Behöver jag ett nytt aggregat?

Permalänk
Medlem

Behöver jag ett nytt aggregat?

Tja SweC!

Är i uppgraderingstankar.
Tänkte mig en i5 2500k klockad till 4.5 med bra kylning, 8GB DDR3, 2HDDs, 1SSD och en DVDRW samt flytta över mitt nuvarande 470GTX klockat (SOC) som jag har i burken här till den nya då.

Mitt nuvarande agg är ett Corsair VX550 och har ett par år på nacken. Kan jag använda mig utav i den nya burken utan att vara rädd eller ska man behöva köpa en starkare?

Tack så länge

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem

Med tanke på överklockningen av samtliga komponenter så råder jag dig att skaffa något nyare/starkare agg, lär vara på gränsen att 550W lär räcka när det är överklockat.. 750W kanske?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Men utan överklockningen av CPUn skulle VX550 duga tills vidare med andra ord?

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av DubbelV:

Men utan överklockningen av CPUn skulle VX550 duga tills vidare med andra ord?

Ja det skulle den nog, nu är den nog precis på gränsen att det klarar det

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skillz:

Med tanke på överklockningen av samtliga komponenter så råder jag dig att skaffa något nyare/starkare agg, lär vara på gränsen att 550W lär räcka när det är överklockat.. 750W kanske?

750W? Ett 650W räcker och blir över.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem för ditt 550w aggregat att hantera ditt nya system. Vill du byta bara för att så är det inget fel med det men något större behov finns inte.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jaha okej. Låter som det får bli en ny sån då.

Ska man nöja sig med en Cooler Master Silent Pro 700W eller ska man öppna plånboken och investera på en dyrare Be-Quiet Dark Power P9 Pro 750W?

Edit: Såg inte dom nya inläggen där. Men så 650 räcker gott om nu mitt 470GTX är "Super OverClocked" versionen samt jag kör min kommande i5a till 4.5GHZ ? Som tidigare nämnts så är det ju lite delade meningar men troligtvis så tuffar inte VX550 på när det är överklockat men klarar sig bra i stock?

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DubbelV:

Jaha okej. Låter som det får bli en ny sån då.

Ska man nöja sig med en Cooler Master Silent Pro 700W eller ska man öppna plånboken och investera på en dyrare Be-Quiet Dark Power P9 Pro 750W?

Edit: Såg inte dom nya inläggen där. Men så 650 räcker gott om nu mitt 470GTX är "Super OverClocked" versionen samt jag kör min kommande i5a till 4.5GHZ ?

Kom ihåg. Om det är någon komponent du INTE ska snåla med så är det Nätagget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DubbelV:

Jaha okej. Låter som det får bli en ny sån då.

Ska man nöja sig med en Cooler Master Silent Pro 700W eller ska man öppna plånboken och investera på en dyrare Be-Quiet Dark Power P9 Pro 750W?

Edit: Såg inte dom nya inläggen där. Men så 650 räcker gott om nu mitt 470GTX är "Super OverClocked" versionen samt jag kör min kommande i5a till 4.5GHZ ?

Hade jag varit du hade jag köpt ett corsair 850w, har ett själv.. och jag menar du kanske inte behöver ett just nu men då är du lite framtidssäker och så vet man aldrig vad som händer + att du kanske får för dig att köpa ett nytt grafikkort eller ett till likadant! och då har du redan ström så det räker!

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hade jag varit du hade jag köpt ett corsair 850w, har ett själv.. och jag menar du kanske inte behöver ett just nu men då är du lite framtidssäker och så vet man aldrig vad som händer + att du kanske får för dig att köpa ett nytt grafikkort eller ett till likadant! och då har du redan ström så det räker!

Dock så blir verkningsgraden på många nätagg lägre vid för låg belastning så om TS inte har planer på att uppgradera inom den närmaste framtiden så räcker 600-700 Watt bra.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Låter som det får bli ett nytt starkare agg då för säkerhetskull. Jag som trodde jag kunde klara mig utan mer utgifter hah
Ser ut att bli en dyr uppgradering dehär trotsallt.

Tack för de snabba svaren!

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem

2500k och 470GTX? Räcker fint med 550W så länge det är någorlunda friskt! (även överklockat)
Med singelkort är 550W generellt mer än nog.

Men nätagg är som allt annat "färskvara"... Är det tillräckligt gammalt kan det vara värt ett byte för tryggheten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mitt system i sign drar 365W i load när grafikkortet är överklockat, 285W när det är stock.. som mått stock.. OP har ju kraftfullare CPU och hungrigare grafikkort och vill dessutom klocka processorn på det.. så jag tror lätt det hamnar över 450W vid load.. så 550W tror jag är alldeles för nära gränsen..

Skrivet av Tumnus:

750W? Ett 650W räcker och blir över.

Säkert gör det de. Men tänkte mest att han antagligen vill ha något så han slipper göra ännu en uppgradering av agget i framtiden, om han vill uppgradera hårdvaran. Agget han har klarar nog att köra hans system på gränsen, men inte optimalt pga ålder..

Men ja, 650W bör räcka fint. Inget snack om det.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Mitt system i sign drar 365W i load när grafikkortet är överklockat, 285W när det är stock.. som mått stock.. OP har ju kraftfullare CPU och hungrigare grafikkort och vill dessutom klocka processorn på det.. så jag tror lätt det hamnar över 450W vid load.. så 550W tror jag är alldeles för nära gränsen..

OP:s burk skulle kanske drar uppemot 450 (kanske...) men nätagg specas på vad de levererar, dvs efter du dragit bort effektförlusterna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är viktigare o köpa ett nätagg av bra kvalite (typ 80+ gold) än att överdimensionra det. ett 550-650w från ett erkänt bra märke, med 80+ certifiering är vad du vill ha. Modulärt är trevligt oxå, om du har ont om plats i chassit.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Tror du borde köra på 1000W eller mer, gtx470 drar ganska mycket ström. Du vill väl inte ligga alldeles på gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Tror du borde köra på 1000W eller mer, gtx470 drar ganska mycket ström. Du vill väl inte ligga alldeles på gränsen?

lägg av med trollandet

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av DubbelV:

Jaha okej. Låter som det får bli en ny sån då.

Ska man nöja sig med en Cooler Master Silent Pro 700W eller ska man öppna plånboken och investera på en dyrare Be-Quiet Dark Power P9 Pro 750W?

Edit: Såg inte dom nya inläggen där. Men så 650 räcker gott om nu mitt 470GTX är "Super OverClocked" versionen samt jag kör min kommande i5a till 4.5GHZ ? Som tidigare nämnts så är det ju lite delade meningar men troligtvis så tuffar inte VX550 på när det är överklockat men klarar sig bra i stock?

inte cooler mastern, låter som fan tyvärr ..

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745095

om du ska överdriva nått åt helvete kan du köpa detta

nej men seriöst så känns http://www.inet.se/produkt/6900306/fractal-design-tesla-650w-... som de bästa alternativet för dig, trevlig litet nätagg som jag lekte lite med idag, lagom långa sladdar för miditower chassi och en tyst fläkt för ett bra pris

Permalänk

Ett tips!

Behåll ditt aggregat så behöver du inte lägga ur pengar i onödan

När jag körde en 2500K 8gb ram, 3HDDs och det ökända 2900XT Så drog det 350W absolut max last(med skärm och allt annat med)

Allt var överklockat!

Så du har väll 200W tillgodo på ditt nuvarande agg

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

lägg av med trollandet

Sarkasm är inte trolleri. Jag tycker bara det är lite lustigt att varje gång någon öppnar en nätaggstråd om ifall [detta] räcker så är det alltid flera som svarar att man måste ha mer för att vara på säkra sidan. Du kan omöjligt komma upp i 550w med ett 470 och 2500k, även rejält överklockade stannar det under 450w. Från väggen.
Visst, CWT-VX är en gammal platform (ca 6 år) och kanske inte en dum ide att byta oavsett (om trådskaparen nu känner för det), men sluta kom med felaktiga teorier om vad nätaggregaten klarar av och inte klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DubbelV:

Jaha okej. Låter som det får bli en ny sån då.

Ska man nöja sig med en Cooler Master Silent Pro 700W eller ska man öppna plånboken och investera på en dyrare Be-Quiet Dark Power P9 Pro 750W?

Edit: Såg inte dom nya inläggen där. Men så 650 räcker gott om nu mitt 470GTX är "Super OverClocked" versionen samt jag kör min kommande i5a till 4.5GHZ ? Som tidigare nämnts så är det ju lite delade meningar men troligtvis så tuffar inte VX550 på när det är överklockat men klarar sig bra i stock?

Ett 750W räcker och blir över och något du kommer kunna använda många år framåt.

be quiet! kan jag av egen erfarenhet rekommendera. Innan jag skaffade mitt GTX 680 körde jag datorn i sign. + HD4870x2 + HD4890 på ett be quiet! Dark Power Pro från 2007 och det gick jättebra. Nya modellerna som finns ute idag lär ju vara mycket bättre dessutom.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hade jag varit du hade jag köpt ett corsair 850w, har ett själv.. och jag menar du kanske inte behöver ett just nu men då är du lite framtidssäker och så vet man aldrig vad som händer + att du kanske får för dig att köpa ett nytt grafikkort eller ett till likadant! och då har du redan ström så det räker!

Skrivet av FireFox:

Ett 750W räcker och blir över och något du kommer kunna använda många år framåt.

be quiet! kan jag av egen erfarenhet rekommendera. Innan jag skaffade mitt GTX 680 körde jag datorn i sign. + HD4870x2 + HD4890 på ett be quiet! Dark Power Pro från 2007 och det gick jättebra. Nya modellerna som finns ute idag lär ju vara mycket bättre dessutom.

På vilket sätt är det bättre att TS köper ett sprillans nytt nätagg när hans befintliga räcker gott och väl?
Om man vid ett senare tillfälle får för sig att skaffa komponenter som kräver ett kraftigare agg är det väl rimligtvis bättre att köpa ett nytt agg med tanke på att tekniken utvecklas även vad gäller nätagg.

Allt det här "blöh blöh jag köpte ett 850W+ agg så jag tänker minsann rekommendera detsamma till alla andra utan att jag egentligen vet vad jag talar om" dravlet blir ganska tröttsamt i längden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Säger som killen åven, behåll aggregatet då det bara är waste of money att skaffa ett nytt

Det ända det kommer göra är att kosta dig pengar

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

På vilket sätt är det bättre att TS köper ett sprillans nytt nätagg när hans befintliga räcker gott och väl?
Om man vid ett senare tillfälle får för sig att skaffa komponenter som kräver ett kraftigare agg är det väl rimligtvis bättre att köpa ett nytt agg med tanke på att tekniken utvecklas även vad gäller nätagg.

Allt det här "blöh blöh jag köpte ett 850W+ agg så jag tänker minsann rekommendera detsamma till alla andra utan att jag egentligen vet vad jag talar om" dravlet blir ganska tröttsamt i längden.

Även fast det är svårt ska jag inte vara otrevlig tillbaka, har du ens läst igenom tråden ? det är inte bara jag som säger att det han har nu knappt räcker och ett nätagg är en färskvara så om han vill vara på den säkra sidan så köper han ett nytt, och då kan han passa på och köpa ett 850w så att det räker för framtida uppgraderingar säger som någon ovan mig "nätagget är delen man inte ska snåla på"

Så innan du kommer här och klankar ner på folk bara för att dom har en annan åsikt än dig så läs igenom tråden och ta tag i dina problem och låt dom inte gå ut över andra.

Och för det sista har du ingen aning om ifall jag vet vad jag talar om eller inte.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

På vilket sätt är det bättre att TS köper ett sprillans nytt nätagg när hans befintliga räcker gott och väl?
Om man vid ett senare tillfälle får för sig att skaffa komponenter som kräver ett kraftigare agg är det väl rimligtvis bättre att köpa ett nytt agg med tanke på att tekniken utvecklas även vad gäller nätagg.

Allt det här "blöh blöh jag köpte ett 850W+ agg så jag tänker minsann rekommendera detsamma till alla andra utan att jag egentligen vet vad jag talar om" dravlet blir ganska tröttsamt i längden.

Dessutom går ju strömförbrukningen i regel nedåt för varje ny generation. Sweclockers testsystem med GTX 680 SLI förbrukar ju t.ex. inte mer än 556W i load. Så det mest troliga är ju att han vid nästa uppgradering får ett strömsnålare system än det han har nu.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Även fast det är svårt ska jag inte vara otrevlig tillbaka, har du ens läst igenom tråden ?

Jag har läst igenom tråden och ännu bättre än så, jag kan räkna själv. De som säger att TS befintliga agg inte räcker till vet inte vad de talar om.
TS komponenter kommer dra någonstans runt 450W vid maxload, räknat vid väggen. Det innebär att agget (som har dålig effektivitet) levererar 360W (450*0.8) till komponenterna. Alltså belastas det till 65% av maxkapacitet när TS belastar sin rigg till max.

Det är naturligtvis inte specifikt ditt och det andra inlägget jag citerade som jag är irriterad på utan att det finns en uppsjö medlemmar som hoppar in med inlägg där de rekommenderar helt absurda effekter på nätagg eller med absolut säkerhet propsar på att nya, kraftigare agg behövs till alla och envar som frågar efter hjälp. Detta är ett av de områden på swec där det sprids mest FUD, och det bör bekämpas

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Ett tips!

Behåll ditt aggregat så behöver du inte lägga ur pengar i onödan

När jag körde en 2500K 8gb ram, 3HDDs och det ökända 2900XT Så drog det 350W absolut max last(med skärm och allt annat med)

Allt var överklockat!

Så du har väll 200W tillgodo på ditt nuvarande agg

Skrivet av shauni:

Sarkasm är inte trolleri. Jag tycker bara det är lite lustigt att varje gång någon öppnar en nätaggstråd om ifall [detta] räcker så är det alltid flera som svarar att man måste ha mer för att vara på säkra sidan. Du kan omöjligt komma upp i 550w med ett 470 och 2500k, även rejält överklockade stannar det under 450w. Från väggen.
Visst, CWT-VX är en gammal platform (ca 6 år) och kanske inte en dum ide att byta oavsett (om trådskaparen nu känner för det), men sluta kom med felaktiga teorier om vad nätaggregaten klarar av och inte klarar av.

Av en simpel google så hittar jag massor med trådar eller recensioner som motbevisar det ni säger..

Runt 350-400W bör hans system dra oklockat enligt alla svar/mätningar jag hittar, lägg till ca 80W för väldigt överklockat GPU och lägg till en 40W(?) på cpu.. så är du uppe i 470-520W, som jag skrev tidigare, han bör hamna över 450W.

470GTX är inte strömsnålt på något sätt.

Att jag sedan skrev något om 750W agg bör räcka till så bör man också lägga märke till att jag la till ett frågetecken efter, för att få någon annan medlem att bekräfta eller dementera det

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Av en simpel google så hittar jag massor med trådar eller recensioner som motbevisar det ni säger..

Runt 350-400W bör hans system dra oklockat enligt alla svar/mätningar jag hittar, lägg till ca 80W för väldigt överklockat GPU och lägg till en 40W(?) på cpu.. så är du uppe i 470-520W, som jag skrev tidigare, han bör hamna över 450W.

I princip alla mätningar du ser i den storleksordningen gäller ett helt system mätt vid väggen. Den siffran måste du multiplicera med nätaggets effektivitet för att få fram belastningen på agget. Effektiviteten är oftast lätt att kolla då vilket nätagg som används i en recension brukar specas. Tar man dina 470-520W och multiplicerar med 0.9 (bra agg ligger runt 90% effektivitet) får man 423-468W belastning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

I princip alla mätningar du ser i den storleksordningen gäller ett helt system mätt vid väggen. Den siffran måste du multiplicera med nätaggets effektivitet för att få fram belastningen på agget. Effektiviteten är oftast lätt att kolla då vilket nätagg som används i en recension brukar specas. Tar man dina 470-520W och multiplicerar med 0.9 (bra agg ligger runt 90% effektivitet) får man 423-468W belastning.

Ja, fast även tittat på dom mätningarna som inte varit av sådan typ.
Sedan så är skärmen givetvis inte inkluderad i någon av dom jag tittat på.

Ja men det låter bra Tack för förklaringen! Uppskattar alltid sådan info! Och det är sådan som behövs mer av här inne (tydligen)

Som sagt, inte sagt att 550W inte räcker till

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini