Permalänk
Medlem

[LÖST] Crash

Hej!

Min dator crashade idag, jag tror att jag råkade ändra hastigheten på RAM-minnenna. Startar jag igång datorn kommer jag till läget där man kan slå igång bios, sedan går den till Windows loggan, och bluescreenar direkt. När datorn startar börjar LEDen "Cpu_LED" lysa, sedan börjar "DRam_LED" blinka i kanske en sekund till. Den har fungerat felfritt tidigare, specs nedan.

MB: Asus m5a99x Evo
Grafikkort: Asus Radeon r9 280x
Processor: Athlon II
Ram: Corsair Vengance 4x4GB

Permalänk
Medlem

kommer du in i uefi/bios så du kan återställa ram-minnenas hastighet?
annars ClearCMOS, brukar finnas knapp på baksidan av datorn eller på själva moderkortet. tryck på knappen när datorn är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

kommer du in i uefi/bios så du kan återställa ram-minnenas hastighet?
annars ClearCMOS, brukar finnas knapp på baksidan av datorn eller på själva moderkortet. tryck på knappen när datorn är avstängd.

Kommer in på bios, men hastighetsändringen ändrar ingenting, inte heller om jag resetar till default.

ClearCMOS funkade tyvärr inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Energzy:

Kommer in på bios, men hastighetsändringen ändrar ingenting, inte heller om jag resetar till default.

ClearCMOS funkade tyvärr inte heller.

Ladda ner Bluescreenview och kolla vad den säger om felkoden du fick, det borde hjälpa.

Permalänk
Medlem

Kan inte komma in på datorn, så kan inte ladda ner något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Energzy:

Kan inte komma in på datorn, så kan inte ladda ner något.

Vilken felkod får du då? Annars kan du testa att köra med bara en sticka, och se om det gör skillnad.

Permalänk
Medlem

Bluescreenen varar i 0.1 sekunder, och säger bara "Your PC ran into a problem and needs to restart. We're just collecting some error info, then we'll restart for you."

Permalänk
Medlem

En sticka hjälper inte. Har också testat några gamla stickor, och även då kvarstår problemet. Såg även att det var fyra, inte två lampor som lyste rött, CPU, VGA, BOOTDEVICE och Dram.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte har något med RAM alls att göra. Varför tror du att det är RAM?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt, men vad kan orsaka problemet tror du?

Permalänk
Medlem

Vid uppstart vill den att man öppnar BIOS och det står att överklockningen misslyckades...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Energzy:

Vid uppstart vill den att man öppnar BIOS och det står att överklockningen misslyckades...

Det låter inte som att du lyckats med Clear CMOS.

Permalänk
Medlem

Ska försöka igen snart, återkommer om ca 20 min

Permalänk
Medlem

Det funkade inte, pågrund av att jag tror jag råkade överklocka via AI Suite, inte via BIOS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Energzy:

Det funkade inte, pågrund av att jag tror jag råkade överklocka via AI Suite, inte via BIOS...

Testa att koppla bort nätagg och batteri, tryck sedan på Clear CMOS. Då bör det inte kunna misslyckas.

Permalänk
Medlem

Fungerar fortfarande inte, har sett att andra har fixat genom att flasha BIOS via USB sticka, men hur gör man det med mitt MB?

Permalänk
Medlem

Registret var på något sätt pajat, så en ominstallation av Windows löste problemet! Tack för hjälpen alla!