Ljudproblem med ljudutgång, hjälp tack.

Permalänk
Medlem

Ljudproblem med ljudutgång, hjälp tack.

Hej!

Fick problem nu här på kvällen efter att jag installerat avast antivirus med att mitt ljud slutade fungera i hörlurarna, ljudet fungerar som dem ska i datorns "egna" högtalare när jag dragit ur hörlurarna.
Men får inte ljudet att fungera i hörlurarna, har även provat hörlurarna i telefonen och där fungerar dem som dem ska, alltså inget fel på dem.
Har även provat att systemåterställa så från den tidpunkt innan jag installerade så avast försvann, utan några resultat, även felsökt och gått igenom det som kan tänkas vara fel, hittar inget fel alls så som jag ser det.

Datorn är en ASUS G771J.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av broor91:

Hej!

Fick problem nu här på kvällen efter att jag installerat avast antivirus med att mitt ljud slutade fungera i hörlurarna, ljudet fungerar som dem ska i datorns "egna" högtalare när jag dragit ur hörlurarna.
Men får inte ljudet att fungera i hörlurarna, har även provat hörlurarna i telefonen och där fungerar dem som dem ska, alltså inget fel på dem.
Har även provat att systemåterställa så från den tidpunkt innan jag installerade så avast försvann, utan några resultat, även felsökt och gått igenom det som kan tänkas vara fel, hittar inget fel alls så som jag ser det.

Datorn är en ASUS G771J.

Tack på förhand!

Dum fråga kanske, har du kollat bland ljudenheter så den kommer fram?
Kanske behöver du dedikerat säga åt datorn att den ska använda hörlurarna.

Är det USB på hörlurarna eller AUX? Vad har du för drivrutin för ljud?
Operativsystem? Funkar andra hörlurar?

Besvara gärna lite frågor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Dum fråga kanske, har du kollat bland ljudenheter så den kommer fram?
Kanske behöver du dedikerat säga åt datorn att den ska använda hörlurarna.

Är det USB på hörlurarna eller AUX? Vad har du för drivrutin för ljud?
Operativsystem? Funkar andra hörlurar?

Besvara gärna lite frågor.

Det som syns är ju standarenhet, dvs speakers, ej hörlurar faktiskt.
Hur säger jag åt datorn det?

Det är AUX.
Den senaste drivrutinen för mitt ljudkort.
Windows 8
Nej andra hörlurar fungerar ej heller.

Permalänk
Medlem

Standardenhet är ju bara vilken den ska använda för tillfället, du måste ju högerklicka på den du vill ska spela ljudet och trycka på Byt till standardenhet tror jag det ska stå. Då börjar ju ljudet i den enheten. Kan bli problem dock eftersom somliga program binder sig till en ljudenhet tills programmet är omstartat.

För att det ska stå "hörlurar" måste du ändra det själv.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att installera om ljuddrivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova att installera om ljuddrivern.

Har gjort detta utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du har väl hörlursuttag både framtill och bak(grön) ! Har du provat båda ?
Vad är "datorns "egna" högtalare" ? Menar du minimala pip-högtalaren på moderkortet ?
Som ljudutgång skall du välja PC-högtalare även om du använder lurar (fyrkantig Högtalar-ikon).
AUX är ju en ingång...

Som jag skrev, det är en ASUS G771J, alltså en laptop, så det finns bara en utgång, eller ingång då, ursäkta.
Och dem "egna" högtalarna finns ju i datorn.

Permalänk

Ursäkta mig ! Mitt misstag.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Ursäkta mig ! Mitt misstag.

Inga problem!

Tack ändå för att ni vill hjälpa, det uppskattas.
Datorn gick i viloläge alldeles nyss och nu när jag startade upp den igen så har det "självfixat" sig...
Har ändå provat att starta om flera gånger, märkligt.

Tack ändå.