Permalänk
Medlem

Nättagg kablar

Hej jag har ett nätagg där det är 2 st kablar jag ej använder, går det att klippa bort dom helt (självklart isolerar jag kablarna) eller kan det störa ut resten av nättaggets kablar?

Det är en coolermaster dock vet jag ej vad den specifika modellen heter om det har något med saken att göra.

Permalänk
Inaktiv

Självklart så går det att klippa av dom och det kommer fungera.
Det du ska tänka på är att garantin ryker nog om du modifierar kablarna.

edit
Som sagt så ska man isolera kabeln med krympslang eller eltejp.
Låt datorn vara avstängd i 30 minuter med strömkabeln ur innan du klipper, då det kan vara ström kvar i kondensatorn.

Samla alltid på dig tillräckligt med fakta från olika källor innan du börjar hålla på med ström.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha öppnat upp och lött bort dom för att säkerhetsställa att det inte går åt helvete

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Jag skulle ha öppnat upp och lött bort dom för att säkerhetsställa att det inte går åt helvete

ska jag alltså öppna nätagget? tror jag läste att det var svårt att skruva ihop efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

ska jag alltså öppna nätagget? tror jag läste att det var svårt att skruva ihop efteråt.

Det är inte svårt att skruva ihop igen, däremot är garantin 100% förbrukad om du öppnar nätaggregatet.

När jag tagit bort kablar så har jag nöjt mig med att klippa av dem och sätta krympslang på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

ska jag alltså öppna nätagget? tror jag läste att det var svårt att skruva ihop efteråt.

Nej skit i att öppna det. Om något så kommer garantin att ryka då, den saken är säker.
Klipp bort dom delar av kablarna du anser överflödig, så nära närmsta kontakt det bara går.
Sen är det lungt. Vill du vara helt säker, så dra bara ett par varv med eltejp omkring kontakten.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

ska en öppna ett nätagg bör en vara försiktig pga. lagringskondensatorer kan ha otrevliga överraskningar kvar i sig.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

ska en öppna ett nätagg bör en vara försiktig pga. lagringskondensatorer kan ha otrevliga överraskningar kvar i sig.

Lagringskondensator? Ehh, nytt påhittad namn på en kondensator eller?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Jag skulle ha öppnat upp och lött bort dom för att säkerhetsställa att det inte går åt helvete

Så du menar att inget kan gå åt helvete när man öppnar upp det och drar fram lödkolven?
Skulle säga att säkraste sättet för en själv och nätaggregatet är att klippa av en kabel i gången, och sen dra isoleringen så den täcker kardelerna och sen krympslang på.

Men snyggast blir det om man löder bort dem från kretskortet, men kanske inte rekommenderat om man är helt nybörjare när det gäller lödning och inte har en susning om elektronik.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha köpt ett modulärt nätagg på en gång

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Som Rajat sa, köp modulärt.
Om du nu skulle ha tummen mitt i handen och något går fel så gäller varken garanti eller försäkring.
Vore surt om det tog eld eller blev kortslutning och tog med sig något annat i graven.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb