Permalänk
Avstängd

Koaxial till RCA

Hej

Har ett problem, har en digitalbox jag använder HDMI på den fast problemet är att jag inte har några högtalare på TVn eller någon utgång på TVn för ljud så jag måste koppla ljudet direkt från boxern till högtalarna men min förstärkare har ingen "Koaxial digital ljudutgång" (det är bara den ljudutgången boxern har), förstärka har en RCA (röd och vit ljudingång). Finns det någon sladd eller adapter så att man kan lösa problemet?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz| RAM: Kingston 2x2048MB| HDD: WD Caviar® Black 1TB 3,5| ASUS M4A87TD/USB3| PSU: Corsair 650W| GPU: XFX Radeon HD 5770 1GB| OS: Windows 7| Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Vad är det för förstärkare du har?

Permalänk

Har du ingen hörlurs-utgång på tvn heller?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandy24:

Hej

Har ett problem, har en digitalbox jag använder HDMI på den fast problemet är att jag inte har några högtalare på TVn eller någon utgång på TVn för ljud så jag måste koppla ljudet direkt från boxern till högtalarna men min förstärkare har ingen "Koaxial digital ljudutgång" (det är bara den ljudutgången boxern har), förstärka har en RCA (röd och vit ljudingång). Finns det någon sladd eller adapter så att man kan lösa problemet?

Det låter som om din förstärkare bara har analog v/h inngång, exact vilka utgånger finns på din boxer, finns det till ex. scart kan du få analogt ljud ut därifrån.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandy24:

Hej

Har ett problem, har en digitalbox jag använder HDMI på den fast problemet är att jag inte har några högtalare på TVn eller någon utgång på TVn för ljud så jag måste koppla ljudet direkt från boxern till högtalarna men min förstärkare har ingen "Koaxial digital ljudutgång" (det är bara den ljudutgången boxern har), förstärka har en RCA (röd och vit ljudingång). Finns det någon sladd eller adapter så att man kan lösa problemet?

Men min förstärkare har ingen "Koaxial digital ljudUTgång"

Hur ska ljudet komma IN då???

I övrigt så behöver du helt enkelt en D/A-converter.
http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/tillbehor/200_ge...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roosterx:

Det låter som om din förstärkare bara har analog v/h inngång, exact vilka utgånger finns på din boxer, finns det till ex. scart kan du få analogt ljud ut därifrån.

Ja förstärkaren har bara analog v/h ingång utgångar på boxern är scart. hdmi och koaxial

Skrivet av AntiSmidig:

Har du ingen hörlurs-utgång på tvn heller?

nej det finns det inte.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz| RAM: Kingston 2x2048MB| HDD: WD Caviar® Black 1TB 3,5| ASUS M4A87TD/USB3| PSU: Corsair 650W| GPU: XFX Radeon HD 5770 1GB| OS: Windows 7| Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Vad menar du ska jag bara använda scart och inte hdmi?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz| RAM: Kingston 2x2048MB| HDD: WD Caviar® Black 1TB 3,5| ASUS M4A87TD/USB3| PSU: Corsair 650W| GPU: XFX Radeon HD 5770 1GB| OS: Windows 7| Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Den adaptern som Oyegie länkade, är vad du behöver. Du kopplar digital kabel mellan boxen och sedan till adaptern, i adaptern kopplar du rca kabel vidare till förstärkaren. Svårare än så skall det inte vara. Finns säkert andra alternativ som kanske kostar mindre, om du letar på nätet, däremot så har ju föregående medlem postat en länk, som hjälp.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna använda en sån här mellan boxen och stereoförstärkaren: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha provat Hardware guy's förslag först, billigast och borde funka, då får du RCA till RCA

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Jag skulle ha provat Hardware guy's förslag först, billigast och borde funka, då får du RCA till RCA

Jag har ganska dåliga erfarenheter av att plocka ut ljudet från scart, brukar brusa och ha sig.Beror väl antagligen på hur det är kopplat och designat bakom scartkontakten.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Har testat med adapterkabel från TVns scart till förstärkaren,funkar ok även om det är lite låg utnivå och lite störningar.