Nokia Lumia 925 eller LG Nexus 5? [Köpråd]

Permalänk
Inaktiv

Nokia Lumia 925 eller LG Nexus 5? [Köpråd]

Hej!

Sitter här med en riktig beslutsångest, det jag hoppas med den här tråden är att få lite andra tankar om hur jag ska välja ny telefon.

Sitter och undrar om jag ska köpa en Nokia Lumia 925 nu, eller invänta att Nexus 5 går ner i pris till ~3500kr....

Vilken telefon skulle ni ha valt? Det jag anser vara viktigt med den nya telefonen är att den är snabb, har bra kamera och att den ska kunna hänga med i 2år till, både teknikmässigt och hållbarhetsmässigt. Nu sitter jag med en iPhone 4 8GB, har haft den i snart 2 år och känner redan att tekniken har sprungit ifatt den, något jag inte vill ska hända min nya mobil.

Fördelar med Lumian - Bra kamera, även i mörker. Batteritiden. Operativsystemet gillar jag verkligen.
Nackdelar med Lumian - Sämre på "pappret" än Nexus 5. Ska vara långsammare, och skärmen är inte lika högupplöst. Finns inte alla appar som jag använder (Instagram, Snapchat, Lokala bussappen)

Fördelar Nexus 5 - Väldigt bra skärm. Känns som tekniken är mycket nyare = kommer antagligen att ha den längre
Nackdelar Nexus 5 - Troligtvis är batteritiden sämre. Kommer ta några månader innan jag har råd att köpa den.

Hur tycker ni att jag ska göra? Vad är era egna erfarenheter av Lumia och Nexus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Hej!

Sitter här med en riktig beslutsångest, det jag hoppas med den här tråden är att få lite andra tankar om hur jag ska välja ny telefon.

Sitter och undrar om jag ska köpa en Nokia Lumia 925 nu, eller invänta att Nexus 5 går ner i pris till ~3500kr....

Vilken telefon skulle ni ha valt? Det jag anser vara viktigt med den nya telefonen är att den är snabb, har bra kamera och att den ska kunna hänga med i 2år till, både teknikmässigt och hållbarhetsmässigt. Nu sitter jag med en iPhone 4 8GB, har haft den i snart 2 år och känner redan att tekniken har sprungit ifatt den, något jag inte vill ska hända min nya mobil.

Fördelar med Lumian - Bra kamera, även i mörker. Batteritiden. Operativsystemet gillar jag verkligen.
Nackdelar med Lumian - Sämre på "pappret" än Nexus 5. Ska vara långsammare, och skärmen är inte lika högupplöst. Finns inte alla appar som jag använder (Instagram, Snapchat, Lokala bussappen)

Fördelar Nexus 5 - Väldigt bra skärm. Känns som tekniken är mycket nyare = kommer antagligen att ha den längre
Nackdelar Nexus 5 - Troligtvis är batteritiden sämre. Kommer ta några månader innan jag har råd att köpa den.

Hur tycker ni att jag ska göra? Vad är era egna erfarenheter av Lumia och Nexus?

Tjena!

Mitt råd till dig är att gå på en Nexus 5. Jag har tidigare ägt en Nexus 4 och en Nokia 920. Förutom att Windows Phone har dåligt apputbud så har även telefonen katastrofal batteritid. (i mina ögon) Skulle du tex lyssna på spotify offlinelistor så tar batteriet slut inom 2-3 timmar. jämfört med min Nexus 4 som höll från kl 6.30 på morgonen till ca kl 18 när jag kom hem från jobbet. (måste påpeka att jag streamat musik då och inte kört offline listor.)

Jag skulle gått på nexus 5 alla dagar i veckan. 4.4 kitkat ska även vara bättre optimerat än tidigare versioner och det ska tydligen ge bättre batteritid.

Detta är min åsikt av dem erfarenheterna jag har haft.
Mvh Ozmix

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur priskänslig du är, och hur länge du vill vänta. Jag själv velar mellan Nexus 5 och Lumia 929.
Lumia 925 är också extremt utmärkt. WP8 har förbättrats enormt och 8.1 uppdateringen ligger runt hörnet, Februari nästa år.

Men om du orkar vänta lite så skulle jag fundera på att vänta på Lumia 929 först, eftersom den har specs närmare Nexus 5 och du kommer få tag på den i december, ungefär en månad härifrån. Nexus kommer till Sverige i mitten av november, så vi talar inte så lång tid. Dock lär priset bli mer än 3500 kr. Men Nexus 5 kommer kosta 4500 kr ändå.

Om du absolut måste välja mellan båda så skulle jag säga så här:
Nexus 5 vinner på specs.
Lumia vinner på pris, och har ändå väldigt vettiga specs trots allt.

WP8 är som sagt mer flytande/mindre laggigt och har fått mycket mer appstöd men Android är ändå obestriden etta.
WP8 har mycket mindre virus/malware å andra sidan. Android uppdateras oftare.

Så kontentan för mig blir: det beror på priset och timingen. Om du kan betala 4500 kr för en Nexus(32 gigabyte) och kan vänta en månad eller så, så vänta på Lumia 929 och gör sedan ett beslut, dock så skulle Nexus 5 i det läget ha övertaget. Om du inte orkar vänta och priset är av större betydelse så är Lumia 925 en favorit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Nackdelar med Lumian - Sämre på "pappret" än Nexus 5. Ska vara långsammare, och skärmen är inte lika högupplöst. Finns inte alla appar som jag använder (Instagram, Snapchat, Lokala bussappen)

Jag måste ju säga något här då jag äger en Lumia 925 (Men inte någon android telefon, så ta inte det jag säger att Android är sämre)

- Gällande hårdvaru mässiga skillnaden så har jag en viktig fråga: Spelar du mycket på mobilen? Om svaret är Ja så har det väl en stor skillnad men om svaret är nej, så kommer du nog inte märka av mycket då flytet hos Lumian är extremt bra, och kommer vara sålänge inget variereande kommer ut på marknaden

- Som sagt, om du inte spelar så spelar nog inte upplösningen så mycket roll förren mobilerna kan använda den ordentligt (Ja, jag vet att man ser mer per hemsida). På datorer så kan högre upplösning utnyttjas ordentligt genom att ha flera fönster uppe och det märks verkligen av bättre). Note 2 & 3 är nog de enda telefonerna jag kan tänka mig verkligen utnyttjar den höga upplösningen samt skärmstorleken

- Instagram kommer snart, läste om det för ett tag sen. Inte för jag använder den själv. Tror också Snapshat var under utveckling av någon stor apputvecklare. Lokala bussappen kan jag inte svara på men bör väl finnas någon motsvarighet som fungerar

Men mycket är upp till dig, men ville bara ge mitt svar till de negativa sidorna du angav. Men vilket val du än gör så tror jag inte du kommer bli besviken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozmix:

Jag skulle gått på nexus 5 alla dagar i veckan.

Skrivet av Umbrellas:

Det beror lite på hur priskänslig du är, och hur länge du vill vänta. Jag själv velar mellan Nexus 5 och Lumia 929.

Skrivet av Reyintaz:

Spelar du mycket på mobilen?

Tack så mycket för svaren!

Ja Nexus 5 lockar mig rejält, det stora minuset för mig är dock priset. Om det närmar sig 3500 så skulle jag inte tveka en sekund, men i nuläget är det för mycket pengar....

Har faktiskt inte hört talas om Lumia 929, men när jag läser specsen så antar jag att prislappen hamnar runt 5000:-...? Är det säkert att den kommer till Sverige? När?

Spelar i princip ingenting på mobilen, dock vill jag att den ska vara snabb i övrigt - till exempel när jag tar kort osv.

Permalänk
Medlem

Hade Nexus 5:an sålts för sitt rätta pris så hade jag satt den som självklart val. Lite smaksak också, vad tror du att du trivs bäst med?

Nu kan det ju diffa mycket men Nexus 4:an hade inte en suck när det gäller kameran i 920. Det kan vara helt olika klasser, dåligt koll på sådant

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Tack så mycket för svaren!

Ja Nexus 5 lockar mig rejält, det stora minuset för mig är dock priset. Om det närmar sig 3500 så skulle jag inte tveka en sekund, men i nuläget är det för mycket pengar....

Har faktiskt inte hört talas om Lumia 929, men när jag läser specsen så antar jag att prislappen hamnar runt 5000:-...? Är det säkert att den kommer till Sverige? När?

Spelar i princip ingenting på mobilen, dock vill jag att den ska vara snabb i övrigt - till exempel när jag tar kort osv.

Den borde komma till Sverige. Som nämnt i Lumia 929-tråden så kan det finnas en möjlighet att vi får en något annan version som i praktiken är exakt lika (USA fick Lumia 928 och vi fick Lumia 925).
Enligt GSMArena så släpps den väldigt snart i USA.
Källa

Permalänk

Samma dilemma för mig. Kan få en Nexus 5 för 2700 kr, eller en Lumia 925 för 2200 kr via mecenat om jag köper telefonen med Tele 2 Volym student. Rent "bang for the buck" känns ju Nexus 5 given, men jag har alltid velat prova WP, och dessutom tror jag 5" är för stort. Hur ser det ut på appfronten nuförtiden för WP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Samma dilemma för mig. Kan få en Nexus 5 för 2700 kr, eller en Lumia 925 för 2200 kr via mecenat om jag köper telefonen med Tele 2 Volym student. Rent "bang for the buck" känns ju Nexus 5 given, men jag har alltid velat prova WP, och dessutom tror jag 5" är för stort. Hur ser det ut på appfronten nuförtiden för WP?

Det är ju såklart väldigt individuellt men jag saknar inte någon app mer.

Permalänk
Medlem

Svårt val. Jag har en Lumia 925. Det är en bra telefon. Speciellt kameran om du fotar mycket när det är mörkt.. Batteritiden är helt ok, skulle gissa att det är ganska jämnt mellan 925 och Nexus 5 där. Men Nexusen har en större och mer högupplöst skärm samt ligger bättre i handen. Att Nexusen har bättre cpu skulle jag inte bry mig om nämnvärt då WP flyter perfekt på Lumian. Jag skulle låta WP vs. Android avgöra.

Permalänk

Att Nexusen har en mer högupplöst skärm gör ju att den också behöver bättre hårdvara. Så länge det flyter på som du säger är de nog likvärdiga. Jag är inte så intresserad av en 5" display, och eftersom jag vill bort från Android (vill prova något annat) så faller det nog på Nokia. Hoppas jag blir nöjd, kommer vara låst till telefonen i två år