Roliga Saker O Koda C64

Permalänk
Inaktiv

Roliga Saker O Koda C64

Halloj!

Undrar om nån har nått tips på vad man kan koda på en Commodore 64, den har vatt i familjen i typ 25 år å är i nyskick används inte så mycket. Jag har typ kodat en miniräknare en gång

Tack/ Noah

Permalänk
Medlem

Tja, så länge du känner till datorns och dina begränsningar, kan du göra det mesta. Spel? Nätverksprogram? Beräkningar? Nyttoprogram? Vad är du ute efter, vad har du programmerat tidigare? Miniräknare låter som enkla program för beräkningar, lite mer avancerat än att bara knappa in formler.

Permalänk
Medlem

DEMOS!!!

Permalänk
Medlem

Multitaskingmiljö med webserver.

Fast du kanske vill göra något som inte finns ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Multitaskingmiljö med webserver.

Fast du kanske vill göra något som inte finns ?

haha nej men menade nått basic "basic" XD program

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zapac:

Tja, så länge du känner till datorns och dina begränsningar, kan du göra det mesta. Spel? Nätverksprogram? Beräkningar? Nyttoprogram? Vad är du ute efter, vad har du programmerat tidigare? Miniräknare låter som enkla program för beräkningar, lite mer avancerat än att bara knappa in formler.

okej

Permalänk
Medlem

Det allra enklaste spelet att programmera torde vara gissa ett tal mellan 1 och 100.

Permalänk
Medlem

När jag programmerade i Basic (det var väl en 15 år sen nu) så brukade jag knåpa ihop små text-äventyr. Oftast tröttnade jag efter ett tag när det blev för komplext och sedan var det inte så kul att spela eftersom jag visste precis vad jag skulle svara för att gå vidare.

Det är ju i grunden inget svårt alls faktiskt, det gäller bara att känna några grundregler om Basic och logiskt tänkande.. IF answer is "1" then GOTO next line AND print.. osv. Om du vill ha utmaning kan du ge dig på grafik och animationer. Där har du nåt att grotta ner dig i Men det är kul som fan, många timmar spenderade framför en svartvit liten tv, C64 och Basic. Visade lillebrorsan en del år senare hur man programmerar i en Basic-emulator. Han blev så hooked på spelprogrammering att han valde det som gymnasielinje och nu jobbar han i ett spelföretag

Permalänk
Medlem

En lite större utmaning, fortfarande i BASIC, är att plotta en Mandelbrot eller någon annan fraktal i högupplösning. Det kommer förstås att ta en smärre evighet att få den klar, men genomförbart. Först får du lista ut hur du adresserar enstaka pixlar i grafikläge, sedan kopplar du ihop det med en algoritm för en fraktal. Dessutom har du lite matematisk återkoppling till dina tidigare miniräknarexperiment.

Permalänk

Ska du börja från början (så att säga) och bara vill klura ut lite och lära dig på vägen så kanske något i stil med följande?

  1. Gissa ett tal (precis som någon skrev tidigare)

  2. Lotto (inte samma tal två gånger)

  3. Hangman (mer jämföra variabler och kanske lite ascii grafik)

  4. Sten, sax, påse (mer variabler men ett värde till varje)

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Något vi lekte med när jag var liten var plotta några sprites, nån kollisions algoritm och input från joystick samt ASCII bakgrund.

Med några sprites kan du gör enkal shoot em up spel, space invades liknande saker, undvik fallande stenar, undvik träd offroad-bilspel (top-down view), enkla shooters etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI