Permalänk
Medlem

SATA strömkabel

Hej

Har planer att byta ut befintliga strömkablar från nätaggregatet till mina hårddiskar.

Då kom frågan upp, varför det bara är 3 till 4 SATA strömkablar på varje medföljande kabel till nätagget. Har det något med att kablarna inte klarar av strömmen som fler hårddiskar genererar? Har nätagget flera slingor kan jag förstå att det vill dela upp kablaget, men mitt nätagg har bara en 12 V slinga.

Jag hade tänkte mig 6-8 stycken på den som jag tillverkar.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk

Antalet kontakter per strömkabel är mer en praktisk grej där man försöker ha någorlunda korta kablar. Man brukar tala om antalet 12Volt strömskenor i nätaggregatet. Numera finns ofta bara en strömskena som klarar väldigt mycket ström och då är det lättare för stora strömförbrukare (grafikkort) att få tillräcklig matning jämfört med förr då varje skena hade begränsat effektuttag. Kör du på med så många kontakter du vill men öka eventuellt kabelarean lite (kopparledarna).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA