Får ej mitt 5.1 system att fungera till TV.

Permalänk
Medlem

Får ej mitt 5.1 system att fungera till TV.

Hej sweclockare, det är så här att jag har köpt ett 5.1 hemmabiosystem till min TV som jag ej får att fungera. Det jag inte får att fungera är att få ljud i mitt surround system från mina kanaler. Det jag har provat att göra är att först söka på internet efter folk som har liknande problem och i de största fallen så saknades en optisk ljudkabel. Så jag gick idag till kjell och company för att köpa en sådan( http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl... ). Efter jag har följt alla råd och tips folk har skrivit på internet så får jag det forfarande inte att fungera.

Min tv. LGPZ250N
Mitt nya 5.1 system Andersson BYH 2.6 http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hembio/med-blu-r...

Visa signatur

[CORSAIR GS700] [Z68X-UD3H-B3] [i5-3770k] [CORSAIR H60] [Asus 770] [CORSAIR 8GB DDR3 XMS3] [180 GB SSD]

[Logitech G930] [Logitech G710+] [NAOS 5000] [Define R4] [7 Pro x64]

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat in den?

ställt in på tvn att den skall skicka ljud på digtal ut? ställt in förstärkaren att ta in signal ifrån digital in?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

HDMI från förstärkaren till TVn . Sen från tvn har jag digital out till digital in på förstärkaren. Gällande tv så har jag ändrat att digital ljud "AUTO" och förstärkare Digital in "PCM"

Visa signatur

[CORSAIR GS700] [Z68X-UD3H-B3] [i5-3770k] [CORSAIR H60] [Asus 770] [CORSAIR 8GB DDR3 XMS3] [180 GB SSD]

[Logitech G930] [Logitech G710+] [NAOS 5000] [Define R4] [7 Pro x64]

Permalänk
Medlem

OKej så TILL teven är det HDMI för bild antar jag, sen UT ifrån teven till förstärkaren digital S/PDIF kabel? får du bild och ljud om du kör film?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

OKej så TILL teven är det HDMI för bild antar jag, sen UT ifrån teven till förstärkaren digital S/PDIF kabel? får du bild och ljud om du kör film?

Stämmer bra. Japp får riktigt bra ljud när jag kör film ja.

Visa signatur

[CORSAIR GS700] [Z68X-UD3H-B3] [i5-3770k] [CORSAIR H60] [Asus 770] [CORSAIR 8GB DDR3 XMS3] [180 GB SSD]

[Logitech G930] [Logitech G710+] [NAOS 5000] [Define R4] [7 Pro x64]

Permalänk
Medlem

Vad är det för något du spelar? Kommer det ljud ur några av högtalarna?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad är det för något du spelar? Kommer det ljud ur några av högtalarna?

Satte på die hard 4.0 och ja. det kommer ljud från alla högtalarna.

Visa signatur

[CORSAIR GS700] [Z68X-UD3H-B3] [i5-3770k] [CORSAIR H60] [Asus 770] [CORSAIR 8GB DDR3 XMS3] [180 GB SSD]

[Logitech G930] [Logitech G710+] [NAOS 5000] [Define R4] [7 Pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satv:

Satte på die hard 4.0 och ja. det kommer ljud från alla högtalarna.

men inte från någon när du tittar på teven?

Skrivet av Satv:

HDMI från förstärkaren till TVn . Sen från tvn har jag digital out till digital in på förstärkaren. G

varför har du hdmi mellan förstärkare och tv när du redan har ljudet via optisk däremellan?

Btw när du kollar på die hard, är det via en dvd-spelare eller något? Hur har du kopplat den?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

men inte från någon när du tittar på teven?

varför har du hdmi mellan förstärkare och tv när du redan har ljudet via optisk däremellan?

Btw när du kollar på die hard, är det via en dvd-spelare eller något? Hur har du kopplat den?

Det är från en dvd spelare ja. för jag prövade först med HDMI och sen läste jag på internet och då löste det sig för de flesta med optisk.

Saken är att jag kör tv kanalerna med en modul rakt in i tven och inte via en boxer.

Visa signatur

[CORSAIR GS700] [Z68X-UD3H-B3] [i5-3770k] [CORSAIR H60] [Asus 770] [CORSAIR 8GB DDR3 XMS3] [180 GB SSD]

[Logitech G930] [Logitech G710+] [NAOS 5000] [Define R4] [7 Pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satv:

Det är från en dvd spelare ja. för jag prövade först med HDMI och sen läste jag på internet och då löste det sig för de flesta med optisk.

Saken är att jag kör tv kanalerna med en modul rakt in i tven och inte via en boxer.

Jag har för mig att jag har en optisk mellan tv och förstärkare som gör så att allt ljud som skickas till teven oavsett källa skickas vidare från tv till förstärkare och spelas i surroundanläggningen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Ändrar du källa på förstärkaren då när du ser på TV?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Avstängd

Du menar att du inte får 5.1 när du tittar på vanliga tv-kanaler ?

Endast ett fåtal kanaler kör multkanalljud, SVT1,2 CMore och Viasat Film är några av dom, och då är det bara till vissa program samt att man ofta måste in och aktiv välja den öjudkällan i tv'n.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Satv:

Det är från en dvd spelare ja. för jag prövade först med HDMI och sen läste jag på internet och då löste det sig för de flesta med optisk.

Är DVDn kopplad direkt till förstärkaren via HDMI eller? Jag förstår inte riktigt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Är det vanliga TV kanaler du inte får ljud på eller vad menar du?
För i ett surround system så får du inte ljud på alla högtalare när inte källan kör surround.
Och det gör inte vanliga icke hd kanaler allt som oftast.

Får du ljud bara i 2 högtalare eller inga alls när du kör TV kanaler?
Och är det just TV kanalerna du är ute efter ljud på?`
Kolla en extra gång att du ändrat rätt i inställningarna på TVn att den ska skicka ljudet via S/PDIF ut.
Och att du har på rätt kanal på förstärkaren. Samt att du kopplat S/PDIF kabeln i en IN port på förstärkaren och inte råkat koppla den i en UT port.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Är det vanliga TV kanaler du inte får ljud på eller vad menar du?
För i ett surround system så får du inte ljud på alla högtalare när inte källan kör surround.
Och det gör inte vanliga icke hd kanaler allt som oftast.

Får du ljud bara i 2 högtalare eller inga alls när du kör TV kanaler?
Och är det just TV kanalerna du är ute efter ljud på?`
Kolla en extra gång att du ändrat rätt i inställningarna på TVn att den ska skicka ljudet via S/PDIF ut.
Och att du har på rätt kanal på förstärkaren. Samt att du kopplat S/PDIF kabeln i en IN port på förstärkaren och inte råkat koppla den i en UT port.

Jo exakt så är det att jag försöker få ljud från tv kanalerna till mitt Andersson. Just nu så får jag inget ljud varken i fronter högtalarna eller i bakre. Jag har även prövat att ändra inställningarna på tvn och prövat olika ljudformat som dolby digital och dolby digital+. har även dubbelkollat så att S/PDIF sitter i en UT port i tvn och IN port på förstärkaren. Det jag har upptäckt är att inställningarna på förstärkaren så finns det ingen in port på mjukvaran men kabeln sitter i en IN port. Dessvärre så fick jag inte med en manual till mitt Andersson samt att jag ej hittar manual på internet.

Visa signatur

[CORSAIR GS700] [Z68X-UD3H-B3] [i5-3770k] [CORSAIR H60] [Asus 770] [CORSAIR 8GB DDR3 XMS3] [180 GB SSD]

[Logitech G930] [Logitech G710+] [NAOS 5000] [Define R4] [7 Pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satv:

Jo exakt så är det att jag försöker få ljud från tv kanalerna till mitt Andersson. Just nu så får jag inget ljud varken i fronter högtalarna eller i bakre. Jag har även prövat att ändra inställningarna på tvn och prövat olika ljudformat som dolby digital och dolby digital+. har även dubbelkollat så att S/PDIF sitter i en UT port i tvn och IN port på förstärkaren. Det jag har upptäckt är att inställningarna på förstärkaren så finns det ingen in port på mjukvaran men kabeln sitter i en IN port. Dessvärre så fick jag inte med en manual till mitt Andersson samt att jag ej hittar manual på internet.

Jag hade en Anderssonförstärkare för många år sedan, där var man tvungen att välja på förstärkaren att ljudet kommer ifrån spdif.

Så här var det ungefär för mig:

TV/VCR/GAME/RADIO. När jag stod på tv då så fick jag trycka på en knapp på förstärkaren att den skulle ta ljudet ifrån spdif. Det behövdes bara göras en gång.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd

Gör klart för dig att du assignat rätt digital in till TV-källan på förstärkaren. Också värt att tänka på: Det är inte säkert din tv klarar av och downsampla en ljudkodning i DTS-HD eller DD THD till vanlig DTS och DD. En toslinkkabel klarar inte av att skicka den bandbredden. Detta kommer resultera i att du får ut vanlig stereo när du kollar på blu-rayfilm. Vilket kanske inte är så trevligt. Detta löser sig via ytterligare en toslink-kabel från blurayspelaren direkt till förstärkaren. Möjligtvis på ingång 2 (CD).
Eller så lägger du lite mer pengar nästa gång och köper en riktig hemmabioförstärkare med hdmiväxel. lycka till! - L

Edit:
Ditt system stödjer varken Dolby Digital eller DTS. Grattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

Gör klart för dig att du assignat rätt digital in till TV-källan på förstärkaren. Också värt att tänka på: Det är inte säkert din tv klarar av och downsampla en ljudkodning i DTS-HD eller DD THD till vanlig DTS och DD. En toslinkkabel klarar inte av att skicka den bandbredden. Detta kommer resultera i att du får ut vanlig stereo när du kollar på blu-rayfilm. Vilket kanske inte är så trevligt. Detta löser sig via ytterligare en toslink-kabel från blurayspelaren direkt till förstärkaren. Möjligtvis på ingång 2 (CD).
Eller så lägger du lite mer pengar nästa gång och köper en riktig hemmabioförstärkare med hdmiväxel. lycka till! - L

Tror att jag ska lämna tillbaka det och köpa en soundbar istället.

Visa signatur

[CORSAIR GS700] [Z68X-UD3H-B3] [i5-3770k] [CORSAIR H60] [Asus 770] [CORSAIR 8GB DDR3 XMS3] [180 GB SSD]

[Logitech G930] [Logitech G710+] [NAOS 5000] [Define R4] [7 Pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Satv:

Tror att jag ska lämna tillbaka det och köpa en soundbar istället.

Tycker jag låter som en ganska bra idé, om du väl reflekterar över det. Jag jobbar själv inom AV-branchen och tog fram en produkt till en kund som ville ha ett smart och smäckt soundbarsystem. Vad jag kunde komma fram till så skulle jag kunna passa på och tipsa om Yamahas YHT-S401. Stödjer alla format up to date, trådlös sub och verkar låta okay. Inte lyssnat på den men vad andra säger så verkar det vara något att kolla närmre på. Komplettera med valfria högtalarpar och och få riktigt 5.1! Ska du ha det mestadels musik! och inte film, finns det många som föreslår sonos soundbar. Om du är prismedveten skulle jag säga att det är bättre att komplettera med en sonos connect till ett system som Yamahas. - L

Yamaha + sub + connect + surround = 3990 + 3000 + ? kr

Sonos + sub + surround = 6000 + 6000 + 4800 kr

Sonos saknar växel för hdmi och DTS-dekodning och ARC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

Tycker jag låter som en ganska bra idé, om du väl reflekterar över det. Jag jobbar själv inom AV-branchen och tog fram en produkt till en kund som ville ha ett smart och smäckt soundbarsystem. Vad jag kunde komma fram till så skulle jag kunna passa på och tipsa om Yamahas YHT-S401. Stödjer alla format up to date, trådlös sub och verkar låta okay. Inte lyssnat på den men vad andra säger så verkar det vara något att kolla närmre på. Komplettera med valfria högtalarpar och och få riktigt 5.1! Ska du ha det mestadels musik! och inte film, finns det många som föreslår sonos soundbar. Om du är prismedveten skulle jag säga att det är bättre att komplettera med en sonos connect till ett system som Yamahas. - L

Yamaha + sub + connect + surround = 3990 + 3000 + ? kr

Sonos + sub + surround = 6000 + 6000 + 4800 kr

Sonos saknar växel för hdmi och DTS-dekodning och ARC!

Här är några jag har tittat på: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hembio/soundbar-...
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hembio/soundbar-...

Visa signatur

[CORSAIR GS700] [Z68X-UD3H-B3] [i5-3770k] [CORSAIR H60] [Asus 770] [CORSAIR 8GB DDR3 XMS3] [180 GB SSD]

[Logitech G930] [Logitech G710+] [NAOS 5000] [Define R4] [7 Pro x64]

Permalänk
Avstängd

Okay, varför just dessa? Ena har bara en hdmi in och ut? Har du någon gång använt smartfunktioner på en TV? Det är inte solid lösning för någonting egentligen, enligt mig. Fungerar mest som en köpargument för vilseledande konsumenter. - L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

Okay, varför just dessa? Ena har bara en hdmi in och ut? Har du någon gång använt smartfunktioner på en TV? Det är inte solid lösning för någonting egentligen, enligt mig. Fungerar mest som en köpargument för vilseledande konsumenter. - L

Okej, efter att kämpat hela kvällen så funkar det till slut. Var tvungen att resetta förstärkaren samt boota om tvn några gånger. Jag vill tacka alla för hjälpen och önskar er en god helg så ska jag inviga mitt hemmabiosystem med batman trilogin. Tack än en gång alla.

Åtgärdade problemet med att ominstalera mjukvaran från internet och då kunde jag välja input ingång på förstärkaren.
Mod kan låsa tråd problemet löst.

Visa signatur

[CORSAIR GS700] [Z68X-UD3H-B3] [i5-3770k] [CORSAIR H60] [Asus 770] [CORSAIR 8GB DDR3 XMS3] [180 GB SSD]

[Logitech G930] [Logitech G710+] [NAOS 5000] [Define R4] [7 Pro x64]