Permalänk
Medlem

Bärbar Dator startar inte!!

Jag har en Compaq Presario M2000 när jag var ute en stund och surfade så stod det att batterikapaciteten var låg och sen dog datorn trots jag hade batteriet och strömmen i kopplad.

OCh nu får jag inte igång den överhuvudtaget det är bara märket blixten och det som ser ut som tre diskar som lyser orange varjegång jag trycker på startknappen.

Hur ska jag göra och vad kan det vara för fel?

Är det batteriet eller själva datorn det är fel på?

Visa signatur

P4 E6750 Core duo, Geforce 8800Gts Asus P5k , Sound Blaster Audigy Zs , 3,7 Terrabyte, Corsair Twin 2gb,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxim2
Jag har en Compaq Presario M2000 när jag var ute en stund och surfade så stod det att batterikapaciteten var låg och sen dog datorn trots jag hade batteriet och strömmen i kopplad.

OCh nu får jag inte igång den överhuvudtaget det är bara märket blixten och det som ser ut som tre diskar som lyser orange varjegång jag trycker på startknappen.

Hur ska jag göra och vad kan det vara för fel?

Är det batteriet eller själva datorn det är fel på?

En bärbar dator är beroende av batteriet. Det går inte att starta en bärbar dator med endast elnätsanslutningen utan ett batteri.

Rätta mig om jag har fel, någon.

Jag skulle dra slutsatsen att batteriet är trasigt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

jag skulle snarare dra slutsatsen att din nätsladd är trasig. En bärbar dator har inga problem att starta utan batteri. För mig verkar det vara det enda logiska. Jag har haft samma problem och det löste sig när jag köpte ny nätdel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
jag skulle snarare dra slutsatsen att din nätsladd är trasig. En bärbar dator har inga problem att starta utan batteri. För mig verkar det vara det enda logiska. Jag har haft samma problem och det löste sig när jag köpte ny nätdel.

Måste det vara någon speciell nätsladd ? går det använda en sladd som har samma volt fast en annan sladd ?

synd att man inte har en annan sladd man måste försöka utesluta något av dem. Finns det något som tyder mer på att batteriet är slut eller att det är sladden som är kass?

Visa signatur

P4 E6750 Core duo, Geforce 8800Gts Asus P5k , Sound Blaster Audigy Zs , 3,7 Terrabyte, Corsair Twin 2gb,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxim2
Måste det vara någon speciell nätsladd ? går det använda en sladd som har samma volt fast en annan sladd ?

synd att man inte har en annan sladd man måste försöka utesluta något av dem. Finns det något som tyder mer på att batteriet är slut eller att det är sladden som är kass?

Jag är 95% säker att det inte är batteriet. Du måste köpa en ac adapter som passar din datormodell. Typ en sån här
http://www.24.se/ac-adapter-till-hpcompaq--lg-185v-49a-90w-p-...

Permalänk
Medlem

Har du provat...

...att plocka ut batteripacket i ca: 10 sek, och stoppa tillbaka det..??

Så fick jag igång min när den "dog" på liknande sätt.

Kanska lite för enkelt, men lätt att prova

Lycka Till!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Kan vara stiftet där man sätter in kabel i datorn som det är glapp i. testa att vicka lite på den med en penna eller nåt och se ifall det glappar. Testa att köra helt utan batteri oxå. vi har aldrig i batteriet på datorbutiken jag jobbar på. Är inte bra att köra med batteri och nätsladd HELA tiden, sliter på batteriet.

Lycka till

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Har kört utan batteri med men det händer ingetalls .

har varit ute och se om det finns någon sladd som man kan prova med utan framgång.

Ska testa det ni sa annars får man väll chansa och beställa hem en sladd.

Visa signatur

P4 E6750 Core duo, Geforce 8800Gts Asus P5k , Sound Blaster Audigy Zs , 3,7 Terrabyte, Corsair Twin 2gb,

Permalänk
Medlem

Känner du ingen med en laptop du kan låna sladden av?

Tycker heller inte det är batteriet som spökar, av nämnda anledningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Känner du ingen med en laptop du kan låna sladden av?

Tycker heller inte det är batteriet som spökar, av nämnda anledningar.

De flesta kör stationär men ska se om det finns någon med en Hp dator och sladd det skulle vara enklast och kunna felsöka mer då!!

Visa signatur

P4 E6750 Core duo, Geforce 8800Gts Asus P5k , Sound Blaster Audigy Zs , 3,7 Terrabyte, Corsair Twin 2gb,

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara en HP-sladd du testar med

Permalänk
Medlem

Lyser lampan på nätsladden?
Annars är det helt klart den, finns multi nätsladdar att köpa annars på netonnet för 600 och 900, funkar till 98% av alla bärbara iaf den dyrare!
Targus Power4All Adapter bör iofs funka med den billigare varianten oxå!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Den har ingen lampa som man kan se iaf den får ström eller ej . men jag tänkte det om man kunde mäta på sladden och se om det kommer någon ström eller ej.

det borde väll funka och ge det svaret jag behöver?

Visa signatur

P4 E6750 Core duo, Geforce 8800Gts Asus P5k , Sound Blaster Audigy Zs , 3,7 Terrabyte, Corsair Twin 2gb,

Permalänk

Det kan vara elanslutningen på moderkortet som är trasigt också...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Tack så mycket det var sladden som var trasig och billiga adaptrar kan man hitta på teknikproffset .

Visa signatur

P4 E6750 Core duo, Geforce 8800Gts Asus P5k , Sound Blaster Audigy Zs , 3,7 Terrabyte, Corsair Twin 2gb,

Permalänk
Avstängd

Eftersom datorn varnade för låg batterinivå när nätkabeln var ansluten så var det ganska logiskt att adaptern var sönder, annars hade ju aldrig denna varning kommit.....