Varför minskar mitt utrymme på hårddisken av sig själv?

Permalänk
Medlem

Varför minskar mitt utrymme på hårddisken av sig själv?

Jag har märkt att hårddiskens Gb ökar av sig själv.

Från 38 till 39 och 40gb, på 1 dag, trots att jag inte har laddat ner något.

(Ja, brukar använda CCleaner och köra Diskrensning)

Någon som vet vad problemet kan vara?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Minskar eller ökar utrymmet? Vad är det för hårddisk du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Minskar eller ökar utrymmet? Vad är det för hårddisk du har?

Utrymmet minskar, alltså gigabyten ökar av sig själv.

Filsystem: NTFS, 280gb

Permalänk
Medlem

Rätt schysst om din hårddisk expanderar!

Men du menar antagligen att den fylls okontrollerat?
Har du stängt av "Systemåterställning"? Annars kommer denna att tugga på tills det utrymme du har godkänt (brukar vara 10% av den totala hårddiskens storlek som standard) är fyllt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Rätt schysst om din hårddisk expanderar!

Men du menar antagligen att den fylls okontrollerat?
Har du stängt av "Systemåterställning"? Annars kommer denna att tugga på tills det utrymme du har godkänt (brukar vara 10% av den totala hårddiskens storlek som standard) är fyllt.

Japp, menar att den fylls av sig själv utan att jag tankar något.

Hur stänger man av Systemåterställning då?

Är inte den viktig? Jag har använt den ett par gånger när min dator har strulat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.031:

Japp, menar att den fylls av sig själv utan att jag tankar något.

Hur stänger man av Systemåterställning då?

Är inte den viktig? Jag har använt den ett par gånger när min dator har strulat.

Viktigt eller ej beror på vem man frågar.
Jag stänger alltid av systemåterställning då jag tycker att den är helt värdelös. De gånger jag använt den orsakar den mer problem än den fixar.
Använda WinDirStat eller liknande mjukvara och kolla vad det är som tar mer utrymme.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

pagefile/virtuellt minne samt internet cache som gör det kanske ?
windows i sig som använder detta btw och även en del för att kunna sätta datorn i viloläge,strömsparläge och liknande funktioner.
(både internet explorer och chrome har jag sett äta upp ca 500+ mb på en dag vid tyngre surfande medans firefox har en standard gräns på 250mb.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

samma problem här

lånar tråden lite.

Har samma problem och jag fick med hjälp av treesize reda på att det var min system volume information map som var orsaken. Vad jag inte förstår är hur jag kommer åt den här mappen på windows 8.1, kan ngn förklara hur jag tar bort den?

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så minskar mitt utrymme med ca 2-3gb när jag har kört en Windows Scandisk.

Men ska dubbelkolla för säkerhetsskull.

Edit: Japp, jag var ute och cyklade.

Permalänk
Medlem

Nu är den snart uppe i 43gb. Är det normalt? Från 38gb till 43gb utan att jag har laddat ner något alls..

Det har bara gått 1 vecka. Om den fortsätter såhär så kommer ju hela disken att bli full om några månader.

Ingen som vet vad det beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.031:

Nu är den snart uppe i 43gb. Är det normalt? Från 38gb till 43gb utan att jag har laddat ner något alls..

Det har bara gått 1 vecka. Om den fortsätter såhär så kommer ju hela disken att bli full om några månader.

Ingen som vet vad det beror på?

Det är inte så att det är uppdateringar eller något som laddas ner? Och som någon innan sa kan det vara systemåterställningen. Om det är något du använder bör du inte stänga av den men använder du den inte så fyller den ju ingen funktion. Har du surfat/lyssnat på Spotify eller liknande medans disken har fyllts? Då kan det vara cache på webbläsaren och Spotify lagrar ju musiken på din dator så har du lyssnat på låten en gång så behöver den inte laddas igen utan den spelas upp från din dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara bra med tydlighet i den här frågan. På ena stället skriver du att utrymmet minskar (som i första posten) och på ett annat att det ökar (sista posten här ovan)-
Jag antar att det inte är det totala utrymmet som minskar och inte heller det använda utrymmet som minskar utan det är det lediga utrymmet som minskar, right?

Kan vara massa olika anledningar. Virus, program som beter sig illa, dumploggar som spårat ur eller handhavandefel.

Det jag kan rekommendera är att skaffa programmet treesize.
Hämtas här:
http://www.jam-software.com/treesize_free/
Det ger en bra överblick av var i mappstrukturen datan ligger. Brukar vara till stor hjälp i alla liknande situationer.

Antingen kanske du direkt hittar boven, eller så får du föra en logg över ungefär var du har mycket data och sedan köra programmet igen om någon vecka eller två och se vilka kataloger som växt till sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.031:

Nu är den snart uppe i 43gb. Är det normalt? Från 38gb till 43gb utan att jag har laddat ner något alls..

Det har bara gått 1 vecka. Om den fortsätter såhär så kommer ju hela disken att bli full om några månader.

Ingen som vet vad det beror på?

Det är inte så att du lägger dina spel-sparfiler på den? Vissa sparfiler kan ta upp stora mängder, typ Witcher 2.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det är inte så att det är uppdateringar eller något som laddas ner? Och som någon innan sa kan det vara systemåterställningen. Om det är något du använder bör du inte stänga av den men använder du den inte så fyller den ju ingen funktion. Har du surfat/lyssnat på Spotify eller liknande medans disken har fyllts? Då kan det vara cache på webbläsaren och Spotify lagrar ju musiken på din dator så har du lyssnat på låten en gång så behöver den inte laddas igen utan den spelas upp från din dator.

Ingen aning. Men som jag tidigare skrev: Är inte systemåterställning viktigt ifall datorn skulle krascha? Jag har varit tvungen att använda den ibland för att återställa datorn när den har strulat.

Jag har faktiskt misstänkt att det kan vara spotify. Går det att ändra så den inte äter upp utrymmet? Hur tömmer man spotify cashen.

Kan passa på att nämna att min mus klickar av sig själv när jag skriver. Det blir asjobbigt när man skriver snabbt för allt blir fel. Vet inte om det har med det här att göra men men..

Skrivet av Söderbäck:

Kan vara bra med tydlighet i den här frågan. På ena stället skriver du att utrymmet minskar (som i första posten) och på ett annat att det ökar (sista posten här ovan)-
Jag antar att det inte är det totala utrymmet som minskar och inte heller det använda utrymmet som minskar utan det är det lediga utrymmet som minskar, right?

Kan vara massa olika anledningar. Virus, program som beter sig illa, dumploggar som spårat ur eller handhavandefel.

Det jag kan rekommendera är att skaffa programmet treesize.
Hämtas här:
http://www.jam-software.com/treesize_free/
Det ger en bra överblick av var i mappstrukturen datan ligger. Brukar vara till stor hjälp i alla liknande situationer.

Antingen kanske du direkt hittar boven, eller så får du föra en logg över ungefär var du har mycket data och sedan köra programmet igen om någon vecka eller två och se vilka kataloger som växt till sig.

Ursäkta om det har blivit fel. Men enkelt sagt: Jag använde 38gb av hårddisken och den har ökat till 42 nu på 1 vecka utan att jag har laddat hem något.

Jag vill inte ladda ner fler gratisprogram. Men tack för svaret!

Permalänk

Steam?

Har för mig att jag läst en liknande tråd tidigare som innefattar samma problem, och då hade det någonting med Steam att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Det är inte så att du lägger dina spel-sparfiler på den? Vissa sparfiler kan ta upp stora mängder, typ Witcher 2.

Spelar endast schack på nätet. Har aldrig någonsin spelat dataspel.

Skrivet av peckapecan:

Har för mig att jag läst en liknande tråd tidigare som innefattar samma problem, och då hade det någonting med Steam att göra

Har inte Steam installerat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.031:

Ingen aning. Men som jag tidigare skrev: Är inte systemåterställning viktigt ifall datorn skulle krascha? Jag har varit tvungen att använda den ibland för att återställa datorn när den har strulat.

Jag har faktiskt misstänkt att det kan vara spotify. Går det att ändra så den inte äter upp utrymmet? Hur tömmer man spotify cashen.

Kan passa på att nämna att min mus klickar av sig själv när jag skriver. Det blir asjobbigt när man skriver snabbt för allt blir fel. Vet inte om det har med det här att göra men men..

Ursäkta om det har blivit fel. Men enkelt sagt: Jag använde 38gb av hårddisken och den har ökat till 42 nu på 1 vecka utan att jag har laddat hem något.

Jag vill inte ladda ner fler gratisprogram. Men tack för svaret!

Allright. Vill du inte hämta ner program så går det ju att markera en mapp högt upp i strukturen och trycka Alt + Enter för att ta reda på hur mycket data som ligger i varje mapp. Sedan får du stega dig vidare ner i mappstrukturen manuellt och fortsätta att kolla på alla undermapper och hur mycket de innehåller för att försöka luska ut vilka katalogträd som innehåller suspekta mängder data. Men det är ett hästjobb att försöka få ut relevant data på det sättet.

Grejen är att du behöver felsöka det här själv i första hand för orsakerna till varför du får minskat ledigt utrymme är så många att det är enda lösningen så länge andra inte får full acess över din dator. Vi kan bara ge alternativ i nuläget på hur du kan felsöka. Och då är treesize eller windirstat (alternativt program som gör samma sak) bra verktyg för detta.

För vet du inte var i mappstrukturen som dessa ökande datamängder lagras så kommer du troligen inte heller hitta orsaken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av emlancruise:

lånar tråden lite.

Har samma problem och jag fick med hjälp av treesize reda på att det var min system volume information map som var orsaken. Vad jag inte förstår är hur jag kommer åt den här mappen på windows 8.1, kan ngn förklara hur jag tar bort den?

Innan du tar bort en mapp så kan det vara bra att ta reda på vad den mappen är till för , eller hur ?

Som redan sagts så är det "Systemåterställning" som är boven i dramat och den mappen används till att lagra den data som behövs vid återställning.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det finns rätt många olika anledningar till att utrymme används upp annat än vid nedladdning... Ganska precis vilket program som helst kan skriva till disken så det är rätt svårt att säga. Bredvid andra saker som nämns skulle jag tro att det är din webbrowser som äter utrymme, om du nu inte gör något annat än att surfa.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Allright. Vill du inte hämta ner program så går det ju att markera en mapp högt upp i strukturen och trycka Alt + Enter för att ta reda på hur mycket data som ligger i varje mapp. Sedan får du stega dig vidare ner i mappstrukturen manuellt och fortsätta att kolla på alla undermapper och hur mycket de innehåller för att försöka luska ut vilka katalogträd som innehåller suspekta mängder data. Men det är ett hästjobb att försöka få ut relevant data på det sättet.

Grejen är att du behöver felsöka det här själv i första hand för orsakerna till varför du får minskat ledigt utrymme är så många att det är enda lösningen så länge andra inte får full acess över din dator. Vi kan bara ge alternativ i nuläget på hur du kan felsöka. Och då är treesize eller windirstat (alternativt program som gör samma sak) bra verktyg för detta.

För vet du inte var i mappstrukturen som dessa ökande datamängder lagras så kommer du troligen inte heller hitta orsaken.

Grymt. Jag har fått många bra svar nu. Tack.

Permalänk

Har du Spotify?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.031:

Jag har märkt att hårddiskens Gb ökar av sig själv.

Från 38 till 39 och 40gb, på 1 dag, trots att jag inte har laddat ner något.

(Ja, brukar använda CCleaner och köra Diskrensning)

Någon som vet vad problemet kan vara?

Tack på förhand.

låter som Hibernate funktionen inte är avstängd via CMD ordentligt.
när jag stängde av Hibernate och togbort all Hibernate data frigjorde jag 34GB, i pricip en OS kopia låg där å skvalpa helt i onödan, Hibernate är ju helt kass med stationär dator tycker jag.

Citat:

Here is a shortcut to turn-off hibernate: open a Command Prompt window in administrator mode and type this command at the prompt:

powercfg /hibernate off

Then press Enter. If the command returns you to the prompt with no message, the change was successful, and hiberfil.sys should be gone. If hiberfil.sys is still there, hibernation may’ve already been turned off.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort otrevligheter, tramsinlägg och ett spydigt formulerat bumpinlägg. Vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort otrevligheter, tramsinlägg och ett spydigt formulerat bumpinlägg. Vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Tack så mycket.

Skrivet av juniorjesper:

Har du Spotify?

Japp, har Spotify. Men använder det inte så mycket. Varför?

Skrivet av WDac:

låter som Hibernate funktionen inte är avstängd via CMD ordentligt.
när jag stängde av Hibernate och togbort all Hibernate data frigjorde jag 34GB, i pricip en OS kopia låg där å skvalpa helt i onödan, Hibernate är ju helt kass med stationär dator tycker jag.

Önskar att jag förstod vad du menade.

Har en bärbar dator.

Citera gärna flera
Permalänk
Skrivet av Mr.031:

Japp, har Spotify.

Gå in i inställningarna i Spotify och kolla. Har för mig standardinställningen är 10% av hårddisken.. Jag går alltid in och drar ner det till 1Gb när jag installerar Spotify..

Edit: Spotify använder så mycket hårddiskutrymme pga att då behöver inte deras servrar bli lika belastade då du inte behöver Streama om låtarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Förmodligen C:\Windows\winsxs som växer. Den innehåller alla tidigare Windows-updates osv, så att man kan göra en rollback. Om du kör Win 8.x är den enkel att rensa, kör följande i en eleverad prompt:

Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Kolla storlek före och efter.

Kör du Win 7 är det tyvärr inte lika enkelt...

EDIT: Städa winsxs i Win 7: http://blogs.technet.com/b/askpfeplat/archive/2013/10/07/brea...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Förmodligen C:\Windows\winsxs som växer. Den innehåller alla tidigare Windows-updates osv, så att man kan göra en rollback. Om du kör Win 8.x är den enkel att rensa, kör följande i en eleverad prompt:

Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Kolla storlek före och efter.

Kör du Win 7 är det tyvärr inte lika enkelt...

EDIT: Städa winsxs i Win 7: http://blogs.technet.com/b/askpfeplat/archive/2013/10/07/brea...

Använder tyvärr Windows 7. Jag kollade in bloggen men förstod inte hur man skulle göra.

Avinstallerade Spotify nyss. Nu ska jag avvakta och se om det var den som var boven i dramat

Permalänk
Medlem

Har du bara 40GB ledigt så är det kanske dags att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Ladda ner CCleaner. Bästa städprogrammet som finns.
Och prova kör Diskrensining (sök efter det i startmenyn) och rensa lite skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har du bara 40GB ledigt så är det kanske dags att uppgradera.

Jag använder 41gb och har 240gb ledigt. Du missuppfattade nog.

Skrivet av m4gnify:

Ladda ner CCleaner. Bästa städprogrammet som finns.
Och prova kör Diskrensining (sök efter det i startmenyn) och rensa lite skit.

Använder redan CCleaner. Håller med om att det är ett bra program.

Jag brukar även köra diskrensning 1gång i veckan/varannan vecka.