Hur länge ska man ladda batteriet första gången?

Permalänk

Hur länge ska man ladda batteriet första gången?

Hej alla Swec!

Jag har just fått min nya mobil (Nokia 5530) och är jätte sugen på att utforska dess effekter!
Som de flesta vet så ska man ALLTID ladda fulla batterier första gången (och gärna mer enligt min "teknikkunnige" morsa (upp till 24h sa hon )

Men hur länge bör man egentligen ladda sin mobil första gången?
Räcker det med fullt batteri eller ska man "overkilla" och ladda 24h?

Tacksam för alla svar!

MVH// Simon

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

Batterierna brukar redan vara laddade när man får dem, så de är bara att använda på stubinen.

Permalänk

Jaha!
Hmmm då ska jag kolla om jag kan starta den!

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

Re: Hur länge ska man ladda batteriet första gången?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korsnas11

Som de flesta vet så ska man ALLTID ladda fulla batterier första gången (och gärna mer enligt min "teknikkunnige" morsa (upp till 24h sa hon )

En sanning med modifikation som gäller Ni-Cd och Ni-Mhbatterier. Har noll och ingen inverkan på de Li-ionbatterier som används i princip all konsumentelektronik idag och de senaste åren.
Ett Li-ionbatteri som varit helt urladdat och sedan legat utan att användas i några månader kan väckas till liv igen med långtidsladdning, men då behövs generellt speciell apparatur.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

man laddar tills mätaren visar fullt.. det är en gammal myt idag att ladda i 24 timmar , finns inga batterier som behöver så länge.

Permalänk
Medlem

fast man kan ju lika bra göra det, för det skadar ju inte att göra det

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar då iaf vilja få igång mobilen så snabbt som möjligt. Så jag laddar den fullt och kör sen. Kan leka med den medan den laddar också

Permalänk
Medlem

Som sagt ingen inverkan på ett mordernt batteri typ li-pol eller li-ion.

Däremot kan batterimätaren i mobilen/laptopen behövas kalibreras om man vill att den ska stämma bättre. Det görs genom full laddning och kanske lite till du vet ju inte om den är riktigt full om mätaren inte stämmer, sen använder du enheten tills den dör sen så borde mätaren stämma bra men det varierar från batteri till batteri. Nya enheter stämmer generellt väldigt bra orginal.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Det finns mätare på nyare mobiler så när det står fulladdad laddas den inte mer.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninotramp
Det finns mätare på nyare mobiler så när det står fulladdad laddas den inte mer.

Beror på telefon, några av mina säger aldrig fulladdad.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug