Permalänk
Medlem

Elektriskt ljud inifrån datorn

Har precis fått hem min Acer Aspire VN7-591G Nitro, 15-tums laptop. När datorn kör med batteridrift och fläktarna är avstängda kan jag höra ett högfrekvent, elektriskt sprakande ljud, lite som missljudet som kan höras från vissa transformatorer. När jag sätter örat mot datorn är det tydligt att det kommer någonstans från mitten av moderkortet där processorn och grafikkortet sitter. Det är inte fläktarna som låter.

Är detta tecken på en skada på moderkortet? Borde jag returnera datorn?

Permalänk
Medlem

Det låter riktigt illa. Jag skulle omedelbart stänga av datorn i första fall och inte använda den tills det är löst. Låter det hela tiden? Även från första start innan operativsystemet har laddat?

Har du garanti så ska du lämna på garanti.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Förmodligen coilwhine. Inte skadligt, bara irriterande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Förmodligen coilwhine. Inte skadligt, bara irriterande.

Skadligt för öronen och nerverna isf - vilket är värre än att skada datorn.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det låter riktigt illa. Jag skulle omedelbart stänga av datorn i första fall och inte använda den tills det är löst. Låter det hela tiden? Även från första start innan operativsystemet har laddat?

Har du garanti så ska du lämna på garanti.

Ja, det börjar låta direkt när jag startar datorn. Det är dock bara hörbart om det är knäpptyst runtomkring. Men om det är skadligt för datorn måste det bli en retur ...suck...

Skrivet av Rydisen:

Förmodligen coilwhine. Inte skadligt, bara irriterande.

Jag kollade upp några videos med misstänkt coilwhine. Det skulle kunna vara detta, men mitt ljud är inte kopplat till vad jag gör på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teorod:

Ja, det börjar låta direkt när jag startar datorn. Det är dock bara hörbart om det är knäpptyst runtomkring. Men om det är skadligt för datorn måste det bli en retur ...suck...

Jag kollade upp några videos med misstänkt coilwhine. Det skulle kunna vara detta, men mitt ljud är inte kopplat till vad jag gör på skärmen.

Är det inte kopplat till vad du gör på skärmen är det moderkortet som lider av coilwhine antagligen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka på garantin. Du ska inte behöva irriteras av coilwhine pga ett dåligt moderkort.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Är det inte kopplat till vad du gör på skärmen är det moderkortet som lider av coilwhine antagligen.

Är det ett problem, om man inte störs av ljudet alltså ? Kan det bli värre med tiden?

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar jag fick! Jag skickar tillbaks datorn till komplett. Har haft riktig otur med Acer Aspire V Nitro, detta är den tredje datorn jag returnerar. Får nog lov att beställa en annan modell

Permalänk
Medlem

Till framtida läsare

Kompletta kundservice tog emot min ångerretur men skrev så här om datorn:

Vi har ej kunnat konstatera fel på din insända retur. Känslan i touch-paden är på detta viset på de här maskinerna. "Oljudet" från datorn är spoltjut och väldigt svårt att helt kom
ma undan på högprestanda-komponenter.

Det är alltså okej med spoltjut (coilwhine) enligt försäljarna, och touchplattorna ska inte sitta riktigt fast på Acer Aspire Nitro. Något att tänka på för er som lockas av den modellen.

Jag väntar nu på en Schenker (eller XMG?) C404 laptop med liknande specs, ska skriva en bit om den modellen på forumet när jag fått den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teorod:

Kompletta kundservice tog emot min ångerretur men skrev så här om datorn:

Vi har ej kunnat konstatera fel på din insända retur. Känslan i touch-paden är på detta viset på de här maskinerna. "Oljudet" från datorn är spoltjut och väldigt svårt att helt kom
ma undan på högprestanda-komponenter.

Det är alltså okej med spoltjut (coilwhine) enligt försäljarna, och touchplattorna ska inte sitta riktigt fast på Acer Aspire Nitro. Något att tänka på för er som lockas av den modellen.

Jag väntar nu på en Schenker (eller XMG?) C404 laptop med liknande specs, ska skriva en bit om den modellen på forumet när jag fått den.

Det är inte ok enl mig. Kontakta ARN
http://www.arn.se/Konsument/Hur-jag-anmaler/

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tack för stödet. Jag kanske var otydlig, men jag kunde lämna in datorn på öppet köp, så jag får pengarna tillbaks.

De kunde däremot inte hitta något de själva tyckte var fel, så komplett kanske säljer min dator som demoex trots att den borde klassas som defekt

Jag har gett upp på Acer Aspire Nitro och har beställt en annan dator från MySN. Behöver en fungerande maskin nu, så jag kan inte kriga med Komplett och Acer.

Skickades från m.sweclockers.com