer helt slumpmässigt...

Jo det tycker jag också, problemet är bara att det vill funka i andras datorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Har moderkortet senaste BIOS?

Det har varit flera användare som rapporterat kompatibilitetsproblem med PCI-E 3.0-korten, som lösts först när moderkorten fick nya BIOS-uppdateringar, både för gamla och nyare moderkort. Dessutom har din processor inget officiellt stöd i de första BIOS-versionerna.

BIOS är uppdaterad till senaste. Glömde att skriva det innan, men det var en av de första sakerna som jag testade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem

En allmän fråga här, pratade med en anställd på webbhallen och han hävdade att det många gånger räcker med att filma problemet för att det ska godkännas på garantin. Är det någon som har erfarenhet av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte varje gång, tyvärr. Det är inte konsekvent för fem öre, krascherna kommer helt slumpmässigt...

Jo det tycker jag också, problemet är bara att det vill funka i andras datorer...

BIOS är uppdaterad till senaste. Glömde att skriva det innan, men det var en av de första sakerna som jag testade.

Ok det låter verkligen konstigt. Vad är det för grafikkort du testat som fungerar?

Kan ju vara värt att pröva kortet i den andra PCI-E porten, och ändra PCI-E till 2.0 istället för 3.0 i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Ok det låter verkligen konstigt. Vad är det för grafikkort du testat som fungerar?

Kan ju vara värt att pröva kortet i den andra PCI-E porten, och ändra PCI-E till 2.0 istället för 3.0 i BIOS.

Yes, mycket udda. Jag har testat 560ti och 760, så jag har pendlat lite bland generationerna. Båda dessa fungerade

Tack! Så långt har jag faktiskt inte tänkt. Det skall testas ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet