vart kan jag få tag i en sån här?

Permalänk
Medlem

vart kan jag få tag i en sån här?

vart kan jag få tag i en sån här?
nummer 3

kändes inte värt att betala 50kr frakt från ebay

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Ljudkabeln? Behöver du verkligen den? Den används väl enbart när du vill kunna spela musikskivor i den optiska läsaren, vill jag minnas, direktkopplat till ljudkortet.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Ljudkabeln? Behöver du verkligen den? Den används väl enbart när du vill kunna spela musikskivor i den optiska läsaren, vill jag minnas, direktkopplat till ljudkortet.

håller på med en win 98 dator för äldre spel.

vissa spelen kör ljuden via den kabeln. Om man nu inte kan tvinga att den kör via ide kabeln

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Tror jag har en flock liggandes eftersom de brukar/brukade följa med dvd-läsarna. Men behöver du verkligen den? Har själv aldrig använt kabeln och har svårt för att se vilken positiv nytta den skulle göra.

*edit* Och svaret på frågan kom samtidigt när jag skrev den

Ska kolla i källargömman under dagen om ingen annan har

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

håller på med en win 98 dator för äldre spel.

vissa spelen kör ljuden via den kabeln. Om man nu inte kan tvinga att den kör via ide kabeln

Aha, på det viset! Ja såna kablar har nog dom flesta av oss liggande i gamla gömmor
Jag ska se om jag kommer ihåg att rota runt lite efter jobbet.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

låter riktigt bra. hoppas nån av er hittar en sån

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Tror jag har en flock liggandes eftersom de brukar/brukade följa med dvd-läsarna. Men behöver du verkligen den? Har själv aldrig använt kabeln och har svårt för att se vilken positiv nytta den skulle göra.

En del äldre spel kör musiken/soundtracket via den kabeln, precis som en ljudspår på en ljud-CD. De är därför man bör använda ett kloningsprogram vid backup av gamla spel och inte bara göra en vanlig ISO eftersom man då tappar ljudspåren som ligger utanför den egentliga datan.

Jag tror att det inte helt okända spelet Diablo hade redbook-musik på skivan och därmed krävde en sådan kabel. Iaf i vissa sammanhang och konfigurationer. Det är ju några år sedan så minnet är lite luddigt.

Trådrubriken uppfyller inte minimikraven enligt §3.1 i reglerna, så förtydliga vad du är ute efter, för din egen och läsarnas skull. (Redigera första inlägget)

Jag har kablar liggandes, så får du inte tag på någon kan jag skicka en vid tillfälle. PMa adress isf. Jag behöver dock veta hur ljudkortskontakten ser ut eftersom det fanns flera olika varianter. Lägg upp bilder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kollade min kabel-låda och verkar som att jag slängt vad jag hade i denna väg när jag rensat ut då ingen av kablarna passade överhuvudtaget i min dvd-läsare (och ja, det var en ide-modell jag testade på).

Så jag är tyvärr inte till någon hjälp men lycka till.

Permalänk

Har för mig att det fanns en checkbox från och med Win98 OSR2 där man kunde skippa denna kabel och köra ljudet digitalt och sedan kördes detta ut genom ljudkortet som vanligt!
Den var iaf inte nödvändigt i slutet av 90talet längre för att spela upp ljud genom CD-spelaren!

Borde finnas en "Enable digital CD audio for this CD-ROM device" under properties på CD devicen i device managern!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oxygenial:

Har för mig att det fanns en checkbox från och med Win98 OSR2 där man kunde skippa denna kabel och köra ljudet digitalt och sedan kördes detta ut genom ljudkortet som vanligt!
Den var iaf inte nödvändigt i slutet av 90talet längre för att spela upp ljud genom CD-spelaren!

Borde finnas en "Enable digital CD audio for this CD-ROM device" under properties på CD devicen i device managern!

Det låter bekant, men troligen fungerar det inte med alla spelare eller spel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro