Hur kopplar jag högtalare till stereon?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag högtalare till stereon?

Hej,

Jag har nyligen skaffat en stereo förstärkare vid namn Philips TA 22AH684.
När jag skulle koppla in mina högtalare blev jag något ställd när jag såg ingångarna, är det någon som kan förklara för mig hur jag ska koppla här?
Bild finns bifogad här

Tackar för svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: ASUS H87-PRO | Processor: Intel i5-4670 @ 3.40GHz | Grafikort: GeForce GTX 770 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz

Permalänk

Det ser ut att vara anslutning för en DIN 41529 kontakt. Dessa var populära på 70-80 talet.

Du behöver alltså köpa ett par kontakter som du sätter på högtalarkabeln.
Finns t.ex. på Ljudia för 15kr/fp.
Se länk nedan:
http://www.ljudia.se/kablar-kontakter-s82130/kontakter-s82133...

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

borde det inte gå och bara trycka in kabeln i det stora hålet?

Permalänk
Avstängd

Haha Cool. Bara nyfiken, Varför köpte du det steget? Vanligtvis så köper man en sån gammal häck av nostalgi men då brukar man oftast ha lite kunskap också.. Bara nyfiken,.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Inaktiv

nej det borde det inte... du har 2 sladdar till en högtalare ? tänk o svara bara om du har nån hum om vad saker handlar om

Permalänk
Medlem

Ja den ser ut att passa!
Mina högtalare nu går på vanliga DAP kablar, du råkar inte veta om det finns någon adapter eller behöver jag skaffa nya högtalare?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: ASUS H87-PRO | Processor: Intel i5-4670 @ 3.40GHz | Grafikort: GeForce GTX 770 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Haha Cool. Bara nyfiken, Varför köpte du det steget? Vanligtvis så köper man en sån gammal häck av nostalgi men då brukar man oftast ha lite kunskap också.. Bara nyfiken,.

Hade en liknande innan som tyvärr gick sönder bortom reparation, sen hittade jag den här för en billig peng och slog till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: ASUS H87-PRO | Processor: Intel i5-4670 @ 3.40GHz | Grafikort: GeForce GTX 770 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon16180:

nej det borde det inte... du har 2 sladdar till en högtalare ? tänk o svara bara om du har nån hum om vad saker handlar om

Har två högtalare som kopplas med DAP-kontakter, om det är vad du menar med '2 sladdar'?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: ASUS H87-PRO | Processor: Intel i5-4670 @ 3.40GHz | Grafikort: GeForce GTX 770 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz

Permalänk
Avstängd

Tror han citerade zy77en svar.-

Skrivet av kinsu:

Har två högtalare som kopplas med DAP-kontakter, om det är vad du menar med '2 sladdar'?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ