Ljudkort hittas inte av dator?

Permalänk
Medlem

Ljudkort hittas inte av dator?

Hej.

Köpte ett Asus Xonar DX som jag verkar ha problem med att installera drivrutiner till.
Det jag har gjort är att koppla in koppla in kortet i PCI express 1x, anslutit den 4-poliga kontakten till ljudkortet som i andra änden har kopplats till en "molex" kontakt som går till nätaggregatet.
Har ÄVEN stängt av "realtek" i BIOS som jag läste ett tips om, men fungerar fortfarande inte.

Detta är vad som kommer upp när jag försöker installera drivrutinerna:

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Hej.

Köpte ett Asus Xonar DX som jag verkar ha problem med att installera drivrutiner till.
Det jag har gjort är att koppla in koppla in kortet i PCI express 1x, anslutit den 4-poliga kontakten till ljudkortet som i andra änden har kopplats till en "molex" kontakt som går till nätaggregatet.
Har ÄVEN stängt av "realtek" i BIOS som jag läste ett tips om, men fungerar fortfarande inte.

Detta är vad som kommer upp när jag försöker installera drivrutinerna:
http://i62.tinypic.com/w02jxu.jpg

Prova att, dra ut kortet, starta om datorn, stäng av datorn, sätt i kortet igen, och installera drivisar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Prova att, dra ut kortet, starta om datorn, stäng av datorn, sätt i kortet igen, och installera drivisar.

Gjort detta flera gånger nu. Även testat köra multimetern mellan kablarna så att det inte är dom som spökar, men det är det inte.
Finns det något sätt att se om datorn överhuvudtaget känner att det sitter något i den porten?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Gjort detta flera gånger nu. Även testat köra multimetern mellan kablarna så att det inte är dom som spökar, men det är det inte.
Finns det något sätt att se om datorn överhuvudtaget känner att det sitter något i den porten?

Kollat i UEFI så att PCI e1x är tillgänglig/igång ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu verkar det reagera efter ännu ett försök med att koppla in och ut kortet i den ordningen du skrev. För nu fungerar varken mus eller tangentbord så kan inte logga in på datorn. Däremot lyser båda, men ger inget svar.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Mus och tangentbord fungerar inne i BIOS men inte när Windows startat

EDIT2: Gör ett försök med det här nu http://www.alsa-project.org/main/index.php/Xonar_EEPROM_Failu...

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Får ingen fart på det alls... Söker desperat hjälp hos någon riktigt datorkunnig nu. Gjort alla möjliga felsökningar jag kan komma på.
Detta är moderkortet jag kör på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831128

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Har aldrig uppdaterat BIOS, kan det hjälpa?

Försökte ringa Asus support men dom hade ingen sektion för ljudkort konstigt nog

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt att mus & tangetnordet nu lagt av. BIOS uppdatering kan hjälpa.

Här har du länken: http://www.asus.com/se/Motherboards/P8P67_DELUXE/HelpDesk_Dow...
Välj OS & följ insrtutioner noga.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Prövat kortet i nedersta PCIe-sloten, den svarta?
Om windows känner av kortet finns det i enhetshanteraren, förmodligen som okänd ljudenhet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Väldigt konstigt att mus & tangetnordet nu lagt av. BIOS uppdatering kan hjälpa.

Här har du länken: http://www.asus.com/se/Motherboards/P8P67_DELUXE/HelpDesk_Dow...
Välj OS & följ insrtutioner noga.

Mus och tangentbord fungerar nu igen. Startade den i felsäkert läge en gång bara.

Fick aldrig kört den där "Xonar EEPROM failure" så tänkte testa det nu.

Skrivet av Hardware guy:

Prövat kortet i nedersta PCIe-sloten, den svarta?
Om windows känner av kortet finns det i enhetshanteraren, förmodligen som okänd ljudenhet.

Den ska anslutas i PICe 1X slot så det är den översta jag använder. Den nedre av 1X sloten är täck av grafikkort så den kan jag nog inte testa så, om jag inte testar att flytta om grafikkorten.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Den ska anslutas i PICe 1X slot så det är den översta jag använder. Den nedre av 1X sloten är täck av grafikkort så den kan jag nog inte testa så, om jag inte testar att flytta om grafikkorten.

Du kör någon typ av SLI/CF-lösning eller? För annars hade jag provat att sätta ljudkortet i någon av PCIe x16 platserna som inte används av extra grafikkort. Om du kör flera grafikkort testa att plocka ut ett av dem och sätt i ljudkortet där istället.

Permalänk
Medlem

Testade boota från den där "xonar EEPROM failure" och fick fram det här:

Här verkar det ju som att datorn känner av kortet?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twech:

Du kör någon typ av SLI/CF-lösning eller? För annars hade jag provat att sätta ljudkortet i någon av PCIe x16 platserna som inte används av extra grafikkort. Om du kör flera grafikkort testa att plocka ut ett av dem och sätt i ljudkortet där istället.

Stämmer bra. Kör crossfire med ganska stora grafikkort så är lite ont om plats.
Kanske skulle testa att ta ut det ena som du säger.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Big Lars:

Hej.

Köpte ett Asus Xonar DX som jag verkar ha problem med att installera drivrutiner till.
Det jag har gjort är att koppla in koppla in kortet i PCI express 1x, anslutit den 4-poliga kontakten till ljudkortet som i andra änden har kopplats till en "molex" kontakt som går till nätaggregatet.
Har ÄVEN stängt av "realtek" i BIOS som jag läste ett tips om, men fungerar fortfarande inte.

Detta är vad som kommer upp när jag försöker installera drivrutinerna:
http://i62.tinypic.com/w02jxu.jpg

Jag fick upp liknande fel med ett annat ljudkort...visade sig vara fel på kortet, fick nytt på RMA och det funkade utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Stämmer bra. Kör crossfire med ganska stora grafikkort så är lite ont om plats.
Kanske skulle testa att ta ut det ena som du säger.

Ditt ljudkort kan ju faktiskt vara trasigt så bästa sättet att felsöka är ju enligt mig att att sätta det i en PCIe-plats som du vet fungerar. Att då plocka ut ett grafikkort temporärt är nog lättaste sättet att prova ljudkortet i en fungerande plats.

Du borde även kolla i manualen så att inga PCIe-platser stängs av när du kör CF. Jag har haft ASUS moderkort som har gjort liknande saker när USB 3.0 och SATA 6.0 var nytt och man fick välja mellan PCIe-platser och USB/SATA hastighet.

Permalänk
Medlem

Jag har en teori om varför det inte fungerar, inte helt säker men det kan nog vara så här:

Om jag förstår det rätt så har du crossfire i systemet, korten använder 8x PCI-E lanes var (totalt 16x).
Enligt http://ark.intel.com Intel-Core-i7-2700K så kan den processorn endast stödja just 16k PCI-E lanes. Vilket betyder att det inte finns någon över till att kommunicera med ditt ljudkort.

Testa att bara använda ett av grafikkorten och se om du fortfarande inte har någon kontakt med ljudkortet, alternativt gå över till 8x + 4x till grafikkorten om det går.

Detta är sagt var bara en teori, inte alls säker på om det är så eller inte. Ett test från dig skulle kunna bevisa om det är sant eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Mus och tangentbord fungerar nu igen. Startade den i felsäkert läge en gång bara.

Fick aldrig kört den där "Xonar EEPROM failure" så tänkte testa det nu.

Den ska anslutas i PICe 1X slot så det är den översta jag använder. Den nedre av 1X sloten är täck av grafikkort så den kan jag nog inte testa så, om jag inte testar att flytta om grafikkorten.

Jag hade den nedersta x16-porten (enbart fysiskt, är i själva verket en x4-port) i tanke, vilket är den enda svarta på prisjakts bild. Har du inte trippelslotkylare på grafikkortet kan du använda den.

PCIe-standarden är se finurligt utformad att du kan sätta korta kort i långa portar. Ibland passar det även åt åndra hållet då det fnns portar utan gavel. Det är inte så vanligt numera då instickskortets kontakter ligger helt öppet och det då finns en kortslutningsrisk. Dock ger det begränsad bandbredd då inte hela anslutningen kan användas.
Din nedersta x16-port är som sagt egentligen en x4-port. Fördelen är att långa kort kan monteras där och den del som ej används är skyddad av den långa porten.

Bild på öppen PCIe x4
http://www.hardwarezone.com.sg/review-asrock-am2v890-vsta-k8t...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Snabbt och enkelt så testade jag att dra ut det nedersta/"sekundära" grafikkort och pangade in ljudkortet i det istället. Nu fungerar det att installera drivrutiner och ljudet fungerar klockrent.

Beror detta på att porten jag testade inte fungerar eller är det som loefet beskriver?

EDIT: Om detta är det enda sättet att få det att fungera så får jag ju köra utan det andra grafikkortet då det bygger ut alldeles för mycket för att jag ska få plats med allt. Spelar ändå inga tyngre spel så ska nog inte vara några problem.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Snabbt och enkelt så testade jag att dra ut det nedersta/"sekundära" grafikkort och pangade in ljudkortet i det istället. Nu fungerar det att installera drivrutiner och ljudet fungerar klockrent.

Beror detta på att porten jag testade inte fungerar eller är det som loefet beskriver?

EDIT: Om detta är det enda sättet att få det att fungera så får jag ju köra utan det andra grafikkortet då det bygger ut alldeles för mycket för att jag ska få plats med allt. Spelar ändå inga tyngre spel så ska nog inte vara några problem.

Jag skulle säga att det är som loefet skriver. Du får helt enkelt för få lediga PCIe-banor till processorn. Ett enkelt sätt att kolla om det är så är att bara köra ett grafikkort och sedan ljudkortet i den plats där du först testade men inte fick det att fungera.

För att ev. kunna köra alla korten får du konsultera manualen om det är möjligt att köra grafikkorten i x8+x4 istället så att du får x4 över till ljudkortet.

Permalänk
Medlem

^ Håller med ovanstående, testa om det går annars så får du nog leva med bara ett kort i framtiden. Dock så är ju nyare kort så pass mycket bättre att känner du att du behöver med prestanda så är ju ett "mellanklass" kort idag snabbare än din Crossfire setup.