Permalänk
Medlem

Non-system disk or disk error

Japp! Det är vad jag möts av när jag försöker starta datorn.

Den första raden följs av en andra rad "replace and strik any key when ready"

Detta kom sig av att jag tryckt F10 för jag skulle kolla något, samtidigt som jag fixade maten. Min lilla treåring kom in till mig i köket "Pappa, nu har jag stängt av din dator (jättenöjd)". Inte lika nöjd blev ju jag, som genast startade datorn, för att få detta meddelande.

Datorn ifråga är en HP från ca 2009. Det är Vista i den och jag har ingen skiva.

Jag har försökt kolla på nätet och youtube, men inget enkelt svar vad jag ska göra där.

Jag är väldigt ny på datorer, så om ni föreslår att något ska bootas eller liknande, så förklara gärna vad det är och hur jag gör.

I värsta fall får det väl bli ny hårddisk....?

Tacksam om nån kan/orkar hjälpa

//JJ

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte så att du har ett USB-minne inkopplat?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

F10 - är inte det för att komma åt recovery?

Kolla först om disken hittas i bios med rätt namn och storlek, och att den är första bootalternativ.
Ny disk är en lösning endast om disken är fysiskt trasig, vilket inte är troligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte så att du har ett USB-minne inkopplat?

Inget är inkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

F10 - är inte det för att komma åt recovery?

Kolla först om disken hittas i bios med rätt namn och storlek, och att den är första bootalternativ.
Ny disk är en lösning endast om disken är fysiskt trasig, vilket inte är troligt.

F10... If you say so. Haha
Hur kollar jag om disken hitta i bios? (sorry, men detta är verkligen första gången jag ger mig på sånt här)
Jag tror optical Disk Drive står först, sedan Notebook Hard Drive och sist Network Controller...

Permalänk

Har du en skiva i cd-rom? Ta ur den i så fall. Ändra också boot så att hdd står först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommenstorvik:

Har du en skiva i cd-rom? Ta ur den i så fall. Ändra också boot så att hdd står först.

Ingen skiva i.
Jag tror jag ändrat så att hdd står först, men ingen skillnad.

Det står på vägen, innan det slutliga meddelandet, "Media test failure, check cable"

Permalänk

Key features for F10 Setup on select 2009 HP business notebook PCs Se Tabell 1. sidan 4.
Detta är en felsöknings och BIOS meny. Där finns inget som kan skada disken.
Man kan där köra system diagnostik, start-up test, hård-disk test m.m.

Starta upp datorn igen och ( vid logotypen ) gå in med F10 för att köra lite tester !
Kanske välja "Restore Defaults" för att återställa eventuella ändringar till standardvärden.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jäklar vad schysst.

Jag ska testa direkt

Permalänk
Medlem

När du sa att du tryckt F10 för att kolla någonting, var det någonting i BIOS du tänkte titta?
Tryckte du på F10 när du körde igång datorn eller när du redan var inne i Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Jag tryckte F10 när jag körde igång datorn.

Permalänk
Medlem

Låter som en inställning som ställt till det i BIOS, så att hårddisken är bortkopplad.
Är det en bärbar dator? Tyckte det verkas antyda om en notebook.
Skulle du kunna ta en bild med telefonen nät du är i bios på huvudflikarna i meny och posta dom här, kanske lite omständigt och vet inte om det är något so brukas göra, men det skulle kunna hjälpa oss att sikta in oss mer utan att ställa så många frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Jag gör det så snart jag kan (om någon timme eller så).

Flikarna som finns att välja på för närvarande är:
Arkiv, Säkerhet, Diagnostik, Systemkonfiguration

Permalänk
Medlem

Flikarna är:

-Arkiv
-Systeminformation
-Set system date and time
-Återställ standardinställningarna (händer absolut ingenting när jag trycker här)
-Annulera ändringar och avsluta
-Spara inställningar och avsluta

-Säkerhet
-Setup-lösenord
-Start-lösenord
-Lösenordsalternativ
-DriveLock-lösenord
-System-ID
-Disksanering

-Diagnostik
-Självtestalternativ för HDD
-Minneskontroll
-Startkontroll

-Systemkonfiguration
-Språk
-Startalternativ
-Enhetskonfigurationer
-Inbyggda enhetsalternativ
-Portalternativ

Permalänk
Medlem

Kör HDD-testet. Den säger till om den inte hittar någon disk eller om det är något som är fel på den.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

http://support.hp.com/us-en/document/c00832290 detta kanske hjälper dig vidare lite, framför allt detta:

For most models, you can press the F10 key during startup to access the BIOS setup environment, and then select a hard drive diagnostic test.
For some models you are prompted to press the F2 key while the error message is displayed. In this case, the F2 key opens the BIOS environment and allows you to run a diagnostic test on the hard drive without attempting to restart the computer.
For some 2008 and 2009 models with the new EFI pre-boot environment, you are prompted to press the F2 key and then you have access to several menu options for a variety of hardware and software diagnostic actions.

och / eller detta:

Remove the non-system disk from the computer
Because the boot order can be changed, it is possible that the computer is accessing a non-operating system disc in the CD/DVD optical drive. Use the steps below to remove all non-system disks and reboot a notebook PC.
Disconnect any USB or 1394 (Firewire) devices that are attached to the computer.
Remove any CD and DVD discs from the drives.
Press and hold the Power button for 15 seconds to turn off the PC.
Press and release the Power button to turn on the PC.
If the computer boots properly after the non-system disc was removed, you should reset the default boot order in the BIOS as shown in the next method.

Edit: Fanns en del mer för att återställa bootsekvensen... värt att prova allt

Permalänk
Medlem

Testat det där. Inget funkar

När jag startar datorn får jag följande alternativ:
F9 = Boot device menu
F10 = Rom based setup
F12 = Network service boot

Om jag trycker F9 eller F12, så händer ingenting.
Om jag trycker F10 så får jag upp den blå skärmen med menyerna:
Arkiv, Säkerhet, Diagnostik och Systemkonfiguration.

Om jag starta datorn utan att trycka något så får jag på vägen följande felmeddelande:
"media test failure, check cable"

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du posta några bilder på hur det ser ut i Diagnostik eller Systemkonfiguration när det gäller datorns hårddisk?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Absolut.
Om jag bara visste hur jag gör en bild till url....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

Absolut.
Om jag bara visste hur jag gör en bild till url....

använd skärmklippsverktyget och spara en bild på skrivbordet .

gå till http://imgur.com/

tryck på upload image

ladda upp bilden från din dator

kopiera adressen från Direct Link (email & IM) till höger i rutan när du laddat upp bilden

klistra in adressen när du ska infoga bild när du skriver ditt svar (brevid youtube knappen när du svarar i en tråd)

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB