Permalänk
Medlem

Lära sig om HiFi

Såhär på fredagskvällen blev jag sugen på att luska lite mer kring HiFi-anläggningar och vad som skulle passa bra för mig att inhandla i framtiden.
Jag har ett intresse av att lyssna på vinyl och mest rock/hårdrock, men tänker mig att vid köp av en anläggning ska den även användas för att se film på. Ljudet skulle jag dock i första hand optimera mot min musiksmak, sen om systemet inte är fullt lika bra för film är helt okej (jag är inte audiofil... än )

Kan någon kunnig vara snäll och länka till någon bra sida där man kan läsa lite om HiFi-basics och gärna lite därtill? Har försökt googla och youtube:a men har inte hittat riktigt nån sida som förklarar allt från grunden om vilken utrustning man ska ha, varför, och vad som gör den utrustningen bra. Det är verkligen en djungel med högtalare, förstärkare och allt annat som finns, jag känner att det är svårt att veta i vilken ände man ska börja lära sig och nysta upp det hela.

Jag siktar på att så småning om ha en budget på allt mellan 30 000-60 000kr att lägga på en anläggning, men först vill jag lära mig mer om marknaden. Förstår också att man givetvis ska in på någon butik och lyssna på utrustningen, men det blir ett senare steg!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Gällande skivspelare kan du ju kika på thorens,där kan du även kolla beg och spara en del pengar,kika på tex hifimagasinet.
Att lära sig allt om hifipryttlar tar tid,jag själv är lite kunnig men kan bara en bråkdel av alla gamla hifirävar som har levt ända sen 70talet.

För 60k kan du få ett bra system men det är svårt att ge rekommendationer då det finns hundratals högtalare,stärkare osv som är bra,i slutändan är det ändå dina öron som avgör.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en kombinerad hifi-och hemmabioanläggning med surroundljud. En vanlig intergrerad förstärkare består av försteg (ljudbehandlare) och slutsteg (som gör själva förstärkandet). I hemmabioanläggningar använder man en hemmabioreceiver som är en integrerad förstärkare med flera slutsteg inkorporerade, eftersom man vill kunna driva flera högtalare och få surroundljud. Subwoofern (bashögtalare) har oftast eget slutsteg (aktiv), men passiva subwoofrar finns också som man får koppla in ett slutsteg till själv.

Många köper bara en receiver , högtalare (2 fronthögtalare, center, 2 surround bak samt en aktiv subwoofer; 5.1-system) samt en bluerayspelare/och eller mediaspelare (för film på hårddisk).

Ett utökat system har istället två subwoofrar, bakre surround eller ett par extra små högtalare fram (7.2-system).

Nackdelen med många recievrar är att de är för klena för att driva alla högtalarna riktigt bra, särskilt för de ofta större fronthögtalarna som ju är dem man använder när man bara lyssnar på musik. Då kan man koppla in ett separat slutsteg för dessa OM receivern har s.k pre-out för dem.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Rekordmedlem

Den svenska hifisite som håller högst nivå är www.faktiskt.se
Vill du få en seriös tidning och möjlighet att gå på olika aktiviteter så finns LTS http://www.lts.a.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vinyl behöver oftast en egen förstärkare (RIAA-förstärkare) som förstärker upp den svaga vinylsignalen innan den går in i försteget på receivern. Förr så var det inte helt ovanligt att receivrar har inbyggd riaa-förstärkare, men numera är det mer sällsynt.

Har man inte mycket pengar är det bäst att leta efter en bra beg. vinylspelare, det får ofta hitta bra riaa och pickuper med begagnat. De forum jag listade har säljavdelningar och http://www.hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=1 är också bra.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Hjälpsam

gäller verkligen att tänka till före, jag tillhör dom som just sålt av allt i systemet o köpt nytt.
lite gör om gör rätt:)

Jag hade under många år byggt upp ett 2-kanals system i flera hundratusen klassen o försökte kombinera hifi o hembio i samma system med halvbra resultat o kompromisser..

Idag har jag ett rent hembio system o ett 2-kanals hörlurs system i absolut topklass till 2-kanals lyssning.

Så tänk till HUR du lyssnar o hur exakt du vill ha det INNAN kör....det blir dyrt annars, tro mig

Permalänk
Medlem

Det går göra ett bra kombinerat hemmabio och hifisystem. För film har jag WD live mediaspelare och blurayspelare kopplade till en relativt billig reciever. Recievern driver center-, surround- och bakre surround-högtalare (de bakre används sällan), medan signalen till fronthögtalarna tas ut via pre-out på recievern sen in i mitt hififörsteg för att sen drivas av det separata hifislutsteget. Jag får se till att hififörsteget har den volym inställd som den hade när jag mätte in systemet.

För hifi så används bara hififörsteg och slutsteg tillsammans med en Logitech touch mediaspelare+separat DAC, så där är inte recievern inblandad. Detta blir dock oftast en dyr lösning, billigare och enklare är om man köper en bra receiver och har allt kopplat till den+ev. ett separat slutsteg till fronthögtalarna.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Hjälpsam

Visst går det men i mitt fal blev det ohållbart dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det går göra ett bra kombinerat hemmabio och hifisystem. För film har jag WD live mediaspelare och blurayspelare kopplade till en relativt billig reciever. Recievern driver center-, surround- och bakre surround-högtalare (de bakre används sällan), medan signalen till fronthögtalarna tas ut via pre-out på recievern sen in i mitt hififörsteg för att sen drivas av det separata hifislutsteget. Jag får se till att hififörsteget har den volym inställd som den hade när jag mätte in systemet.

För hifi så används bara hififörsteg och slutsteg tillsammans med en Logitech touch mediaspelare+separat DAC, så där är inte recievern inblandad. Detta blir dock oftast en dyr lösning, billigare och enklare är om man köper en bra receiver och har allt kopplat till den+ev. ett separat slutsteg till fronthögtalarna.

Vad har du för 2-kanalsförsteg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mcintosh c46, hur så?
Det fungera ju att koppla in frontarna mha pre-out till en integrerad förstärkare med, det måste inte vara ett rent slutsteg.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Tack för en hel del bra svar, har skrivit i annat forum nu också där det kanske är lite högre koncentration av Hi-Fi-gurus.
Har ni någon uppfattning om hur hög kvalitet man kan uppnå genom DIY-byggen jämfört med dyra system? Tycker att det är väldigt kul med lite hantverk och egna projekt och skulle gärna kunna tänka mig att bygga ihop något själv så småning om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Tack för en hel del bra svar, har skrivit i annat forum nu också där det kanske är lite högre koncentration av Hi-Fi-gurus.
Har ni någon uppfattning om hur hög kvalitet man kan uppnå genom DIY-byggen jämfört med dyra system? Tycker att det är väldigt kul med lite hantverk och egna projekt och skulle gärna kunna tänka mig att bygga ihop något själv så småning om

DIY är säkert kul men väldigt svårt att konkurrera mot serietillverkare prylar,däremot aktiv subwoofer kan vara värt att bygga eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

DIY är säkert kul men väldigt svårt att konkurrera mot serietillverkare prylar,däremot aktiv subwoofer kan vara värt att bygga eget.

Det låter verkligen som ett kul projekt, då kan man ju även se till att den går att vrida upp till 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Tack för en hel del bra svar, har skrivit i annat forum nu också där det kanske är lite högre koncentration av Hi-Fi-gurus.
Har ni någon uppfattning om hur hög kvalitet man kan uppnå genom DIY-byggen jämfört med dyra system? Tycker att det är väldigt kul med lite hantverk och egna projekt och skulle gärna kunna tänka mig att bygga ihop något själv så småning om

Det beror på budgeten och hur noggrann du är, rimligt billiga system är mycket prisvärda färdiga och svåra att bygga bättre så undvik byggen för 3-5000 för där är marknaden väldigt prispressad, med en mer seriös budget för bygget säg 20-50 000kr för delar är det ofta bättre att bygga själv om man har kunskapen och när det gäller dyrare system är de nästan "hembygggen" även om du köper dem färdiga eftersom serierna ofta är relativt låga.

När det gäller basar så finns det knappt några färdiga som är bra så där är det ljudmässigt för det mesta bättre att bygga själv.
Det finns även mellanting där du bygger efter ritning med icke standardkomponenter som INO och det sänker priset rejält om du ser till hur systemen presterar.
Och ibland förekommer det gruppköp på specialdelar för byggen via forum, det brukar behövas kanske 2000 enheter för att få vettig ekonomi i ett projekt som använder egna delar men det går att beställa mindre antal också eller modifiera en färdig komponent.
Vill du skaffa kunskapen/utrustningen så bygg, vill du inte skaffa kunskap kan det funka att bygga efter ritning.
Vill du bara snabbt ha nåt färdig resultat köp färdigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Såhär på fredagskvällen blev jag sugen på att luska lite mer kring HiFi-anläggningar och vad som skulle passa bra för mig att inhandla i framtiden.
Jag har ett intresse av att lyssna på vinyl och mest rock/hårdrock, men tänker mig att vid köp av en anläggning ska den även användas för att se film på. Ljudet skulle jag dock i första hand optimera mot min musiksmak, sen om systemet inte är fullt lika bra för film är helt okej (jag är inte audiofil... än )

Kan någon kunnig vara snäll och länka till någon bra sida där man kan läsa lite om HiFi-basics och gärna lite därtill? Har försökt googla och youtube:a men har inte hittat riktigt nån sida som förklarar allt från grunden om vilken utrustning man ska ha, varför, och vad som gör den utrustningen bra. Det är verkligen en djungel med högtalare, förstärkare och allt annat som finns, jag känner att det är svårt att veta i vilken ände man ska börja lära sig och nysta upp det hela.

Jag siktar på att så småning om ha en budget på allt mellan 30 000-60 000kr att lägga på en anläggning, men först vill jag lära mig mer om marknaden. Förstår också att man givetvis ska in på någon butik och lyssna på utrustningen, men det blir ett senare steg!

Dold text

Gå in på Hifiklubben.se och registrera dig på deras nyhetsbrev. Du får massvis med bra erbjudanden men de har även ofta träffar i sina butiker på kvällar där de visar upp lite mer exklusivare prylar som de har inne tillfälligt. Mycket trevligt och lärorikt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Mcintosh c46, hur så?
Det fungera ju att koppla in frontarna mha pre-out till en integrerad förstärkare med, det måste inte vara ett rent slutsteg.

Jag planerar att göra så inom en viss framtid, så jag var bara lite nyfiken. Dock i heeelt annan prisklass än dig, så det var inte så relaterbart. Drömmen är att hitta en beg. Cambridge Azur 750a eller något dylikt och koppla en väldigt billig surround-receiver till det, alltså fokusera på stereo.
Ursäkta off topic.

Permalänk

Jag kommer följa tråden och ge dig lite tips och råd om vart du ska lägga pengarna på. Kan även peka ut ett antal olika alternativ till dig. Jag ber att få återkomma i tråden då ungarna ska i säng nu.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag kommer följa tråden och ge dig lite tips och råd om vart du ska lägga pengarna på. Kan även peka ut ett antal olika alternativ till dig. Jag ber att få återkomma i tråden då ungarna ska i säng nu.

Goda råd mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Är det förresten någon här som provat bygga en stärkare själv? Blev lite sugen på att försöka pilla ihop en rörförstärkare själv att ha som första stärkare till ett stereosystem innan jag öppnar plånboken mer senare

Permalänk
Medlem

Har man en riktig stor budget kan det vara värt att bygga eget om man har lite kunskap ,samma sak gäller högtalare utom subwoofrar då som gärna får vara DIY,har man bara tex 5lakan är det knappast lönt bättre att köpa färdigt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Har man en riktig stor budget kan det vara värt att bygga eget om man har lite kunskap ,samma sak gäller högtalare utom subwoofrar då som gärna får vara DIY,har man bara tex 5lakan är det knappast lönt bättre att köpa färdigt då.

Jag håller på mycket med hantverk och tycker att det är roligt, men har däremot inte superkoll på elektronik och hur förstärkare och högtalare fungerar i allmänhet (våglängder, resonanser osv.). Det känns som att det krävs många års erfarenhet för att fixa såna byggen bra om man inte köper färdiga kit?

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du bygga förstärkare så kör med byggsatser snarare än egna konstruktioner och tänk på att transformatorerna är rätt dyra vid rörbyggen, de driver även upp fraktpriserna så det finns inte så många kineskit heller, dessutom görs nog världens bästa trafosar i Sverige, Lundahl http://www.lundahl.se/

Ska du bygga nått rimligt billigt som är bra så kolla på Gainclone byggen, det finns en del om du söker runt .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Den svenska hifisite som håller högst nivå är www.faktiskt.se
Vill du få en seriös tidning och möjlighet att gå på olika aktiviteter så finns LTS http://www.lts.a.se/

väldigt OT men tycker du verkligen faktiskt.se håller hög nivå?

Jag skulle kalla mig ganska aktiv på många olika forum runt om i världen inom många områden o faktiskt är det ÄNDA forumet någonsin jag lämnat...blev nästan chockad av bemötandet där

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

väldigt OT men tycker du verkligen faktiskt.se håller hög nivå?

Jag skulle kalla mig ganska aktiv på många olika forum runt om i världen inom många områden o faktiskt är det ÄNDA forumet någonsin jag lämnat...blev nästan chockad av bemötandet där

Vilka forum skulle du rekommendera att bli medlem i för HiFi?

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Faktiskt är mycket mer fakta och fysik än andra forum, ska man in där bör man inte tycka något utan att ha belägg för det, det är mer likt datorforum än de andra subjektiva forumen där folk tycker en massa och diskuterar istället för att se på verkliga egenskaper.
Det handlar om korrekt ljudåtergivning snarare än att nå en angenäm återgivning genom att färga ljudsystemet, vissa kan inte skilja på låta rätt och låta bra och det är det som är hifins stora problem och det som driver på ormoljeförsäljarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Faktiskt är mycket mer fakta och fysik än andra forum, ska man in där bör man inte tycka något utan att ha belägg för det, det är mer likt datorforum än de andra subjektiva forumen där folk tycker en massa och diskuterar istället för att se på verkliga egenskaper.
Det handlar om korrekt ljudåtergivning snarare än att nå en angenäm återgivning genom att färga ljudsystemet, vissa kan inte skilja på låta rätt och låta bra och det är det som är hifins stora problem och det som driver på ormoljeförsäljarna.

Skall man va där bör man tycka "rätt" enligt dom..i mitt fall ville jag inte köpa en ino högtalare o blev rent av utmobbad ur tråden....så nej tack

Säger inte att det inte finns grym kunskap där, problemet är hur många med denna kunskap bemöter oliktyckande....tyvärr börjar även minhembio gå åt detta håll med dålig stämmning o "namnkallande" i trådarna...

Trådar med ämnen som olika kablar o "förstärkare låter lika" startas med enda mål att provocera...moderatorerna på minhembio låser många användare men dom kommer tillbaka med annat namn.

Men jag skall sluta gå OT nu för vet att jag inte kan "vinna" denna argumentation

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

väldigt OT men tycker du verkligen faktiskt.se håller hög nivå?

Jag skulle kalla mig ganska aktiv på många olika forum runt om i världen inom många områden o faktiskt är det ÄNDA forumet någonsin jag lämnat...blev nästan chockad av bemötandet där

hehe faktiskt min första tanke också, faktiskt.se hög nivå? Som en sekt, alla tycker lika, klart alla som är där tycker det är bra. Alla ser vi saker och ting olika...

Jag kanske är en smula "färgad" dock, då jag är mod på MHB.

För att tillföra något till tråden:
Att lära sig om HiFi gör man genom att testa och lyssna med egna öron.
Att "läsa" sig till HiFi är enligt mig fel väg att gå.

Vill du läsa och lära dig om hur ljud fungerar så är det en annan sak.

Musik och ljudupplevelser är något man "växer med".
Börja enkelt och börja vandra uppåt på "stegen", allt eftersom du blir mer kräsen, för det är vad det handlar om.

Finns liksom ingen vits eller ens glädje i att börja storskaligt med t.ex ett par Sonus Faber och dyr elektronik.
Det är resan dit som är rolig och under resans gång lär du dig.

Kan låta löjligt kanske?
Men min "resa" började med ett par mycket enkla högtalare från Creative, vidare mot "riktiga" golvare(låg budget) osv
Några golvhögtalare och förstärkare senare så har min resa avstannat, då jag dels känner mig "nöjd" just nu men också p.g.a att jag har fått barn och det lilla livet kräver pengar.

Något som jag kan tipsa dig att läsa om är rumsakustik.
Där finns det mycket att lära sig och förstå, förstår man det kan t.om billiga högtalare låta riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

hehe faktiskt min första tanke också, faktiskt.se hög nivå? Som en sekt, alla tycker lika, klart alla som är där tycker det är bra. Alla ser vi saker och ting olika...

Jag kanske är en smula "färgad" dock, då jag är mod på MHB.

För att tillföra något till tråden:
Att lära sig om HiFi gör man genom att testa och lyssna med egna öron.
Att "läsa" sig till HiFi är enligt mig fel väg att gå.

Vill du läsa och lära dig om hur ljud fungerar så är det en annan sak.

Musik och ljudupplevelser är något man "växer med".
Börja enkelt och börja vandra uppåt på "stegen", allt eftersom du blir mer kräsen, för det är vad det handlar om.

Finns liksom ingen vits eller ens glädje i att börja storskaligt med t.ex ett par Sonus Faber och dyr elektronik.
Det är resan dit som är rolig och under resans gång lär du dig.

Kan låta löjligt kanske?
Men min "resa" började med ett par mycket enkla högtalare från Creative, vidare mot "riktiga" golvare(låg budget) osv
Några golvhögtalare och förstärkare senare så har min resa avstannat, då jag dels känner mig "nöjd" just nu men också p.g.a att jag har fått barn och det lilla livet kräver pengar.

Något som jag kan tipsa dig att läsa om är rumsakustik.
Där finns det mycket att lära sig och förstå, förstår man det kan t.om billiga högtalare låta riktigt bra.

Jag vill med hjälp av den här tråden i första hand få grepp om all den teknik och utrustning som finns att använda i HiFi-anläggningar. Givetvis kan jag inte läsa mig till vad som är bra ljud för mig, men jag skulle vilja reda ut en massa begrepp och användningsområden för tekniska prylar. Det verkar vara svårt att hitta någon sida som sammanfattar alla grejer lite kortfattat (nu har jag inte hunnit läsa tidigare talares länkar helt, så det är möjligt att det finns något där).