Förstärkare - Vad ska man kolla efter?

Permalänk
Medlem

Förstärkare - Vad ska man kolla efter?

Som topic lyder: Vilka förstärkare ska jag hålla utkik efter på beg.marknaden?

Har precis bytt ut min gamla Sony - STR-DB870 mot en tillsynes kralligare Pioneer VSX-D2011.
Är dock riktigt besviken på Pioneern.

Visst, hade kanske lite höga förväntningar men att Sonyn spelar högre utan att klippa är inte ok

Kikade på en CAV A8M för en tid sedan men den såldes ganska fort.
Jävligt snygg stärkare förövrigt.
Antar att det är i den klassen jag söker men man behöver ju veta vilka modeller som finns där?

Ett krav är dock pre-out då basen körs på slutsteg.

mvh

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Preout till basen finns på alla moderna hemmabioreceivrar så där behöver du knappast leta.
Vad är det för högtalare du driver,vilken budget har du?

Permalänk
Medlem

Högtalarna är just nu i planeringsstadium men jag har tänkt att det blir 2x6,5" + domediskant per kanal som ska spela ~80hz uppåt.

Spanar på detta element: https://www.intertechnik.com/Shop/Loudspeakers/Gradient-Axis/...
samt monacors 300 diskant med waveguide.

Hursom, just nu driver Pioneern ett par Proson bokhylleburkar som kan ses i hifi-bildtråden.
Sonyn spelade dessa högre utan dist än vad Pioneern gör.

Budgeten är väl 5-10k och det är som sagt beg. jag letar då man inte får nått av värde nytt i den prisklassen.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

Då hade jag letat efter en äldre arcam eller pioneer axv2i, marantz sr7002/8002. Om det inte är krav på hdmi 1.4, 4k mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna bygga aktivt eller varför inte en egen förstärkarlåda om du ändå tänkt bygga högtalare, det finns vettiga halvfabrikat att utgå från, tex Sure audio har en hel del intressanta prylar som går att bygga in i högtalarna (elerl som fristående)
http://www.ebay.com/usr/sure-hifi

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HDMI är inget krav alls faktiskt

Slutsteg har jag funderat på att bygga några gånger men det har aldrig blivit av.
Förstärkare vet jag dock inte om jag vill ge mej in på, vill ju ha de finesser som recievers erbjuder men med styrka i 2-kanal.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem

Men inget hindrar att man bygger aktiva högtalare och använder en receiver som försteg, klarar du dig utan hdmi så finns det dessutom många äldre hembiomaskiner med delbart för och slutsteg att få tag på billigt om du inte kör ren 2 kanal.
Å andra sidan finns det även ingångsväljare och nivåkontroller att köpa i halvfabrikat, hur många och vilken typ av signaler ska du ansluta?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Signalen kommer i huvudsak bara från htpcn.
Där har jag dock lite patrull med spdif då moderkortet inte har nån fysisk optisk/koax utan en kontakt för pci bracket som inte längre verkar säljas.
Har därför världens dummaste lösning nu då ett Xonar D2 sitter i och kör spdif "passthrough" med koax till stärkaren.
Lite slöseri på ljudkortet.

Ang. aktivt/ passivt så är jag lite prylnörd och har gärna en del maskiner står i tv-bänken.
Gör det ju även lättare att byta ut saker om man ramlar över ngt. intressant i förstärkare/ slutstegsväg.

Har dock fastnat svårt för utseendet på CAV a8m samt a10.
Skitdumt då dom verkar halvsvåra att få tag i.

Hursom så måste jag börja rita här hemma så man kan börja bygga högtalarna nångång.
Har tänkt att dom ska bli kvar länge den här gången så det krävs ju dock att det blir tillräckligt bra och så behövs endel WAF med.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem

Bygg med basar i väggen så blir det bra WAF, de är lättlurade om de inte ser lådorna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha, ja den tanken har faktiskt slagit mej.
Har en limträbalk går tvärs över taket strax framför tvbänken, skulle man låta den utgöra en långsida och använda sej av bredden som "audiohörnan" utgör skulle man få loss en 2kubik i taket

Men men, har fått tjejen att gilla svart blandat med oljat virke så det blir bygge med de kriterierna.
Jag kom nästan undan med 12" lådorna men tyckte faktiskt själv att det blev lite för mkt:
http://www.ladda-upp.se/bilder/wvqbxkodbjbgls/

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem

"Much is less"
Det där såg ju roligt ut, vad är det för delar ? Och är det en stor slitsport utanför basbaffeln eller vad är det för skåra där i det ljusa partiet ?
Har du en filmduk bakom på väggen eller är det dämpning eller annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser ju minsann ut som att du snarare behöver ett stereo-kraftpaket som heter duga, typ ett par emotiva XPA-2 i bryggat läge.
Kör sedan bilden direkt till TV-n, och ljudet ut till en schysst förförstärkare.

Permalänk
Medlem

Hehe, ja dom var rätt skoj faktiskt.
Gick nästan att göra "Hairtrick" i vardagsrummet om man körde knifeparty eller liknande på dom

Byggde dock med superbudget basar från ljudfokus, antagligen nått element från misslyckat subwooferprojekt eller så:
http://www.ljudfokus.se/produkt/baselement-12-tummodell-p300-...
Jag köpte dom på rea för nått halvår sen för 199kr/st.

Lådorna blev 470L netto och den stora slitsporten stämde av vid 30hz.
Blev lite underlig ljudbild med basar och port vinklade åt olika håll men i lyssningspossition en 5m framför så märktes det inte.
Kul att spela bassvep på men inte så mkt. mer.

Dämpning och absorbenter är nått jag börjat titta på men har inte kommit speciellt långt där måste jag erkänna.
Har väl tänkt dölja lite med canvastavlor samt kanske sätta nån industriplatta i taket men sen vetifan.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Perkele, satte man sej ner för att beställa hem element och så möts man av "lagerstatus beräknad 41dagar"....

Hade behövt ha elementen för lite motivation för just nu blir det att mest jag bara testar olika saker jag har i förrådet.
Kan juh dock meddela att jag plågat CV A2.6kw2 ganska hårt i veckan.
Verkar klara last ganska bra då jag kört det bryggat 2ohm på en billåda, har nästan spelat det till klipp så utan några konstigheter.

Hursom, får vänta med stärkare tills jag vet hur nya högtalarna beter sej.
Blir ju ganska hög känslighet (~96db) så jag kanske klarar mej på Pioneern men det får vi se.

(EDIT)
Kan nån tala om varför stora tunga (20kg) Pioneer klipper innan snik Sony 13kg på hög volym?
Har tagit Pioneer upp till 100hz nu och den klipper iaf. (Sony 70hz)

Grymt besviken på denna stärkare!

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *