Behöver lite tips med högtalare runt 12k

Permalänk
Medlem

Behöver lite tips med högtalare runt 12k

Hej

Behöver lite tips på högtalare. Så klart kommer jag lyssna på det hela. Jag har väl tänkt mig upp mot max 12k vilket borde vara humant för plånboken. Över det upp mot 20k känns som jag får skaffa mig en annan förstärkare däremot gillar jag min Rega skarpt så det får som sagt bli i framtiden (finns planer på en Bladelius eller T+A om något år ifall man får en dum spontan tanke). Hur som helst åter till ämnet. Har skummat igenom några förslag som jag har till hands eftersom jag ej bor i Sverige så får det bli något av alternativen. Det som gör att jag har valt dessa alternativ är för att jag letar efter en högtalare med 5 tum, mycket på grund av utrymmet samt att det finns i butik så jag åtminstone kan få någon vettig service ifall det skulle gå galet. Som sagt första steget mot hifi nirvana, hahaha

Dynaudio X14
B&W CM1
Tannoy Precision 6.1 (enligt angivna mått från dess hemsida får jag precis plats)
Vienna Acoustics Grand Haydn (någon cm för stort och vet ej hur jag skall få plats, hade annars varit köp på direkten)

Favorit musik är bland annat Queen

Vad tycker ni.

Permalänk

ELAC BS 403
ELAC BS 243 Black Edition
Audiovector Si1
Canton Vento 830.2
KEF LS50
KEF R100
KEF R300
Monitor Audio GX50
Monitor Audio GX100
Sonus Faber Venere 1.5
Sonus Faber Venere 2.0
Amphion Argon1
Focal Chorus 807 V

Det är lite av det jag hade lyssnat på innan köp....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

ELAC BS 403
ELAC BS 243 Black Edition
Audiovector Si1
Canton Vento 830.2
KEF LS50
KEF R100
KEF R300
Monitor Audio GX50
Monitor Audio GX100
Sonus Faber Venere 1.5
Sonus Faber Venere 2.0
Amphion Argon1
Focal Chorus 807 V

Det är lite av det jag hade lyssnat på innan köp....

Kef kan jag lyssna på i butik.
Sonus Faber finns, bara det att storleken stämmer inte. Får inte plats med stativ ännu utan kommer stå på en hylla.
Amphion hade jag velat lyssna på, finns inte tillgänglig för lyssning.
Monitor Audio måste jag åka långt för att få lyssna på.
Focal har jag inte sett i närmaste butik, däremot finns det till beställning.
Audiovector blir svårt, hittar inte direkt i närmaste butik.
Elac hittar jag bara en 1 modell i närmaste butik.
Canton vet jag inte riktigt.

Jag har 34cm i H där jag skall placera högtalaren för tillfället annars få det bli en jäkla fundering om hur jag skall möblera ifall jag vill ha större i höjden. Sonus:en är fina däremot är vinkeln på toppen som gör att jag inte får plats med det i hyllan.

Permalänk
Medlem

Lyssna på KEF LS50 om du kan. Mitt val föll på dem efter diverse test, och har inte ångrat en sekund, haft dem snart i 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Lyssna på KEF LS50 om du kan. Mitt val föll på dem efter diverse test, och har inte ångrat en sekund, haft dem snart i 1 år.

Finns i närmaste butik. När jag får tid över så får vi se.

Frågan sedan är ju hur bra den matchar mot Rega.

Modellen får plats. Stämmer måttet på 30cm

Vad menas med min 3,2Ohm som står i bladet på dess hemsida. Är färgen gul eller guld, svårt att se, får man ett skyddsgaller runt membranet eller kör du utan och viulken färg är den då i.

Brittiskt och tillverkning i Kina om jag förstått det riktigt. Ser intressant ut.

Tror du R100 kan vara något, känner mig mer intresserad av den modellen eftersom det även finns i vit färg.

Permalänk
Medlem

Tror nog det står mellan B&W cm1 och Kef R100

Permalänk
Medlem

Hur skall jag förklara det här. Hittade ett nice alternativ som jag vet passar med Rega och det är Tannoy fast å andra sidan kostar den bara ca 5k. Skall åka och lyssna på högtalaren på fredag. Blir så förvånad över hur man kan "sälja" Tannoy och dess modeller. Verkar som deras "nisch" storlek är antagligen liten låda med stort element och någorlunda humant pris eller en stor låda med ett jättestort element i sig och en prislapp som kostar flera månadslöner.

Hur som helst så löser det sig så tackar ändå för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Finns i närmaste butik. När jag får tid över så får vi se.

Frågan sedan är ju hur bra den matchar mot Rega.

Modellen får plats. Stämmer måttet på 30cm

Vad menas med min 3,2Ohm som står i bladet på dess hemsida. Är färgen gul eller guld, svårt att se, får man ett skyddsgaller runt membranet eller kör du utan och viulken färg är den då i.

Brittiskt och tillverkning i Kina om jag förstått det riktigt. Ser intressant ut.

Tror du R100 kan vara något, känner mig mer intresserad av den modellen eftersom det även finns i vit färg.

Impedansen varierar ju med frekvensen så 3,2 ohm är väl troligen det lägsta den under några omständigheter kan sjunka till. Stereophile mätte upp det minsta till 4 ohm i sitt test.

Det finns inga skyddsgaller, och färgen är guld. Jag vet inte hur R100 är, ej lyssnat. En egen bild:

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

... Blir så förvånad över hur man kan "sälja" Tannoy och dess modeller. Verkar som deras "nisch" storlek är antagligen liten låda med stort element och någorlunda humant pris eller en stor låda med ett jättestort element i sig och en prislapp som kostar flera månadslöner.
...

Grovt generaliserat inte konstigt alls, små lådor är ju stora kompromisser, främst pga inredning,
så man kan dela upp marknaden i de som prioriterar inredning vs de som prioriterar ljud.
För övrigt tycker jag att Tannoy har rätt stort och brett utbud och väldigt få små lådor, en i varje serie ungefär. De har ju mest golvare.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Grovt generaliserat inte konstigt alls, små lådor är ju stora kompromisser, främst pga inredning,
så man kan dela upp marknaden i de som prioriterar inredning vs de som prioriterar ljud.
För övrigt tycker jag att Tannoy har rätt stort och brett utbud och väldigt få små lådor, en i varje serie ungefär. De har ju mest golvare.

Hittade en modell som jag tror är på 5 tum. Något med precsion dc4. Eftersom alla andra jag hittade har för stora höjd mått i stativ medan de andra modeller som finns tillgängliga är golvare eller exklusiva från 30k och uppåt. Har lyssnat lite innan på rega och tannoy kombination och vet att det fungerar. Blev bara lite förvånad över pris kontra modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Dc4 som jag nu tittat på kostar ca 5k sek medan nästa stativ modell som finns kostar ca11k sek och blir lite för stor eftersom den är 7 tum. I-landsproblem. Åker imorgon och lyssnar på tannoy eftersom butiken har bra service och så får jag se vad som händer. Om jag inte fastnar så är det bara gå inom till nästa där jag kommer testa dynaudio eller kef.

Det som lockar med modellen jag har tittat på från tannoy är främst storleken. Sedan sägs det att elementen skall kunna producera bra ljud. Tannoy verkar än se ut att vara ett bra märke.

Sist lyssnade jag på billiga mercery med elicit-r

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hittade en modell som jag tror är på 5 tum. Något med dc4. Eftersom alla andra jag hittade har för stora höjd mått i stativ medan de andra modeller som finns tillgängliga är golvare eller exklusiva från 30k och uppåt. Har lyssnat lite innan på rega och tannoy kombination och vet att det fungerar. Blev bara lite förvånad över pris kontra modell.

Dc4 som jag nu tittat på kostar ca 5k sek medan nästa stativ modell som finns kostar ca11k sek och blir lite för stor eftersom den är 7 tum. I-landsproblem. Åker imorgon och lyssnar på tannoy eftersom butiken har bra service och så får jag se vad som händer. Om jag inte fastnar så är det bara gå inom till nästa där jag kommer testa dynaudio eller kef.

Vad är maxmåtten som lådan får ha? (Och varför?)
5" säger ju inget om yttermåtten, det är en rejäl kompromiss att låsa sig vid en (liten) storlek så.
De små och "billiga" med 5" som imponerat mest på mig var den äldre Triangle Titus (ES)modellen, med reservation för att detta endast gäller vid små rum och/eller närfältslyssning, den nya modellen (EX) eller modellen Color (finns i vitt) kanske kan vara något också.
http://www.whathifi.com/review/triangle-color
Högtalare i dessa storlekar och prisklasser låter enligt mig oftast lite trist men Triangle modellerna är trots vissa brister iaf roliga att lyssna på.

länk
Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Enligt Whathifi verkar nya B&W 685s2 gått om Kef r100.. En högtalare du kan lägga till är Focal Aria 906.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Vad är maxmåtten som lådan får ha? (Och varför?)
5" säger ju inget om yttermåtten, det är en rejäl kompromiss att låsa sig vid en (liten) storlek så.
De små och "billiga" med 5" som imponerat mest på mig var den äldre Triangle Titus (ES)modellen, med reservation för att detta endast gäller vid små rum och/eller närfältslyssning, den nya modellen (EX) eller modellen Color (finns i vitt) kanske kan vara något också.
http://www.whathifi.com/review/triangle-color
Högtalare i dessa storlekar och prisklasser låter enligt mig oftast lite trist men Triangle modellerna är trots vissa brister iaf roliga att lyssna på.

34cm på höjden är mitt problem. Därför letar jag helst efter 5 tum. Djup är om jag minns rätt lika stort och bred är inga problem. Jag vill gärna lyssna innan köp och jag bor som sagt inte i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Enligt Whathifi verkar nya B&W 685s2 gått om Kef r100.. En högtalare du kan lägga till är Focal Aria 906.

Om du menar nya serien så tyckte jag den lät som gamla. Nej tack för den högtalaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

34cm på höjden är mitt problem. Därför letar jag helst efter 5 tum. Djup är om jag minns rätt lika stort och bred är inga problem. Jag vill gärna lyssna innan köp och jag bor som sagt inte i Sverige.
...

Varför en höjdbegränsning, ska de stå i en hylla?
Ja jag vet att du inte bor i Sverige, men Triangle finns på många ställen:
http://www.triangle-fr.com/revendeurs.php

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Varför en höjdbegränsning, ska de stå i en hylla?
Ja jag vet att du inte bor i Sverige, men Triangle finns på många ställen:
http://www.triangle-fr.com/revendeurs.php

Ja i en hylla

Skickades från m.sweclockers.com

Får kolla sen senare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

34cm på höjden är mitt problem. Därför letar jag helst efter 5 tum. Djup är om jag minns rätt lika stort och bred är inga problem. Jag vill gärna lyssna innan köp och jag bor som sagt inte i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför kan du i så fall inte ha en liggande högtalare ? Det lär ju i så fall rymmas modeller med 8-10" element, mina 3031or går lätt in på det utrymmet och det finns ju en del (främst studiomonitorer) med 2x 6,5" som är tänkta att placeras "liggande" typ så här

skrivfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför kan du i så fall inte ha en liggande högtalare ? Det lär ju i så fall rymmas modeller med 8-10" element, mina 3031or går lätt in på det utrymmet och det finns ju en del (främst studiomonitorer) med 6x 6,5" som är tänkta att placeras "liggande" typ så här
http://a2-images4.thomann.de/pics/prod/228002.jpg

http://images4.thomann.de/pics/prod/320057.jpg

Går det bra att lägga högtalarna ner. Eller måste det vara någon speciell modell. Då tror jag får plats med 6,5 tum har för mig hyllplanet är lite över 1,30m. Större än så är jag nog inte intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com

Värt att notera är att jag är ingen bas nörd utan föerdrar bättre mellanregister och diskant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Går det bra att lägga högtalarna ner. Eller måste det vara någon speciell modell. Då tror jag får plats med 6,5 tum har för mig hyllplanet är lite över 1,30m. Större än så är jag nog inte intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com

Värt att notera är att jag är ingen bas nörd utan föerdrar bättre mellanregister och diskant.

Man påverkar spridningen, banddiskanter och D'Appolito påverkas mest i ljudet, men i övrigt är det inga problem, dyrare studiomonitorer brukar man kunna vrida mellanregister/diskant "plattan" på för att kunna placea dem hur man vill, medan vissa som de på bilden är gjorda för att ligga som "normalläge"
Med en högtalare med kondiskant eller en rund waveguide brukar det inte vara några större ljudliga problem om man lägger dem, troligen påverkar reflexer i hyllan betydligt mer än det som sker när du lägger omkull högtalaren, bra mjuka fötter så man slipper skaka om hyllan i onödan är säkert också bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Hej

Behöver lite tips på högtalare. Så klart kommer jag lyssna på det hela. Jag har väl tänkt mig upp mot max 12k vilket borde vara humant för plånboken. Över det upp mot 20k känns som jag får skaffa mig en annan förstärkare däremot gillar jag min Rega skarpt så det får som sagt bli i framtiden (finns planer på en Bladelius eller T+A om något år ifall man får en dum spontan tanke). Hur som helst åter till ämnet. Har skummat igenom några förslag som jag har till hands eftersom jag ej bor i Sverige så får det bli något av alternativen. Det som gör att jag har valt dessa alternativ är för att jag letar efter en högtalare med 5 tum, mycket på grund av utrymmet samt att det finns i butik så jag åtminstone kan få någon vettig service ifall det skulle gå galet. Som sagt första steget mot hifi nirvana, hahaha

Dynaudio X14
B&W CM1
Tannoy Precision 6.1 (enligt angivna mått från dess hemsida får jag precis plats)
Vienna Acoustics Grand Haydn (någon cm för stort och vet ej hur jag skall få plats, hade annars varit köp på direkten)

Favorit musik är bland annat Queen

Vad tycker ni.

B&W 686s2 och 685s2 lär vara något av det bästa du kan köpa i prisklassen 4000-6000 kronor i dagsläget. Med den prestandan ser jag ingen anledning att gå upp till dubbla prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

B&W 686s2 och 685s2 lär vara något av det bästa du kan köpa i prisklassen 4000-6000 kronor i dagsläget. Med den prestandan ser jag ingen anledning att gå upp till dubbla prislappen.

Kjag har lyssnat på modellen och den låter lika dant som gamla versionen i mina öron. Därför är jag inte intresserad. Jämfört mot tannoy insteg mercery låter flera gånger bättre. Även är den modellen billigare.

Så klart har jag flera märken att välja på vilket jag kanske inte har berättat. Utan fokuserade främst på storleken.

Jag kan lyssna på följande märken i butik.
Q acuostic, dali, b&w, dynaudio, klipsch, System audio, sonus faber, tannoy, vienna acoustics, kef plus lite lyx som wilson audio

Det finns billiga respektive dyra allt handlar bara om hur mycket man är villig att spendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så lyssna på PSB Imagine Mini. Jag tycker dessa är ett prisvärt alternativ om man är ute efter små högtalare. Stort och bra ljud över lag trots storleken, smått fantastisk närfältslyssning.

Permalänk
Rekordmedlem

Kom på en verkligt bra liten högtalare som kanske passar även stående.
http://guruaudio.com/qm10two-technical-specifications/
http://guruaudio.com/junior-specifications/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Om du har möjlighet så lyssna på PSB Imagine Mini. Jag tycker dessa är ett prisvärt alternativ om man är ute efter små högtalare. Stort och bra ljud över lag trots storleken, smått fantastisk närfältslyssning.

Har för mig det var den högtalaren jag såg sist i samma butik som jag skall besöka. Tror jag skall även testa sonus Faber toy en gång till bara för att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon200213:

B&W 686s2 och 685s2 lär vara något av det bästa du kan köpa i prisklassen 4000-6000 kronor i dagsläget. Med den prestandan ser jag ingen anledning att gå upp till dubbla prislappen.

Den nya serien imponerade inte mig, då lät den gamla serien bättre. Även fast jag inte gilla det ljudet, från cm10 och uppåt så börjar de vara prisvärda enligt mig i alla fall. Men det är bara mina personliga åsikter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Den nya serien imponerade inte mig, då lät den gamla serien bättre. Även fast jag inte gilla det ljudet, från cm10 och uppåt så börjar de vara prisvärda enligt mig i alla fall. Men det är bara mina personliga åsikter

Skickades från m.sweclockers.com

Utav det jag hört än från B&W så har CM serien låtit bäst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Kjag har lyssnat på modellen och den låter lika dant som gamla versionen i mina öron. Därför är jag inte intresserad. Jämfört mot tannoy insteg mercery låter flera gånger bättre. Även är den modellen billigare.

Så klart har jag flera märken att välja på vilket jag kanske inte har berättat. Utan fokuserade främst på storleken.

Jag kan lyssna på följande märken i butik.
Q acuostic, dali, b&w, dynaudio, klipsch, System audio, sonus faber, tannoy, vienna acoustics, kef plus lite lyx som wilson audio

Det finns billiga respektive dyra allt handlar bara om hur mycket man är villig att spendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju såklart på vad man har för övrig elektronik, hur rummet ser ut och hur bra hörsel man har eller hur kräsen man är. För mig låter nya S2-serien som en helt ny högtalare. Jag skulle vilja påstå att de är mycket närmre CM-serien i ljudet än vad de är sina föregångare i samma serie.

Permalänk
Medlem

Är Klipsch reference RB något vettigt. Funderar på att ha några alternativ inför imorgon.

Följande ska jag försöka hinna med att lyssna. Som finns tillgängligt i butik

Tannoy DC serien
Dynaudio DM och Excite
Dali Ikon
B&W CM (kan ju testa nya 600 igen)
Q Acoustics
PSB
Kef (om jag hinner med)

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Är Klipsch reference RB något vettigt. Funderar på att ha några alternativ inför imorgon.

Följande ska jag försöka hinna med att lyssna. Som finns tillgängligt i butik

Tannoy DC serien
Dynaudio DM och Excite
Dali Ikon
B&W CM (kan ju testa nya 600 igen)
Q Acoustics
PSB
Kef (om jag hinner med)

Inno Audio PIP är också en trevlig stativhögtalare i den prisklassen. Monitor Audio är också ett trevligt alternativ som har prisvärda modeller. Det är viktiga i slutändan är att [b]du gillar ljudet[/b]. Se bara det som vi skriver som tips, då ljud är något helt invudiellt....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Om de ska stå i en hylla kanske det kan vara bra att be dem ställa högtalarna mot väggen när du provlyssnar (det bästa vore förstås om de har en hylla i butiken).

I övrigt brukar rådet vara: lyssna, lyssna, lyssna. Lyssna på samma igen. Lyssna på dyrare än du ska köpa. Sånt här är jättekul om man har tiden till det!

Skickades från m.sweclockers.com