Minska ljudnivån ifrån datorn?

Permalänk

Minska ljudnivån ifrån datorn?

Skaffade nyligen en "ny" dator men jag tycker att den låter för mycket. Är det nätagget eller grafikkortet som låter?

Nätagg: http://img.auctiva.com/imgdata/1/4/5/6/8/4/3/webimg/730069805... 600W Power Supply DPS-650LB , tyvärr den enda som passar min dator

Grafikkort: Asus Radeon R9 280X DirectCU II

Såhär ser datorn ut:

http://imgi.se/image.php?di=NBJX (nätagget är inte den som jag använder nu dock)

Finns det något man kan göra för att det ska bli tystare? : S
Jag antar att det är grafikkortet eftersom ljudnivån blir högre om jag typ spelar ett spel

Permalänk

Med all sannolikhet är det grafikkortet: skaffa ljuddämpat chassi, typ corsair obsidian 550D, eller klä insidan på ditt nuvarande med ljuddämpande mattor - fins att köpa sådana kit för runt 400 pix. Det är nog den mest ekonomiska lösningen. Processorfläktarna kan också låta en hel del: vattenkylning som tex corsair H100i är i regel tystare.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Skrivet av trancedanne:

Skaffade nyligen en "ny" dator men jag tycker att den låter för mycket. Är det nätagget eller grafikkortet som låter?

Nätagg: http://img.auctiva.com/imgdata/1/4/5/6/8/4/3/webimg/730069805... 600W Power Supply DPS-650LB , tyvärr den enda som passar min dator

Grafikkort: Asus Radeon R9 280X DirectCU II

Såhär ser datorn ut:

http://imgi.se/image.php?di=NBJX (nätagget är inte den som jag använder nu dock)

Finns det något man kan göra för att det ska bli tystare? : S
Jag antar att det är grafikkortet eftersom ljudnivån blir högre om jag typ spelar ett spel

En sak du kan testa då är att ladda ned MSI Afterburner och göra din egna fläktkurva för grafikkortet och se om det löser problemet.
Annars kan det vara processorkylaren eller nätaggregatet som låter.

Permalänk
Medlem

Eftersom alla chansar på G-kortet kör jag den udda men som jag tror är felet. Din CPU-fläkt är kass och låter mycket alternativt chassifläkten då det ser ut som att det är ett "Budget-chassi". Har haft det problemet när jag byggt datorer och med tanke på att det är asus så chansarjag på det här med. Mitt Asus g-kort är knäpptyst.

Permalänk
Skrivet av Finurliig:

Med all sannolikhet är det grafikkortet: skaffa ljuddämpat chassi, typ corsair obsidian 550D, eller klä insidan på ditt nuvarande med ljuddämpande mattor - fins att köpa sådana kit för runt 400 pix. Det är nog den mest ekonomiska lösningen. Processorfläktarna kan också låta en hel del: vattenkylning som tex corsair H100i är i regel tystare.

Jag håller inte riktigt med om det du säger.

Ljuddämpning gör att det låter mindre men om du har högljudda komponenter så gör det inte så stor skillnad.

Och sluten vattenkylning som Corsair H100i brukar inte vara tystare än en bra luftkylare.
Om man jämför med de kylare man får med processorn kan det vara bättre,men om man vill ha tysthet och bra kylning så brukar det vara bättre att använda sig av en bra luftkylare eller riktig vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av muli:

Eftersom alla chansar på G-kortet kör jag den udda men som jag tror är felet. Din CPU-fläkt är kass och låter mycket alternativt chassifläkten då det ser ut som att det är ett "Budget-chassi". Har haft det problemet när jag byggt datorer och med tanke på att det är asus så chansarjag på det här med. Mitt Asus g-kort är knäpptyst.

Asus ska ha rätt så bra kylare på sina grafikkort,men jag tänkte att det var lättast att testa och se om det är det som låter.
Möjligen om han har någon fläktstyrning för de andra fläktarna hade det varit lika lätt men det vet jag inte om han har.

Permalänk
Skrivet av trancedanne:

Skaffade nyligen en "ny" dator men jag tycker att den låter för mycket. Är det nätagget eller grafikkortet som låter?

Nätagg: http://img.auctiva.com/imgdata/1/4/5/6/8/4/3/webimg/730069805... 600W Power Supply DPS-650LB , tyvärr den enda som passar min dator

Grafikkort: Asus Radeon R9 280X DirectCU II

Såhär ser datorn ut:

http://imgi.se/image.php?di=NBJX (nätagget är inte den som jag använder nu dock)

Finns det något man kan göra för att det ska bli tystare? : S
Jag antar att det är grafikkortet eftersom ljudnivån blir högre om jag typ spelar ett spel

plocka av sidan och lokalisera vad det är som låter mest och byt kylare/fläkt på det, för ett mer genomförligt svar kolla min gamla halvfärdiga guide.
#12537338

Skrivet av Finurliig:

Med all sannolikhet är det grafikkortet: skaffa ljuddämpat chassi, typ corsair obsidian 550D, eller klä insidan på ditt nuvarande med ljuddämpande mattor - fins att köpa sådana kit för runt 400 pix. Det är nog den mest ekonomiska lösningen. Processorfläktarna kan också låta en hel del: vattenkylning som tex corsair H100i är i regel tystare.

Detta var nog det mest felriktade inlägg jag sett på länge... Att ljuddämpa chassit gör förhållandevis väldigt lite skillnad jämfört med att byta ut fläktar/kylare så det ska alltid vara sista åtgärden. Och en sluten vattenkylning tex H100i är i princip alltid mer högljud än en tornkylare och inget jag skulle rekommenderat till någon, framför allt inte till någon som inte kan överklocka.
Vill du lära dig lite om detta med en tyst dator så kolla även du länken ovan

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Detta var nog det mest felriktade inlägg jag sett på länge... Att ljuddämpa chassit gör förhållandevis väldigt lite skillnad jämfört med att byta ut fläktar/kylare så det ska alltid vara sista åtgärden. Och en sluten vattenkylning tex H100i är i princip alltid mer högljud än en tornkylare och inget jag skulle rekommenderat till någon, framför allt inte till någon som inte kan överklocka.
Vill du lära dig lite om detta med en tyst dator så kolla även du länken ovan

Arrogant besserwissermentalitet undanbedes. Att någon har andra erfarenheter/åsikter än dig betyder inte att de har fel. Lär dig det.

Chassit jag nämnde har jag själv; och jag kan intyga att det har sänkt ljudnivån från relativt låg till knäpptyst vid vanligt kontorsarbete. Och svag susning vid spelande. Därav min rekommendation.

Edit: länk till test där man testade nämnda chassi med decibelmätare, och jämförde med några andra chassin. Resultatet och omdömet talar för sig själv. Länk:http://hexus.net/tech/reviews/chassis/36473-corsair-obsidian-series-550d/?page=6

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk

Tack för svaren allihop, jag hoppas att jag inte behöver köpa nytt chassi, denna dator är en mardröm eftersom HP har sitt eget skit =/

lanbonden: Fantastisk guide, ska sätta mig ner i helgen och lokalisera oljudet

Jag har även problem med min Samsung skärm att det ger ifrån sig ett högfrekvent oljud när den är påslagen. Detta går bort om jag höjer "brightness" ordentligt, men det är fan inte skönt för ögonen. Jag antar att det är kört att fixa det på något annat sätt?