Kluven gällande EVGA SuperNOVA 750 G2 eller Cooler Master V550S

Permalänk
Medlem

Kluven gällande EVGA SuperNOVA 750 G2 eller Cooler Master V550S

Skall bygga mig en liten spelburk, inget superfancy men ändå något nytt.

Tänkte dessa komponenter:
CPU: i3-4350 med originalfläkt
Mobo: Asus H81I-PLUS
GFX: Asus R9 280x DirectCU 2 Top
RAM: 2x4GB alt 1x8GB DDR3

Ja och typ 2st 120mm Noctua-fläktar, eventuellt ett sånt färdigt vattenkylningskit på cpu.

Så var det just det där med agget, har idag ett Corsair VX550, oanvänt men det är ju en jäkla massa långa och jobbiga kablar samt att jag vet inte om det pallar med specen ovan så jag har kikat lite på antingen,

https://www.komplett.se/cooler-master-v550s-550w-psu/795282 som reas ut för 399kr alternativt http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul... som skall ha fått bra betyg av Sweclockers, dock så kostar det ju en sisådär 600kr mer.

Mina största krav är väl egentligen att ha en så tyst dator som möjligt men samtidigt kanske inte plöja ner hur många tusen som helst i den men frågan är om det där agget för 399kr kommer orka med min tänkta setup eller kommer det gå på knäna så fläkten kommer gå på maxfart hela tiden? Och då är ju det givna valet att välja EVGA-agget istället då det är kraftigare och mer framtidssäkert förmodar jag?

Kommer kanske grafikkortet väsnas mer än båda aggen?

Permalänk
Medlem

Tjo!

Jag matade in dina komponenter + 1 hdd i Cooler Masters PSU Calculator (Länk!) och den visar ett rekommenderat nätagg på 400w, vilket låter ganska rimligt i mina öron. Så jag tror både ditt orginal agg och V550s skulle klara specen, dock vet jag inte hur tyst de båda är i jämförelse med grafikkortet.

Appropå Supernova så kan du kolla tråden här: Länk!
Mycket bra och tyst agg, antagligen 100-200 watt overkill för systemet.

Hoppas det hjälper något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-pho:

Tjo!

Jag matade in dina komponenter + 1 hdd i Cooler Masters PSU Calculator (Länk!) och den visar ett rekommenderat nätagg på 400w, vilket låter ganska rimligt i mina öron. Så jag tror både ditt orginal agg och V550s skulle klara specen, dock vet jag inte hur tyst de båda är i jämförelse med grafikkortet.

Appropå Supernova så kan du kolla tråden här: Länk!
Mycket bra och tyst agg, antagligen 100-200 watt overkill för systemet.

Hoppas det hjälper något.

hehe overkill.. ja men om EVGA-agget aldrig behöver anstränga sig då skulle man väl isf kunna köra det i det där ECO-läget och alltid ha det i stort sett knäpptyst eller tänker jag fel? Ju kraftigare agg, desto mindre ansträngande är det kanske?

Fortfarande kluven heh, vad hade du gjort? Tack för snabbt svar förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

hehe overkill.. ja men om EVGA-agget aldrig behöver anstränga sig då skulle man väl isf kunna köra det i det där ECO-läget och alltid ha det i stort sett knäpptyst eller tänker jag fel? Ju kraftigare agg, desto mindre ansträngande är det kanske?

Fortfarande kluven heh, vad hade du gjort? Tack för snabbt svar förresten!

OM du har pengarna kör på ett g2, du får 10 års garanti och det kommer inte behöva jobba och i eco mode kommer du aldrig märka av det!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

hehe overkill.. ja men om EVGA-agget aldrig behöver anstränga sig då skulle man väl isf kunna köra det i det där ECO-läget och alltid ha det i stort sett knäpptyst eller tänker jag fel? Ju kraftigare agg, desto mindre ansträngande är det kanske?

Nej det är helt rätt tänkt, ett kraftigare nätagg behöver inte "anstränga" sig mycket för att leverara en effekt långt under dess max. Så ett Supernova i eco läge hade blivit rätt knäpptyst tror jag.

Skrivet av Def_Dog:

Fortfarande kluven heh, vad hade du gjort? Tack för snabbt svar förresten!

Jag hade sovit på saken, kollat upp hur mycket de olika delarna drar för effekt (processor och grafikkort resten är rätt oviktigt) och övervägt om jag ville betala extra för Supernovan.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte G2 750W igår. Du kommer inte ångra dig, vilket nätagg!

Permalänk
Medlem

Ett minus jag kommer på är väl storleken, det är lite större än vanliga agg.

Får sova på saken helt enkelt.

Permalänk

ok om jag lånar tråden lite? jag ska bygga pc paket snart, antingen blir det i7 4790k eller i5 4690k, med antingen nvidia eller radeon kort, (beroende på vad jag får år råd om vad som är bäst för tillvället gällande pris/prestanda) (ex Sapphire r9 290 tri x.
SSD disk har jag redan. Tillkommer chassi mm.
Har också fastnat för EVGA 750 w, men ser att komplett säljer Cooler Master V850 för 990 just idag. vilken ska man köpa då de två kostar lika mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

ok om jag lånar tråden lite? jag ska bygga pc paket snart, antingen blir det i7 4790k eller i5 4690k, med antingen nvidia eller radeon kort, (beroende på vad jag får år råd om vad som är bäst för tillvället gällande pris/prestanda) (ex Sapphire r9 290 tri x.
SSD disk har jag redan. Tillkommer chassi mm.
Har också fastnat för EVGA 750 w, men ser att komplett säljer Cooler Master V850 för 990 just idag. vilken ska man köpa då de två kostar lika mycket?

Båda är högkvalitativa nätagg med 5 års garanti och bra byggkvalitet. Behöver du mer kräm än SuperNOVA kan leverera köp V850 annars går det lika bra vilket som. Om du tänkte uppgradera ditt system med en massa hårddiskar och fler än ett grafikkort kan det vara mer lämpligt med V850. Använd Cooler Masters PSU calculator för att beräkna ungefär vad ditt system kommer dra. Länk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

ok om jag lånar tråden lite? jag ska bygga pc paket snart, antingen blir det i7 4790k eller i5 4690k, med antingen nvidia eller radeon kort, (beroende på vad jag får år råd om vad som är bäst för tillvället gällande pris/prestanda) (ex Sapphire r9 290 tri x.
SSD disk har jag redan. Tillkommer chassi mm.
Har också fastnat för EVGA 750 w, men ser att komplett säljer Cooler Master V850 för 990 just idag. vilken ska man köpa då de två kostar lika mycket?

I det fallet kör på v850, både är förbannat bra rent ut sagt och för vrakpriset 990 så är det inget att tveka på, eller så betalar du 1250 för evga 850, bestäm själv! CM erbjuder 5 års garanti Evga 10 år och de har status att ha bland de bästa garantierna.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Beställde v850 nu, fri frakt och 999 verkar inte helt fel. Förra veckan köpte jag Sandisk Extreme 2 480 GB SSD till mitt datorbygge som växer fram sakta men säkert. det kostade 1495, hyfsat bra pris tyckte jag på den också..
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

ok om jag lånar tråden lite? jag ska bygga pc paket snart, antingen blir det i7 4790k eller i5 4690k, med antingen nvidia eller radeon kort, (beroende på vad jag får år råd om vad som är bäst för tillvället gällande pris/prestanda) (ex Sapphire r9 290 tri x.
SSD disk har jag redan. Tillkommer chassi mm.
Har också fastnat för EVGA 750 w, men ser att komplett säljer Cooler Master V850 för 990 just idag. vilken ska man köpa då de två kostar lika mycket?

CM Vanguard (utan några andra bokstäver) är Seasonic KM3-plattform med fina kondingar och hög byggkvalitet. Det är i princip dött lopp mellan de och EVGA Supernova G2 som är Super Flower Leadex-plattform med lika fina kondingar och samma höga byggkvalitet. Jag skulle _tro_ att CM Vanguard är tystare eftersom de har en fläkt av samma OEM som gör be quiets fläktar, men det är bara en gissning.
Mellan dessa, ta det som ger flest ampere på 12V för pengarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ni som sitter med era EVGA 750watts-agg, hur mycket låter dessa när ni lirar spel?

har nämligen märkt att mitt Corsair VX550 drar igång något överjävligt med fläkten när man lirar i drygt 10 min så jag överväger att köpa EVGA-agget i och med att det är passivt och kraftigare men vill inte lägga ut 1k på något som eventuellt kommer låta lika mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ni som sitter med era EVGA 750watts-agg, hur mycket låter dessa när ni lirar spel?

har nämligen märkt att mitt Corsair VX550 drar igång något överjävligt med fläkten när man lirar i drygt 10 min så jag överväger att köpa EVGA-agget i och med att det är passivt och kraftigare men vill inte lägga ut 1k på något som eventuellt kommer låta lika mycket..

Jag hör inte mitt nätagg alls och jag kör inte på eco läget.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Kika på den här länken om du har svårt att besluta dig http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_G2_750/1.ht...

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Primo Cpu:Intel i7 6900k Moderkort:Asus ROG RAMPAGE V EDITION 10 Ram:4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Grafikkort:Msi Lightning 1080ti Lagring:Samsung 840 Evo 250GB, Intel 520 120GB, WD Caviar Black 1TB, Crucial MX300 750GB Ljud:Asus Essence STX, Essence One Dac PSU:Corsair AX860 OSWindows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishNinja:

Kika på den här länken om du har svårt att besluta dig http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_G2_750/1.ht...

hehe ja nu är jag väl kanske mer kluven på om man ska lägga till 250kr och få ett 850w-agg istället, det kanske låter ännu mindre!