Tips på hemmabiopaket till nya tvn

Permalänk
Medlem

Tips på hemmabiopaket till nya tvn

Tjena Sweclockers!
Beställde en Samsung 65" UE65HU7505TXXE igår och nu är jag ute efter ett hemmabiopaket. Enda kravet jag har är att det ska vara 5.1 och jag vill kunna koppla in Xbox 360, Playstation 4, blu-ray och andra konsoler utan att behöva koppla om kablarna varje gång jag byter konsol eller ska kolla film.
Vill helst ha stående golfhögtalare. Har ni något tips?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Antar att det inte är färdiga paket du är ute efter, utan att du vill sätta ihop ett eget? Vad har du för budget till att börja med?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Antar att det inte är färdiga paket du är ute efter, utan att du vill sätta ihop ett eget? Vad har du för budget till att börja med?

Ett färdigt paket skulle vara enklast men finns det ett jag kan slänga ihop själv så kör jag på det istället.
Budgeten är väl det som tar emot då jag precis flyttat till min egna lägenhet så det svämmar inte direkt över med pengar

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atto:

Ett färdigt paket skulle vara enklast men finns det ett jag kan slänga ihop själv så kör jag på det istället.
Budgeten är väl det som tar emot då jag precis flyttat till min egna lägenhet så det svämmar inte direkt över med pengar

så det första du köper till din nya lägenhet är en tv för 30000, men vill ha ett hemmabiopaket för 3000? konstig prioritering där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så det första du köper till din nya lägenhet är en tv för 30000, men vill ha ett hemmabiopaket för 3000? konstig prioritering där.

Haha har hunnit köpa lite mer än tv
Va finns det för paket för 10k?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så det första du köper till din nya lägenhet är en tv för 30000, men vill ha ett hemmabiopaket för 3000? konstig prioritering där.

Vart sa han 3000?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atto:

Haha har hunnit köpa lite mer än tv
Va finns det för paket för 10k?

kika här, http://www.ljudfokus.se/hemmabiosystem/hemmabio-med-receiver/..., lägg till en bas till något av paketen.

detta paket har bra högtalare, har inte lyssnat på dom själva, men sett att många rekomenderar M-65 http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-m-65-paket-rx-v7735...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atto:

Haha har hunnit köpa lite mer än tv
Va finns det för paket för 10k?

Minns att jag körde med ett Samsung (visserligen 7.1) för några år sen, bluray system. Lät riktigt bra öm jag ska vara ärlig, bra tryck i basen och jämn och fon tongång.

Idag hade jag dock alla dagar i veckan kört på egen combo då det ger mer ljud helt enkelt. Jag provlyssnade en setup på hifiklubben för ett tag sen bestående av dali zensor 7 samt en standard Denon reciever, kan säga som så att det fanns helt enkelt inte nåt behov av en separat bas om man inte är basfreak.
Men med ljud så går det aldrig att rekommendera nåt exakt tycker jag då det är så oerhört personliga preferenser som spelar in. Har du tid tycker jag verkligen du ska försöka ta dig in till nån renodlad hifi butik, ej ljud och bild avdelningen på mediamarkt/elgignto etc. Du kommer tjäna på det ljudmässigt. Jav vet att jag ångrar att jag köpte färdigt och inte tog "expert hjälp", visserligen var jag nöjd med ljudet...fram tills dess jag insåg vad för slags ljud jag kunde fått för samma summa. I mitt fall handlade det om 12k.
Edit. Många stavfel tydligen, ha överseende.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

kika här, http://www.ljudfokus.se/hemmabiosystem/hemmabio-med-receiver/..., lägg till en bas till något av paketen.

detta paket har bra högtalare, har inte lyssnat på dom själva, men sett att många rekomenderar M-65 http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-m-65-paket-rx-v7735...

Tack för inlägget, ska kika

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zhape:

Vart sa han 3000?

ingenstans, men läste mellan raderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

kika här, http://www.ljudfokus.se/hemmabiosystem/hemmabio-med-receiver/..., lägg till en bas till något av paketen.

detta paket har bra högtalare, har inte lyssnat på dom själva, men sett att många rekomenderar M-65 http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-m-65-paket-rx-v7735...

Lär bli de här paketet: Dynavoice M-65 Paket + RX-V773 behöver jag lägga till en bas? Är det ett måste eller klarar jag mig utan?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atto:

Lär bli de här paketet: Dynavoice M-65 Paket + RX-V773 behöver jag lägga till en bas? Är det ett måste eller klarar jag mig utan?

det är ju bara att köpa det, bas kan du köpa närsomhelst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atto:

Lär bli de här paketet: Dynavoice M-65 Paket + RX-V773 behöver jag lägga till en bas? Är det ett måste eller klarar jag mig utan?

Glöm inte kablar bara.
Prova först utan Bas, tycker du då att du har tillräckligt med bas så kan en baslåda kännas överflödig. Äger själv inte någon baslåda till mitt Proson 5.0 system, men de kan ändå få hela lägenheten att vibrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Glöm inte kablar bara.
Prova först utan Bas, tycker du då att du har tillräckligt med bas så kan en baslåda kännas överflödig. Äger själv inte någon baslåda till mitt Proson 5.0 system, men de kan ändå få hela lägenheten att vibrera.

Gick in på Ljudfokus och kollade kablage, men vilka ska jag ha?
Känner mig helt vimsig.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atto:

Gick in på Ljudfokus och kollade kablage, men vilka ska jag ha?
Känner mig helt vimsig.

Köp typ http://www.clasohlson.com/se/EKK-MMJ-light/Pr490422005 eller vanlig högtalarkabel på biltema.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Köp typ http://www.clasohlson.com/se/EKK-MMJ-light/Pr490422005 eller vanlig högtalarkabel på biltema.

Får man fråga varför du rekommenderar en starkströmskabel med tre ledare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Får man fråga varför du rekommenderar en starkströmskabel med tre ledare?

För att enkarderligt, enligt många, ger bättre ljud än flerkarderligt och för att den är billig per meter. Den sista ledaren kan man klippa bort, vill man köra bi-wire/bi-amp kan man välja en kabel med 4 ledare till ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag kablarna?
Är det sånna här som gäller?
Champion Banankontakt
(2-pack guldpläterade)

(Är nybörjare på ljud, har bara köpt färdiga paket innan)

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag kablarna?
Är det sånna här som gäller?
Champion Banankontakt
(2-pack guldpläterade)

(Är nybörjare på ljud, har bara köpt färdiga paket innan)

Edit: Vad är det för skillnad på Yamaha RX-V773 och Yamaha RX-V775?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atto:

Hur kopplar jag kablarna?
Är det sånna här som gäller?
Champion Banankontakt
(2-pack guldpläterade)

(Är nybörjare på ljud, har bara köpt färdiga paket innan)

Vad är det för skillnad på Yamaha RX-V773 och Yamaha RX-V775?

Du behöver inte banankontakter eller liknande om du inte ska flytta på förstärkaren ofta. Det är bara att skruva fast kabeln i förstärkaren.

Skillnaden mellan 773 och 775 är årsmodell och inte mer. När jag köpte för två år sedan så köpte jag förra årets modell och sparade massor. Det blir inte så stor skillnad mellan dem om de inte lägger till något som är viktigt för dig och frågar du om skillnaden så är det inget viktigt.

Edit: Skillnaden är att 775 har spotify inbyggt. Det har inte 773.

Permalänk
Medlem

Behövs inga banankontakter, men riktigt skönt att ha sådana bak på förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Tjocklek på kabeln då? Spelar det någon roll?
Tänkte köra med den här isf på alla högtalare:Dynavoice Clear Cable 2,15 mm2
(Titangrey)

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atto:

Tjocklek på kabeln då? Spelar det någon roll?
Tänkte köra med den här isf på alla högtalare:Dynavoice Clear Cable 2,15 mm2
(Titangrey)

Ska fungera bra. Så länge den leder ström så fungerar den.

Permalänk